טיפוח החן


טבע האשה - שהיא אוהבת להתקשט ולייפות את עצמה.

היא חשה, כי זהו חלק חשוב ומשלים להופעה שלה.

חשה שמשהו חסר לה, כשאיננה מקושטת ומתוכשטת כראוי. 
זאת בניגוד לאיש, שאין לו צורך בזאת.

הוא מרגיש מצויין עם עצמו כשהוא "טבעי" לחלוטין... כשנתבונן בכך - זוהי תופעה מפליאה!

וככל תופעות הטבע, אשר טבע אותן הבורא יתברך בששת ימי בראשית - אף תופעה זו נטבעה מאז!

ביום השישי לבריאה, כאשר ברא ה' את חוה, האשה הראשונה,
הוא טבע בה את תכונת ההתקשטות.

חוה - היתה יפה ברמות בלתי רגילות, האשה היפה ביותר עלי אדמות.

כל מלכות היופי שהיו מימי קדם:
שרה אמנו, רחב, אביגיל, ואסתר המלכה - כמו קוף בפני אדם, לעומתה!
כן, כך אומרים חז"ל! 
(מסכת מגילה טו ע"א. בבא בתרא נח ע"א).

והנה - כאשר הביא אותה הקב"ה אל האדם,
הוא לא הסתפק ביופי הטבעי שלה,
אלא דאג לקשט אותה בתוספת תכשיטים וקישוטים,
כדי לחבבה יותר בעיני בעלה!

ומאז, הוטבע טבע זה במין הנשי.

כל אשה, לא משנה עד כמה היא יפה בפני עצמה - 
יש בה טבע ורצון להתייפות ולהתקשט.

ועתה - נתבונן:
לכאורה, כאשר רצה הקב"ה לחבב יותר את חוה על האדם,
יכול היה לעשות זאת על ידי הוספת יופי קבוע - בה עצמה?
יכול היה לעשות לה "איפור קבוע" ו"תכשיטים מובנים"... כן! למה לא? זה רעיון נפלא ביותר...!

אם הקב"ה חפץ לחבב אשה על בעלה, הכי פשוט הוא - לייפות אותה באופן קבוע.

שכל אשה תיראה תמיד במיטבה, עם איפור מקסים, ותכשיטים מרהיבים.
כמה פשוט ונפלא! וכי זו בעיה בשביל הקב"ה? 
[כפי הקיים בקרב בעלי החיים - שם דווקא הזכר אומנם מגונדר יותר - 
אך הוא בודאי איננו צריך להתאפר ולהתקשט בכל פעם מחדש, אלא הוא מיופה באופן קבוע!]. 

אבל הקב"ה לא עשה כן. 

הוא הותיר את ההתייפות וההתקשטות של האשה - בתור "אופציה" בלבד. 

לא בתור מציאות קבועה.
 וזה נותן חשיבות ומשמעות לעצם פעולת ההתקשטות. 

לא רק התוצאה חשובה, שהאשה תהיה מקושטת ויפה, 
אלא ישנה משמעות לעצם ההתקשטות,
 שבכך היא מבטאת את החשק והרצון שלה לשאת חן. 

כשהאשה מכוונת את ההתקשטות שלה דווקא כלפי בעלה, 
כדי למצוא חן בעיניו, הרי היא מבטאת את שייכותה אליו,
 את רצונה בו וחיבתה כלפיו.

 שייכות זו מעוררת כלפיה אהבה וחיבה מיוחדים.

עד אשר אמרו חז"ל (סוטה מז א): "חן אשה על בעלה",
ופירש רש"י:
שתמיד נושאת חן בעיני בעלה, אף אם היא מכוערת! 
 אולם זאת דווקא כששומרת על יופיה בעיניו ומטפחת את עצמה. 

מאידך, האשה הכי יפה בעולם, 
אם תזניח את עצמה בפני בעלה, תהיה דחויה בעיניו ותתגנה עליו.

למה לא בראה מיד על תיקונה ויופיה? 
ללמד מידת דרך ארץ לבריות שתהא האשה שומרת על יופיה בפני בעלה כדי שלא תתגנה עליו,
 ושיהיה בעלה נותן לה תמרוקיה ותכשיטיה לפי צרכה, כדי שתהיה חביבה בעיניו.
 (בראשית רבה יז יח)
שדכנית לדתיים
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 75-76