הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
והא לך דעתו של מורנו ורבנו הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל:
בשנת תשנ"ד דיבר הרב 'משפט הכתובה'
בהרחבה לפני רבנו על ענין השבועה ועל המתנגדים להשביע.
והשיב, שיש להשביע בלי פקפוק כלל,
וגם אין לשנות את נוסח השבועה שהוא על כל הכתובה... ואין בטענות המערערים ממש.
ואמר לי שכבר כתב כן במכתב (להרב רלב"ג יו"ר מועצה הדתית ירושלים),
ושאפרסמו כדלהלן:
"אודות מנהג הספרדים להשביע את החתן שבועה חמורה בתקיעת כף על כל הנזכר בכתובה,
וכבוד... העיר על מנהג זה שכדאי לבטלו, משום שיש חשש לאיסור,
שהרי אין אחד שאינו עובר פעמים על מה שנכתב בכתובה...
הנה לענ"ד אין לבטל מנהג ראשונים שקוטנם עבה ממתנינו,
שנהגו כן מתקופת המבי"ט ואילך.
ויש ליישב את כל הערותיו... [וכאן הרב מפרט את התשובות].
ואני יודע אודות כמה שעמדו לברוח מנשותיהם לחו"ל,
ומכח שבועה זו אסרתי להם.
ולכן ראוי להמשיך במנהגינו כפי מסורת אבותינו ורבותינו.
ואני תמה על אותם ראשי ישיבות מאחינו האשכנזים,
אשר עורכים חופה וקידושין לתלמידים מבני עדות המזרח,
ואינם רוצים להשביע את החתן, ואינם מוכנים לוותר על כבודם ומזלזלים בכבודם של ראשונים.
ואם רוצים בברכות, אינם מוכרחים לסדר את הכתובה,
ויתנו לאחר לעשות כן... על החתום: בן ציון אבא שאול". עד כאן.
שוב היתה שמועה שכאילו הרב אמר לשנות את נוסח השבועה בכתובה,
אבל הריני להודיע קבל עם, כי בשליחות הגרי"ש אלישיב שאלתי לרבנו במפורש על הדבר הזה,
והביע דעתו באופן נמרץ ומוחלט שלא לשנות כלל,
רק לקחת את הכתובות עם נוסח השבועה כפי המקובל בכל מקום,
ושלא להתחכם כלל.
ותשובתו היתה באופן ברור שכך תודפס דעתו לדורות.
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 293-294
