זכוכית
המנהג לשבור כוס של זכוכית דוקא,לרמוז שכשם שזכוכית שנשברה יש לה תקנה,
כן יוסיף השם ידו שנית לגאול אותנו בביאת משיח צדקנו בקרוב.
וכתב עוד הצל"ח, כשם שכלי זכוכית שנשברו יש להם תקנה,
כך האדם יש לו תקנה בתשובה אף שנשבר מחמת פשעיו.
ורמזו זאת אצל החתן והכלה,
מפני שמוחלים להם על כל עונותיהם כשחוזרים בתשובה.
ורמז לזה 'החתן הכלה' גימטריא 'כלי זכוכית' [523].
וכמו כלי זכוכית שנטמאו, שבירתם זוהי טהרתם,
ואם חזר ועשה משבריהם כלים,
אינם חוזרים לטומאתם הישנה לעולם
[ולא ככלי מתכות שנשברו ועשה מהם כלים, שחוזרים לטומאתם],
כך השב בתשובה, כל חטאותיו שעשה לא תזכרנה עוד.
(שו"ת יביע אומר חלק ד אבן העזר סימן ט אות א)
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 216
