שידוכים בידי שמים!


עם כל ההשתדלות לחפש שידוך מתאים, עלינו לדעת בידיעה ברורה, כי הקב"ה מכוון את הדברים, ובסופו של דבר השידוך הוא קביעה שמיימית - שידוכים בידי שמים!.

אמר רב יהודה: "ארבעים יום קודם יצירת הולד, בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני" (סוטה ב ע"א).

זיווגו של האדם נקבע לו עוד לפני שנולד!

עוד אמרו חז"ל (מועד קטן יח ע"ב):
מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים - מה' אשה לאיש! מן התורה, 
שנאמר (בראשית כד נ): "ַויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר!" 
[בעניין השידוך של רבקה ליצחק].

מן הנביאים, שנאמר (שופטים יד ג-ד):
"ַויאמר שמשון אל אביו, אותה קח לי כי היא ישרה בעיני ואביו ואמו לא ידעו כי מה' היא" 

מן הכתובים, שנאמר (משלי יט י): "בית והון נחלת אבות - ומה' אשה משכלת".

מספר המדרש: מטרונה [אשה חשובה גויה] שאלה את רבי יוסי:

בכמה ימים ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו?

אמר לה: בששה ימים.

אמרה לו: מה הוא עושה מאותה שעה ועד עכשיו?

אמר לה: יושב ומזווג זיווגים.

אמרה לו: זו היא מלאכתו?! אף אני יכולה לעשות כן!
כמה עבדים כמה שפחות יש לי, בשעה קלה אני יכולה לזווגן! 

אמר לה: אם קלה היא בעיניך, קשה היא לפני הקדוש ברוך הוא כקריעת ים סוף!

מה עשתה? נטלה אלף עבדים ואלף שפחות, והעמידה אותן שורות שורות, 
אמרה: פלוני ישא את פלונית, ופלונית תינשא לפלוני, וזיווגה אותן בלילה אחת!

למחרת באו לפניה, זה ראשו פצוע, זה עינו נפוחה, זה רגלו שבורה.
אמרה להם: מה קרה לכם?! זה אמר: אין אני רוצה את זאת! וזאת אמרה: אין אני רוצה את זה!...

מיד שלחה והביאה את רבי יוסי, אמרה לו:
אין אלוה כאלוקיכם, אמת היא תורתכם, נאה ומשובחת - יפה אמרת!

אמר לה: לא כך אמרתי לך, אם קלה היא בעיניך, קשה היא לפני הקדוש ברוך הוא כקריעת ים סוף!

הקדוש ברוך הוא מה עושה להם? 
יושב ומזווגם בעל כרחם, וקושר קולר בצואר זה, ומביאו מסוף העולם ומזווג לזו בסוף העולם. 

זהו שנאמר: "אלוקים מושיב יחידים ביתה מושיב יחידים בכושרות". 
מהו "בכושרות"? בכי ושירות, מי שרוצה אומר שירה, ומי שאינו רוצה - בכי.

הסבר הענין:
שואלת המטרונה את רבי יוסי: איזה דבר חדש בורא ויוצר הקב"ה לאחר שסיים לברוא את העולם? בודאי שהקב"ה "מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית",
מקיים ומחזיק את העולם ומשגיח עליו בכל רגע, אך כל זה כהמשך לטבעים שכבר הטביע בעולם.

אך איזו יצירה חדשה בורא הקב"ה? 

משיב לה רבי יוסי, ה' מזווג זיווגים, שזוהי בריאה חדשה. 

הקב"ה מחליט וקובע מי מתאימה למי, ומביא לכך שהשידוך שקבע יצא לפועל.

כדברי המהר"ל (באר הגולה הבאר הרביעי): 
"ועל זה אמר שהוא מזווג זיווגים, וביאור ענין זה, כי כמו שה' יתברך זיווג את חוה לאדם, כך הוא מזווג בכל יום את זיווג איש עם אשתו. 
וכל זיווג הוא מעשה חדש שאינו כמו בריאת האדם עצמו, כי הבריאה בודאי אינה נחשבת דבר חדש, כי העולם כמנהגו נוהג ואין חדש, אבל מה שמחבר את האדם הפרטי זה לאשה פרטית זאת, 
הוא בודאי דבר חדש".

אומרת המטרונה, שגם היא יכולה לזווג זיווגים כפי ראות עיניה ועל פי החלטתה האישית
[אף מבלי לתת לבני הזוג להחליט ולקבוע בעצמם].

אך לבסוף היא נוכחת לראות, שזה לא מצליח.
כל הזוגות שניסתה היא להחליט בעבורם להינשא, חזרו אליה חבולים וממורמרים. 

אומר לה רבי יוסי: אכן, רק הקב"ה יכול לקחת שני בני אדם נפרדים לגמרי זה מזה ["יחידים"], ולגרום להם אף בעל כורחם לרצות להתחתן!

ובמדרש אחר, כתובה תשובתו של רבי יוסי בנוסח מעט שונה:
"הקדוש ברוך הוא יושב ועושה סולמות, משפיל לזה ומרים לזה, ומוריד לזה ומעלה לזה".

כלומר לפעמים הבחור הוא במעלה גבוהה מאוד, ואילו הבחורה במעלה נמוכה, או להיפך, ואז הקב"ה
משפיל גאים ומגביה שפלים, כדי ליצור את הזיווג והחיבור ביניהם.

וזהו "מזווגם בעל כורחם".

רק למראית העין נראה כאילו הם בחרו האחד בשני, כשלמעשה הקב"ה כבר החליט בעבורם,
והוא שיצר אצלם את הרצון וההסכמה.

ואין זה אלא כח ה', שכל הנבראים בידו כחומר ביד היוצר, ולכן נותן בדעתם בעל כורחם
להסכים על הזיווג.

ומסיים רבי יוסי ואומר: "מי שרוצה אומר שירה, ומי שאינו רוצה - בכי".

מי שרוצה ומסכים לבחירה אשר בחר בעבורו הקב"ה - אומר שירה,
ורואה כי באמת הקב"ה גלגל הכל לטובתו.

אך מי שאינו רוצה, ומתנגד לגורל אשר ייעד לו השם,
כשמתברר ונראה לו שאינו תואם את רצונותיו, אזי יהיה שרוי בבכי.

הבחירה ביד האדם איך לקבל את הזיווג שהועיד בעבורו הקב"ה!


מתוך חוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 34-36