מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
כל גדולי עולם
אומנות הקבלה
שורה אחת בכתובה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
הבטחת הקב"ה לאשה
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
תדמית
היום המסוגל לשידוכים
שינויים בשם- כתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
על ה' יזעף ליבו
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
קבלת ברכה
בין אדם לחברו מתכפר?
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
"לא טוב היות האדם לבדו"
טיפוח החן
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה היא הבית!
מסר לבעל היקר!
וידוי ביום החופה
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
עצות והנהגות טובות לאשה
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
האשה - חומה לבעלה
במה תלויה שמחת הבית?
טבעי שזו את
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
חופה בבין השמשות
תקנה טובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
ניצול הזמן
תענית לבני אשכנז
הנהגות חשובות לבית היהודי
מקוה ביום החופה
המקום
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
חופה לפני השקיעה
קבלת רשות
תאריך מוקדם
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
חרם על הבחורים
הדרך הקצרה לשידוך
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
דע את זכויותיך / חובותיך?
לא עשו קנין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
בני ספרד
ערך חיי הנישואין
הסבא עם הכלה יד ביד
בחור ובעולה מאחר
השבועה בכתובה מקורות טהורים
בחור ואלמנה
התרפאה המשפחה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
קביעת חתונה בשנת האבל
השתתפות בחתונה
השתתפות בשבת חתן
נוסח החתן
תיקון חצות
שבת - היום השביעי
נשיאת חן
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
הכתובה בארמית
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
ה. השבועה בקהילות מרוקו
בין האירוסין לחתונה
מרוקו
המערערים
איסור שינוי מנהג
לא ידעו ולא יבינו
"ואברהם זקן"
גדולי רבני אשכנז
שבע ברכות בבית האבל
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
בחור ובעולת עצמו
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
שמחת הלב
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
ז. נוסח השבועה
ח. ביאור הנוסח
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
אלמן ובתולה
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
שם נוסף לאבא
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
עזר כנגדו
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
שני שמות עריסה
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
'דחזו ליכי'
רודף שלום...!
שני שמות יהודי וגויי
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הכל לפי הענין
במי תלויה פרנסת הבית?
הגעה לאולם
מסר לרעיה יקרה!
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
במה קונה איש את אישתו?
התנגדות לכתיבת שם האב
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
מנהיגות
הזמנת תלמיד חכם
הוספת שם - בכתובה
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
כל המוסיף גורע- כתובה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
אב מאמץ
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
שם משפחה בכתובה
יציאה לחוץ לארץ
סיום הש"ס / לישא אשה ?
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
ראיה בפגישות
בן/בת הנידה
בן תורה
הסרת הכפפה
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
אופן ההיתר לברר
בחירת שידוך - תפילה
בושה ובזיון מצד ההורים
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
בדיקת שמות החתן והכלה
דעת תורה
תבנית מוגדרת
פגישה מוקדמת
ענוה
מיקום החתן והכלה בחופה
גיל נישואי הבת
שידוכים מיוחדים שמות שווים
הוא לא בן אדם
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
אפר בראש החתן
לא זכו
תמונות משפחתיות
התערבות ההורים
צביעת השיער
התנגדות ההורים לגיורת
שני אחים לשתי אחיות
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אח צעיר לפני אח גדול
בררנות יתר
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
התנגדות הורים בנישואין
איסור נגיעה במשודכ/ת
קנין
"דברים היוצאים מלב טהור..."
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
פגישה במקומות אסורים
משך זמן הפגישות
פגישה אחרונה
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
מידע בעייתי על המשודכים
הוצאות מיותרות
הוחלפו הכתובות
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בשמים לכלה
חלופת מכתבים
מעלית
מסירה מיד ליד
הלכות טהרה
הליכות והנהגות
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
העיקר שתהיה ברכה
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
לשון הרע ורכילות
מקום הפגישות
יראת השמים של המשודך
חתימת השטר
כספי מעשר
אל תלחץ
קודם יראת שמים
לא לבייש בת ישראל
בעל תשובה
דעה משובשת?!
גר צדק
כתיבת התנאים
גם היהלום קטן הוא
הגינות ויושר בקנין
שבוע קודם החופה
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שבירת צלחת
חגיגת השידוכים [וורט]
חלוקת סיגריות
רק אין יראת שמים
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
חודש מנחם אב
האירוסין כיום
חֵ נָ ה
מתנות
תפילין רבנו תם
החוט המשולש - תשלום השדכנות
ערב שבת
דמי שדכנות בחסד
תעניות
חתונה בימי העומר
מקום הקיום
חתונה בבין המצרים
שידוך לזוג שאינם שומרים
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
שינויים בנוסח
זריזות במועד הנישואין
סימן טוב
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
אופן המחיקה
קיום לתיקון
הפרדת תמונות
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
איך מוצאים את האישה הנכונה
טעם התקנה
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
כתובה לכתחילה
ענין השידוכין
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
תפילה
אין אישות בלי כתובה
מוצאי שבת
תאריכים מסויימים
שידוכים לחרדים
תיקון לאחר החתימות
בנחת ומתינות
צילומים בקדושה
באור ברכת האירוסין
ליווי בנרות
ברכות ברמקול
כסף
טבעת
טבעת זהב או כסף
אבן טובה
הטבעת בידו
שווה פרוטה
נוסח הקיום
יין לבן
ברכות בפני פריצות
פסוקים ומאמרים
תאריך לועזי
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
הזמנת רחוקים מתורה
מדריך לפגישת שידוך מוצלחת | מקודשת
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
אין להקל
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
קנין כספו
מהתורה או מדברי חכמים
תיקון בתאריך מוקדם
סוגריים
זמן התשלום
מילוי חלל - טיוט
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
ללמוד ולהבין
ערב שבת
חול המועד
ימי העומר
חול המועד
מצוה גדולה
יין אמיתי
שבת קודש
תיבה תלויה
טעימת הכוס
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
מנין עשרה
צילומים
בין המצרים
קריאה בניגון
ברכת שהחיינו
להתעטף בציצית
פרישת הטלית
החזרת החפץ
ידיעת הסכום
מזל טוב
קריאה נכונה
טבעת לאיש
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
אחיזה בימין
כולם עומדים
טעימת הכוס
מעשה הקנין
עטיפת הכוס
פעמיים באהבה
טעם הקנין
ברכות מהכתב
טעות בסדר הברכות
טעימת הכוס
ביאור שבע ברכות הנישואין
טלית לבנה
זכוכית
טלית - הכלה קונה
החופה - הפרדה בחופה
יין אמיתי
קריאת התורף
שכח טבעת
חוץ לארץ
טבעת הקידושין
שבירת כוס - זכר לחורבן
מעלת המשמח חתן וכלה
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
הקידושין - האשה נקנית
זהירות מונעת אסון
יראי שמים
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
כוס היין
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
מהתורה או מדברי חכמים
כיסוי פני הכלה
כיצד משמחים את החתן?
איסור הסתכלות בכלה
הגבהת הכלה
זריקת סוכריות?!
הכאה על השולחן
ריקודים מעורבים
איסור יחוד
העדים - לא קרובי משפחה
חלוקת הברכות
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
עליית החתן לתורה
חופה בבית כנסת
תחת כיפת השמים
ליווי החתן והכלה
הרהור תשובה
כולם עומדים
שני העדים
מחזיר גרושתו
טלויזיא. אינטרנט.
שם המשפחה - כלה גרושה
סמוכים לעד לעולם
יכירו וידעו
הכרת החתן והכלה
ניגון הברכות
בקול רם
תפילה בציבור
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן דומה למלך
בגדי כבוד
עשיית מלאכה
להדביק הרצון אצלה
גילוח ותספורת
לימוד תורה בליל הנישואין
לימוד תורה בעיון
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
תענית אסתר
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
הכתובה
לשם שמים
בני אשכנז
הברכה הגדולה ביותר
עדי יחוד
יד ביד לא ינקה
כיסוי ראש
לא ברבים
לא לשם יחוד
גר וגיורת
"מנהג" אותיות "גהנם"
וידוי
חדר יחוד - בני ספרד
בכל החתונות
שבירת הכוס בבכיה
חופת נידה - דחיית חתונה
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
כבוד הבריות
ישיבה מעורבת
ראיית העדים
חתן וכלה בשמחה אחרת
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
לא אכל כזית
איסור נגיעה
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
כזית פת
תקיעת כף
שבע ברכות
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
צילום אחיזת הכתובה
ברכת חתנים בעשרה
טבעת המלך
כוונה בברכת הגפן
הפרדה מליאה
שותפות בחנות
החתן עם הכלה יד ביד
ריקוד לפני הכלה
ריקוד במטפחת עם הכלה
יסודתו בהררי קודש
ירידת הדורות
זמן ברכת המזון
כיסוי פני הכלה
מזיגת הכוס
'מצוה טאנץ' בזמנם
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ממהר ללכת
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
לא לדבר
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
ללא אבנט
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
שבע ברכות בליל הסדר
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
אין טעויות
משקפי האמונה
חבל להפסיד תורה של רבים
"היום היה לי יום של ישועות"
מה לך נרדם
קבלת היסורים בשמחה
שלשה אנשים
צירוף קטן לשלשה
"אשר ברא" עם בני ביתו
שבעה מלאים
שבע ברכות עד השקיעה
הדרך החכמה לניהול שידוכים
ברכת מעין שבע
מי יודע איזה שכר עצום?
שידוכים לדתיים
איך עורכים וורט בצורה נכונה? מדריך מלא
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
"תהיה לה ישועה גדולה"
ט. צורת השבועה
תעודה משלמה המלך
מעלת המשדך
כאילו היא לא חולה
שבת חתן - בית מלון
הכל בסדר, הכל טוב...
העצבות היא בידי האדם
העצבות היא בידי האדם
מטרת צניעות האישה
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
חכמה זו יראת שמים
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
שבעה אכלו פת
חופה ביום ויחוד בלילה
טבעת לחתן?!
שבע ברכות בסוכה
כזית פת לחתן ולכלה
מחלל שבת
הרם קולך
חובות וזכויות הבעל
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
אשכנזי אצל חתן ספרדי
המברך אוכל פת
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
מחיצה
השתתפות החתן והכלה
פסק זמן של התבוננות
"אל תטוש תורת אמך"
העיקר שהיא שומעת
יא. טענות המערערים על השבועה
הכל נשאר במשפחה
הרי את מקודשת
מחיאות כפיים
לבוש צנוע
עורו ישנים משינתכם
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
מנהג חוץ לארץ
ספר התורה ממקום למקום
ספרדי אצל חתן אשכנזי
מלאכה. וידוי.
החתן והכלה יצאו
ברכת חתנים
החתן בוצע
התנאים לשבע ברכות
החתן קובע
העליה לתורה
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
פרק כו כתיבת שטר תנאים
לשאול עצת המורה
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
ביטול שידוכין
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
חכמת לב
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
גדול כח הרצון
"חכם לב" = רצון!
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
סוף דבר:
הפסק בין נטילה להמוציא
יב. תשובה למערערים
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
כלה גרושה
כולכם חייבים בכבודי
"אשת חבר הקני"
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
שם ומשפחה
יחוס
כסף שדכנות
מילויים שונים - כלה בעולה
קריאת התנאים:
תמונת הכלה
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
להזהר מלשון הרע בשידוכים
חתימת החתן
בטוב טעם ודעת
איפה מגיע כח הרצון?
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
"אין כמו התורה!"
פרק ד חינוך הילדים
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
אשה כשרה עושה רצון בעלה
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
שכר שדכנות
יבואו טהורים
חינוך במחשבה תחילה
לדבר אל הרובד הגבוה
תורת חסד על לשונה
רצון הצדדים
ראשית עריסותיכם...
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
גודל האחריות בשידוכין:
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
שלא לעשות שידוך לשם כסף
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
הלימוד משליחות אליעזר:
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
27/06/2024
231

ביטול שידוכין:


א. יש חרם הקדמונים על המבטל השידוך,
ונכתב הנוסח בכמה שטרי תנאים (א), 
ובדורות אחרונים לא נתפשט כלל המנהג ,
לכתוב בשטר תנאים את קבלת החרם, 
עכ״ז נפסק דאסור לבטל השידוך (ב).

 ב. אחר שעשו קנין ראשי פרקים אין 
רשאי לחזור מהשירוך ג), אבל א),
 כתב בדרכי משה אבה״ע סימן נ׳ סק״ג 
הובא בב״ש סימן נ״א סק״י בשם הגהות 
מרדכי יבמות פרק החולץ סימן ק״ח, 
שמשמע שיש חרם הקהילות על מי שחוזר בשידוכין, 
ואין לו היתר אלא בהתרת הרבה אנשים או שיפטרו זה את זה. 

וכ״כ בה׳׳ט שם סקי״א, 
נחלת שבעה סי׳ י׳ אות ב/ שו״ת 
גבעת פנחס סי׳ ע״ד ושו״ת שאילת שלום ח״ב סי׳ רע׳׳ט.

 ב) כ״כ תשובת הב״ח סי׳ כ״ג, שו״ת נוב״י קמא סי׳ ס״ח, 
שו״ת תועפת ראם סי׳ מ״א ושו״ת מהרש״ם ח״ד סי׳ קנ״ד. 

ג) כ״כ שו״ת הרי בשמים ח״ג סי׳ קט״ז, 
וז״ל הנה הב״ש באה״ע סי׳ נ׳ סקט״ו 
מביא בשם הטו״ז דאם לא עשו 
רק ראשי פרקים יכולים לחזור מהשידוך, 
הן אמת שראיתי בס׳ בית שמואל אחרון 
אה״ע סי׳ י״ב שתמה על הב״ש בזה שסותר דעת עצמו, 
שכתב בתחלת הס״ק שם דאם לא דברו בפירוש, 
ע״מ לכתוב שטר נעשה בקנין אע״ג שיכול למחות ,
מלכתוב שטר׳ מכל מקום השידוך חייב לעשות,
 אם כן מכל שכן אם כתבו ראשי פרקים אף 
שהי׳ מדובר לכתוב תנאים, 
אע״ג שיכולין למחות לבלי לכתוב תנאים׳ אף שמקנס פטורין, 
ודעת הטו״ז ז״ל דמכל מקום מחריבים לקיים השידוך. 

אכן באמת צריך להתבונן דלענין 
מה רובץ החיוב עליו לקיים השידוך אם אין עליו חיוב קנס כשחוזר, 
ובשלמא בהא דקיי״ל ב״ב דף ע״ז באומר זכו בשדה לפלוני 
וכתבו לו את השטר דחוזר בשטר ואינו חוזר בשדה, 
הלא כתבו בתום׳ שם הטעם דלא ניחא ליה דליפוש שטרי עילוי
 ומכל מקום גוף השדה מכורה, 
של לענין שידוך אם הוא יכול למחות 
שלא לכתוב תנאים וליכ איחיוב חצי נדן קנס, 
מה תועלת איכא בחיובו לקיים השידוך. 

אמנם יש לומד דהחיוב לקיים השידוך 
מועיל לענין שחל עליו חרם הקהלות 
הנזכר בהגהות מיימונית ביבמות פרק החולץ, 
ומלבד שאם חוזר מיקרי עברייגא, 
הלא מבואר בב״ש סי׳ ג׳׳א סק״י דהכי״ד יכול לבופו בשביל החרס, 
אמנם הרי כתב כב״ש שם בשם תשר 
מהרי״ו דאין חוששין לחרם הקהלות 
כיון שלא נזכר בשאר פוסקים אם לא שכותבין בפירוש, 
וכן נראה מדברי הסמ״ע סי׳ רמ״ה סק״ב, 
אפם דבנוב״י קמא יו״ד סי׳ ס״ח כתב שמשנכתבו 
התנאים ממילא חל חרם הקדמונים על החוזר מהשידוך, 
א״כ הלא בעינן עב״פ שיכתבו תנאים, 
וכיון שיכול למחות מלכתוב תנאים הא לא חל חרם הקהלות צוד.

 אמנם בנידון דידן באמת יש מקום לדינו
 של הב״ש אחרון אחרי שנכתב בפירוש 
בהראשי פרקים ונעשה בחרם חמור ובשבועה דאורייתא. 

ואף שבב״ש אחרון שם כתב לחלוק על 
הטו״ז־וב״ש גם לעניו החיוב חצי הנדן קנם, 
ודעתו שחל גם חיוב הקנס בכתיבת הראשי פרקים, 
אמנם הלא מבואר בדבריו שם 
שהוא רק אם נכתב בפירוש בהראשי פרקים חצי גרן קגס, 
אבל לא כשלא נכתב, 
דבשלמא בתגאים אפילו כשלא נכתב 
כנכתב דמי כדקיי׳׳ל בשטרות דעלמא,
דמה שהורגלו לכתוב בכל השטרות אף בלא נכתב בגכתב דמי, 
אבל בראשי פרקים הלא אין רגילין 
לגמור שידוכין בראשי פרקים בלבד, 
להכי בודאי אין חל חיוב הקנס רק כשנכתב בפירוש כהראשי פרקים, 
וא״כ בנידון דידן הא לא נזכר בהראשי פרקים מחצי נדן קנם כלל, 
יהי׳ אפוא הדין בנ״ד לפי דברי הב״ש אחרון 
שיכול לחזור מלכתוב תנאים וליכא חיוב חצי נדן קנם על החוזר, 
אבל הכי׳׳ד יכולים לכופו לקיום השידוך מצר החרם 
והשבועה שנכתב בהראשי פרקים עיי׳׳ש, 
וכ״כ שו״ת אמרי יושר ח״ב סי׳ קכ״ב, 
ביון דעבשיו עפ״י רוב אין כותבין תגאים רק סמוך לחופה,
 ממילא נגמר הדבר ע״י ראשי פרקים עיי״ש, 
ואע״פ דכזמננו כיון שנהגו שעיקר הקנין בשעת גמר. 

השידוכים, 
ותנאים לפני החופה הוי דרך סגולה 
וכמ״ש באוצה״פ סי׳ נ׳ עמוד ק״פ 
סק״ד אין רשאי לחוור. 

ועור שבימים ההם הי׳ כותבין מה שהסכימו כל הפרטים, 
משא״ב עתה שיש נוסח ידוע לכל, 
לכן גם לפני התנאים חל החרם. 

וראה בקובץ זכרוו שלמה 
(להג״ר שלמה זאב ורנד) סי׳ י׳, 
אם קיבלו קגין שידוכין וכתבו ראשי פרקים, 
ולפני שהספיקו לכתוב התנאים חזר בו החתן מהשידוך, פסק.

 הנה דעת הש״י מובא בב״ש סי׳ ג׳ ס״ק ט״ו 
דאחר קנין אינו יכול למחות לכתוב התנאים, 
ודעת הסמ׳׳ע מובא בב״ש שם ררוקא אם נעשה 
קנין ע״מ לכתוב השטר יכול למחות,
 ואם לא אמר ע״מ מחויב לעשות השידוך, 
רק מחמת שדעת הטו״ז שאם כתבו ראשי פרקים 
אע״ג דלא אמרו ע״מ שיכתבו התנאים הוי כאומר 
ע״מ שיכתבו ויכול למחות, 
לכן פסקנו דיוכל המוחזק לומר קי״ל כדעת הטו״ז, 
ואם האשה היתה מוחזקת. 

היתה זוכה שתוכל לומר קי״ל כדעת הסמ״ע והש״י. 

ברם כיון שהאשה טוענת שהיה לה היזק 
שקנתה חפצים עבור סך מסרס ואיננה צריכה להחפצים, 
ורק מחמת שאמר לה שישאנה קנתה החפצים, 
לכן ספק אצלי אולי זה דומה למה שכתב 
הרמ׳׳א בחו׳׳מ סי׳ י״ד דמי שאמר לו לך 
ואני אבוא אחריך והלך והשני לא הלך אחריו 
צריך לשלם לו ההוצאות׳ ואפשר שאינו כן, 
ועכ׳׳פ גרמא הוא בהזיקה וגרמא בנזקין חייב בדיני שמים 
כדאיתא בבבא קמא דף נ״ה ע״ב, 
ובחו׳׳מ סי׳ שפ״ו ברמ׳׳א ס׳׳ג מביא י״א 
דבכל גרמא בנזקין אם הוא דבר שכיח חייב לשלם משום קנס, 
ואפשר זאת היא ג״כ שכיח, 
ע״כ לדעתי מחויבים לעשות פשר, 
וכיוצא בזה כתב הח״ם מובא בפ״ת בחו״מ סי׳ קס״ג סק״א עיי״ש. 


מתוך הספר נטעי גבריאל(שידוכים ותנאים) עמודים מה' מו'


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=