מנהיגות


ישנה טעות רווחת בהדרכה בענייני הבית.

הדבר הראשון שקולטים החתנים הוא: 
אדם חייב להיות וותרן בכל העניינים בלי גבול ולנהוג בהם כרצון אשתו.

ודאי שוותרנות היא מעלה עצומה, לא רק אצל חתן,
אלא אצל כל אדם המתרומם לוותר על רצונותיו.

ובאופן כללי חובה על האדם להתלמד להיות "מעביר על מידותיו",
גמיש, סבלן, מתחשב וותרן.

אך כשדנים בהנהגת הבית, יש לדעת כי ותרנות שלא במקומה, עלולה להיות שלילית.

(נושא זה מבוסס בחלקו מהספר "נעשה אדם")

ולהבנת הדברים, ניקח לעצמנו דוגמא מתחום אחר:
כידוע, בכל גן ילדים, ישנה "גננת" וישנה "עוזרת". 

[וכבר נקדים ונאמר, שההשוואה בין גננת ועוזרת,
 לבין איש ואשה, אינה מוחלטת, כי יש הבדלים מהותיים.
 אך יש בזה דימוי לעניינינו].

נתאר לעצמנו: גננת אחת קיבלה הדרכה ו"מוסר",
 כמה צריך להתחשב בעוזרת, לשמוע את דעתה ולוותר לה. 

החליטה הגננת להיות מוסרית "עד הסוף" ולוותר לעוזרת בכל בקשה ובכל תחום. 

כשהעוזרת הביעה את דעתה שהיום לא כדאי לצאת לחצר, באותו יום לא יצאו לחצר. 

כשהעוזרת הציעה לעשות יצירה קלה לביצוע 
במקום היצירה המורכבת שחשבה עליה הגננת, 
ויתרה הגננת על תוכניתה וביצעה את ההצעה.

 וכן הלאה.

האם הגננת נוהגת כשורה?
בהחלט לא, 
שהרי זהו התפקיד שלה וזוהי הסמכות שלה להוביל את הגן,
לתכנן את הסדרים, ההספקים וכו' לפי שיקול דעתה.

ואפשר אפילו לומר שהיא מועלת בתפקיד ובאמון שנתנו בה.

ומהו בכל זאת המוסר שהיא צריכה לאמץ לעצמה ביחס לעוזרת?

ההדרכה הנכונה היא שעליה להתחשב בעוזרת, 
לשמוע את דעתה, לשים לב למאמץ שלה ולקושי שלה וכדומה, 
ומתוך שיקלול כולל של הנתונים - להחליט בעצמה. 

למשל, אם הגננת החליטה שהיום יוצאים לחצר,
והעוזרת אומרת שקר לה, בודאי שעליה להתחשב בזאת ולמצוא פתרון ואולי אפילו לוותר על היציאה.

אם היא תכננה יצירה מורכבת וקשה לביצוע, 
והעוזרת אומרת שזו עבודה רבה מידי ועדיף לעשות יצירה פשוטה,
עליה לעשות שיקול דעת, האם אכן הקושי מצדיק את התוצאה,
האם הקושי הוא קושי נורמלי ואפשרי, או שהוא קושי באמת מכביד ומצער.

בהתאם לכך, יתכן שתחליט אכן להתגמש, ויתכן שתחליט להישאר בהחלטה המקורית.

וכמו כן כשהעוזרת מציעה הצעת ייעול לגבי חומר הלימודים,
בודאי שתקשיב ותבחן את מה שהיא מציעה ואולי אכן תקבל זאת.

אך בכל מקרה ההחלטה, ההכרעה, ההובלה - נשארים בידיה.
שידוכים לחרדים
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 64-65