שני אחים לשתי אחיות
מן הדין מותר לשני אחים לישא שתי אחיות, ובפרט אם החתן עוסק בתורה,
שעליו נאמר (קהלת ח ה): "שומר מצוה, לא ידע דבר רע".
וכן הורה מרן הראשון לציון רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל בכמה מקרים להקל בזה,
והעיד מרן שעשו והצליחו לאורך ימים ושנים.
בספר חסידים כתב, שלא ינשאו שני אחים עם שתי אחיות.
והנודע ביהודה הקשה על זה מהגמרא (מסכת ברכות מד ע"א):
עיר אחת היתה בארץ ישראל וגופנית שמה,
והיו בה שמונים זוגות אחים כהנים נשואים לשמונים זוגות אחיות כהנות.
וכן עשו שם מעשה האחים הקדושים רמי בר חמא ומר עוקבא בר חמא
והתחתנו עם בנותיו של רב חסדא.
גם בשו"ת מלמד להועיל כתב, שאפשר להתיר בזה בפשיטות,
ושכן הורה זקן הגאון רבי עזריאל הילדסהיימר,
ושכן מצא תשובה מהגאון רבי שמואל סלנט בשם כמה גאונים,
שאין לחוש לזה כלל.
וכן מבואר בכמה מספרי האחרונים שלא חששו לעין הרע במקום צורך מצוה.
ובפרט אם החתן עוסק בתורה, שראויה היא התורה שתגן עליו אלף המגן,
ושומר מצוה לא ידע דבר רע.
וכתב הגאון רבי עובדיה סומך,
בעירנו בגדד אין מקפידים על זה שלא יתחתן אדם שתי פעמים עם חברו,
בן ובת - בת ובן, ונושאים לכתחילה באופן זה.
ולא ראינו שיצא תקלה מזה חס ושלום, אלא אדרבה מצליחים בזיווגם. ע"כ.
נמצא שאפילו במקום שחוששים לעין הרע כמו במדינת בבל, לא נהגו לחוש בכל הדברים.
וכתב עוד מרן זצוק"ל (שו"ת יביע אומר חלק ב סימן ז אות יא, ובגליון הנדפס מחדש הערה 13):
וכן הורתי למעשה, וסמכתי על מה שכתב הגאון רבי שמואל סלנט בתשובה להתיר להלכה ולמעשה, וכן עשו והצליחו ברוך השם.
וכתב עוד (יביע אומר חלק ד סימן י, ובגליון הנדפס מחדש הערה 3):
ותהילות לאל נעשה מעשה להקל כמו שכתבנו, והצליחו לאורך ימים.
ושוב ראיתי בדרכי תשובה להקל בזה בשם רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
וכעת יצא ספר שר התורה (שבחי הגאון מטשיבין),
ושם כתוב שהגאון רבי צבי פסח פרנק הורה גם כן להקל,
וכן פסקו הרב מטשיבין והגרי"ז מבריסק.
הורים מתנגדים - בכל האופנים הנ"ל,
אף אם ההורים מקפידים ומתנגדים להצעת השידוכים מחמת שהשמות שווים וכיוצא בזה,
אם הבן אינו מקפיד, ינהג כאמור לעיל, ואין צריך לשמוע לקול הוריו בזה, וכדלהלן.
וישתדל לפייס דעתם על ידי תלמידי חכמים שידברו על ליבם. (ה"ע ח קלד)
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 109-110
