מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
ביקורים
פגישה במקומות אסורים
חיים ב"ארמון-יה"
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
אהבה דווקא לאחר הנישואין
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
בין האירוסין לחתונה
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
שנה ראשונה - יסודות הבנין
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
דע את זכויותיך / חובותיך?
ערך חיי הנישואין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
שידוכים שקריים
ראיה בפגישות
קנין
הגינות ויושר בקנין
חתימת השטר
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
קודם יראת שמים
פגישה אחרונה
חרם על הבחורים
לעזוב את הוריו
איסור נגיעה במשודכ/ת
הנהגת הפגישות
בין האירוסין לחתונה
גם היהלום קטן הוא
בושם בזמן פגישה
מקום הפגישות
מעלית
משך זמן הפגישות
התערבות ההורים
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
במה קונה איש את אישתו?
גדול עוונו מנשוא
המצוה הראשונה
טבעי שזו את
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
אומנות הקבלה
במי תלויה פרנסת הבית?
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
עצות והנהגות טובות לאשה
נשיאת חן
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
טיפוח החן
הדרך הקצרה לשידוך
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
"לא טוב היות האדם לבדו"
הכל לפי הענין
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
מסר לרעיה יקרה!
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
רודף שלום...!
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
עזר כנגדו
על ה' יזעף ליבו
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
דעה משובשת?!
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
שבע ברכות בבית האבל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
התרפאה המשפחה
לא ידעו ולא יבינו
"אל תטוש תורת אמך"
טעם התקנה
כל גדולי עולם
חוץ לארץ
מרוקו
כתיבת התנאים
אופן המחיקה
קביעת חתונה בשנת האבל
בת אחיו או בת אחותו
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
אופן ההיתר לברר
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
לשון הרע ורכילות
בררנות יתר
תבנית מוגדרת
בדיקת שמות החתן והכלה
המערערים
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
קבלת ברכה
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
ז. נוסח השבועה
בחור ובעולה מאחר
ט. צורת השבועה
איסור שינוי מנהג
יא. טענות המערערים על השבועה
השתתפות בשבת חתן
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
השתתפות בחתונה
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
ח. ביאור הנוסח
השבועה בכתובה מקורות טהורים
כזית פת לחתן ולכלה
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
שני אחים לשתי אחיות
יב. תשובה למערערים
הלכות טהרה
צביעת השיער
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
יראת השמים של המשודך
דעת תורה
בן תורה
הוא לא בן אדם
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
בחירת שידוך - תפילה
מסירה מיד ליד
סיום הש"ס / לישא אשה ?
הליכות והנהגות
שבוע קודם החופה
חשיבות העזרה לזוג
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
אל תלחץ
חלופת מכתבים
לא לבייש בת ישראל
בשמים לכלה
כוח הדיבור בין בני הזוג
התנגדות ההורים לגיורת
גיל נישואי הבת
העיקר שתהיה ברכה
פגישה מוקדמת
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
בן/בת הנידה
אח צעיר לפני אח גדול
התנגדות הורים בנישואין
יציאה לחוץ לארץ
שידוכים מיוחדים שמות שווים
ענוה
נוסח הקיום
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
מידע בעייתי על המשודכים
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
בושה ובזיון מצד ההורים
ימי העומר
הזמנת רחוקים מתורה
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
אין להקל
התאריך בכתובה
תאריכים מסויימים
זמן התשלום
יין אמיתי
בעל תשובה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
בין המצרים
מצוה גדולה
מהתורה או מדברי חכמים
שבת קודש
מוצאי שבת
החוט המשולש - תשלום השדכנות
צילומים בקדושה
שידוכים לחרדים
שידוך לזוג שאינם שומרים
ערב שבת
תעניות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
סימן טוב
ללמוד ולהבין
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
שם ומשפחה
יחוס
תיקון בתאריך מוקדם
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
תאריך לועזי
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים
חודש מנחם אב
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
חול המועד
ערב שבת
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
האירוסין כיום
פסוקים ומאמרים
מהות הכתובה וטעמיה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
תענית לבני אשכנז
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
גרפיקה
קבלה לעתיד
כתיבה מוקדמת של הכתובה
בין אדם לחברו מתכפר?
משפט הכתובה
בני ספרד
וידוי ביום החופה
ניצול הזמן
תפילה
מקוה ביום החופה
צילומים
הגעה לאולם
חגיגת השידוכים [וורט]
יותר מיום כיפור
בנחת ומתינות
סוגריים
חֵ נָ ה
מתנות
תפילין רבנו תם
דמי שדכנות בחסד
היופי מושג רוחני
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתב לא מחיק
קבלת רשות
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
איך מוצאים את האישה הנכונה
תמונות משפחתיות
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
תקנה טובה
כתובה לכתחילה
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
התנגדות לכתיבת שם האב
שם עריסה שהשתקע - כתובה
אב מאמץ
כל המוסיף גורע- כתובה
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מילוי חלל - טיוט
שלבי השידוכים בחברה החרדית
שני שמות עריסה
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
הוחלפו הכתובות
שם נוסף לאבא
ז"ל בכתובה
שבירת צלחת
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
פסק זמן של התבוננות
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
מנהיגות
במה תלויה שמחת הבית?
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה - חומה לבעלה
חלק בשם זה וחלק בשם זה
כשאתה צועק לא שומעים אותך
שני שמות יהודי וגויי
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
חלוקת סיגריות
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הכתובה בארמית
מילוי הכתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
המקום
מסר לבעל היקר!
אפר בראש החתן
לא עשו קנין
ליווי בנרות
חתימת החתן
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
ליווי החתן והכלה
ברכות בפני פריצות
תחת כיפת השמים
תיבה תלויה
ראשי תיבות
שינויים בנוסח
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
קיום לתיקון
התמודדות עם דחיות בשידוך – איך לא לאבד תקווה
מקום הקיום
תיקון לאחר החתימות
כלה גרושה
מנין עשרה
החלפת שם -כתובה
הכניסה לזרים אסורה
השמות בכתובה - תארים
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
לא זכו
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
שם משפחה בכתובה
מילויים שונים - כלה בעולה
הוספת שם - בכתובה
חופה בבין השמשות
שם חיבה -בכתובה
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
מיקום החתן והכלה בחופה
גר צדק
שם המשפחה - כלה גרושה
מחזיר גרושתו
גר וגיורת
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
חופה בבית כנסת
שינויים בשם- כתובה
יכירו וידעו
טבעת
ניגון הברכות
כולם עומדים
העדים - לא קרובי משפחה
יראי שמים
טלויזיא. אינטרנט.
טעימת הכוס
שווה פרוטה
הכרת החתן והכלה
הטבעת בידו
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
הקידושין - האשה נקנית
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
שני העדים
קריאת התורף
טבעת המלך
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
שבירת כוס - זכר לחורבן
להתעטף בציצית
אבן טובה
ברכות ברמקול
ידיעת הסכום
טבעת זהב או כסף
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
איסור הסתכלות בכלה
כסף
כוס היין
איסור יחוד
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
הכתובה
מזיגת הכוס
טבעת הקידושין
מעשה הקנין
החזרת החפץ
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
כיסוי ראש
חדר יחוד - בני ספרד
טעם הקנין
סמוכים לעד לעולם
חופת נידה - דחיית חתונה
זהירות מונעת אסון
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
טעימת הכוס
לא ברבים
שכח טבעת
עדי יחוד
בני אשכנז
יד ביד לא ינקה
אחיזה בימין
לא לשם יחוד
השתתפות החתן והכלה
בכל החתונות
חתן וכלה בשמחה אחרת
טבעת לאיש
הגבהת הכלה
לימוד תורה בעיון
טעימת הכוס
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
עליית החתן לתורה
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
תמונת הכלה
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
וידוי
בגדי כבוד
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
תענית אסתר
"מנהג" אותיות "גהנם"
ריקוד במטפחת עם הכלה
ללא אבנט
'מצוה טאנץ' בזמנם
הפרדה מליאה
כיסוי פני הכלה
זריקת סוכריות?!
גילוח ותספורת
יסודתו בהררי קודש
אשכנזי אצל חתן ספרדי
ריקודים מעורבים
ריקוד לפני הכלה
איסור נגיעה
הברכה הגדולה ביותר
ישיבה מעורבת
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
ירידת הדורות
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ממהר ללכת
כבוד הבריות
לימוד תורה בליל הנישואין
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
התנאים לשבע ברכות
החתן דומה למלך
שותפות בחנות
לא אכל כזית
פרישת הטלית
קנין כספו
הסרת הכפפה
הרי את מקודשת
באור ברכת האירוסין
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן עם הכלה יד ביד
טבעת לחתן?!
ספרדי אצל חתן אשכנזי
מנהג חוץ לארץ
כולכם חייבים בכבודי
תפילה בציבור
לא לדבר
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
בקול רם
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
שבע ברכות
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
החתן קובע
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
מחלל שבת
השגחה פרטית בשידוכים – אין דבר כזה 'סתם הצעה'
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
"אין כמו התורה!"
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
משקפי האמונה
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
ברכת מעין שבע
הפסק בין נטילה להמוציא
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
קבלת היסורים בשמחה
כשההצעות לא מגיעות – להמתין או ליזום?
תפקיד המשפחה בשידוך – ללוות או לנווט?
שידוך מתוך לחץ
כשיש פער בציפיות – האם להמשיך או לעצור?
שידוכים לדתיים
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
"תהיה לה ישועה גדולה"
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
"היום היה לי יום של ישועות"
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
אין טעויות
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
"אשר ברא" עם בני ביתו
ברכת שהחיינו
מחיצה
שבת חתן - בית מלון
שבע ברכות בליל הסדר
מלאכה. וידוי.
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
העליה לתורה
צירוף קטן לשלשה
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבעה מלאים
שבע ברכות עד השקיעה
בחור ואלמנה
הכל נשאר במשפחה
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
גדולי רבני אשכנז
שלשה אנשים
שמחת הלב
שבעה אכלו פת
מה לך נרדם
חופה ביום ויחוד בלילה
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
המברך אוכל פת
שבת - היום השביעי
צילום אחיזת הכתובה
יין לבן
"ואברהם זקן"
שבע ברכות בסוכה
החתן והכלה יצאו
הרם קולך
העיקר שהיא שומעת
ספר התורה ממקום למקום
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
גדול כח הרצון
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
ביטול שידוכין
חכמת לב
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
"חכם לב" = רצון!
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
חכמה זו יראת שמים
העצבות היא בידי האדם
תעודה משלמה המלך
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
כאילו היא לא חולה
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
פרק כו כתיבת שטר תנאים
ברכות מהכתב
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
שידוכים גם בלי תקציב – האם זה אפשרי?
עטיפת הכוס
חלוקת הברכות
זכוכית
יין אמיתי
קריאת התנאים:
כוונה בברכת הגפן
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
טעות בסדר הברכות
הסבא עם הכלה יד ביד
ביאור שבע ברכות הנישואין
כולם עומדים
ברכת חתנים בעשרה
איפה מגיע כח הרצון?
פעמיים באהבה
חינוך במחשבה תחילה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מדריך לפגישת שידוך מוצלחת | מקודשת
אשה כשרה עושה רצון בעלה
פרק ד חינוך הילדים
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יבואו טהורים
"אשת חבר הקני"
לדבר אל הרובד הגבוה
לשאול עצת המורה
הדרך החכמה לניהול שידוכים
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
איך עורכים וורט בצורה נכונה? מדריך מלא
תורת חסד על לשונה
סוד הבחירה של אליעזר
ראשית עריסותיכם...
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
סוף דבר:
העצבות היא בידי האדם
להזהר מלשון הרע בשידוכים
בחור ובעולת עצמו
הלימוד משליחות אליעזר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
חבל להפסיד תורה של רבים
רצון הצדדים
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
שכר שדכנות
גודל האחריות בשידוכין:

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
15/01/2024
395

ערך חיי הנישואין



אחד הדברים החשובים שצריכים החתן והכלה לחזק בתודעתם בבואם לחיי הנישואין,
הוא הבנת ערך חיי הנישואין.

התפיסה ההמונית היא, שהנישואין הם סוג של "עסק" או "חוזה שותפות" מסויים,
אשר כל עוד שהוא ריווחי ומשתלם, כדאי להמשיך בו, אך ברגע שיש פחות ריווחיות,
עדיף לפרק אותו.

וכיום, שהתרגלנו לאינסטנט, לחד פעמי ול"זבנג וגמרנו",
אנשים ונשים מאבדים את הנכונות להשקיע ולהתאמץ למען ה"עסק" הזה.

ממהרים לראות בו עסק בלתי ריווחי, ולפרקו.

כך אנו רואים לצערנו, שאחוז הגירושין הולך וגדל,
ומגיע לממדים מבהילים וגדולים הרבה יותר מהביקוש לשידוכים.


קלות הפירוק הינה עצמה גורם מפריע לחיי נישואין תקינים,
כיוון שבמצב כזה בני הזוג אינם ממוקדים ובטוחים בחייהם המשותפים,
ותמיד מלֻווים בתחושה שיש אופציה אחרת.


אולם כשנתבונן בהשקפת התורה ניווכח לראות איזה ערך עליון יש לחיי נישואין,
וכמה הנישואין הם בעצם התקשרות מהותית שנקשרה מאת ה'.

וכשמקבלים את המבט האמיתי והנכון, כל ההתייחסות לחיי הנישואין היא כאל דבר קדוש ועליון,
אשר יש להתאמץ עליו עד מאוד.

כדי להבין את ערך חיי הנישואין, נסתכל על הצד הנגדי של העניין - התייחסות התורה לגירושין.

התורה אכן נותנת אופציה של גירושין.

קשר הנישואין הוא קשר כל כך נעלה, שאי אפשר שהוא יהיה מאולץ ובלתי ניתן לפירוק.

להבדיל בין הטמא ובין הטהור, הנוצרים הקתולים אוסרים את הגירושין.

אך קל לתאר לאן זה יכול להוביל, כשבני זוג חיים מתוך תחושה שאין להם ברירה,
ועליהם להישאר יחד רק משום שאין להם שום אפשרות להיפרד.

תורתנו תורת חיים, מאפשרת גירושין, אך נשים לב, שהתורה קוראת לגט "ספר כריתות".

התורה מתייחסת לגירושין כאל כריתה, גדיעת דבר ממקומו הטבעי, כמו כריתת אבר מן הגוף!

גם כריתת אבר מגוף האדם - הינה בגדר אפשרות.

אפשרות אשר לעיתים היא נחוצה, אבל תמיד תמיד כואבת.

תמיד מנסים את כל האפשרויות האחרות לפני שמגיעים אליה.

"אמר ר' אלעזר: כל המגרש אשתו ראשונה, אפילו מזבח מוריד עליו דמעות!"
(גיטין ד)

וחז"ל מביאים כאן את הפסוק מן הנביא (מלאכי ב יד): 
"ואמרתם על מה? על כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך אשר אתה בגדתה בה, 
והיא חברתך ואשת בריתך".

נשים לב מה כתוב כאן!

הגירושין נחשבים למעין בגידה.

ומדוע?

"כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך", הקב"ה הוא שיצר את החיבור הזה.

"והיא חברתך ואשת בריתך", האשה שהועיד לך ה' היא החלק המשלים שלך,
החלק השני של נשמתך, ברית אמיצה כרותה ביניכם, שהלוא נהייתם לישות אחת, בגוף ובנפש.

ָ וממשיך הנביא ואומר בפסוק הבא: "ְונשמרתם ברוחכם, ובאשת נעוריך אל יבגוד"!

"ששה קולם הולך מסוף העולם ועד סופו ואין קולם נשמע... ובשעה שהאשה מתגרשת מבעלה... ובשעה שהוולד יוצא ממעי אמו, ובשעה שהנשמה יוצאה מן הגוף. (פרקי דרבי אליעזר לד)

"ונשמרתם ברוחכם, ובאשת נעוריך אל יבגוד" (מלאכי ב טו) -
רבי יוחנן דצפרין: בישראל נתתי גירושין, ולא באומות העולם.

רבה אמר: גויים אין להם גירושין. (ירושלמי קדושין ב)

"ומבשרך לא תתעלם (ישעיה נח ז) - זו גרושתו (ירושלמי כתובות יא ה"ג).

המתבונן בדברי חז"ל הנ"ל,
העוסקים במהות מעשה הגירושין והשלכותיו על בני הזוג,
ניצבכולו מלא תמיהה ופליאה,
על מה הרעישו הנביאים וחכמינו ז"ל בדבריהם ואזהרותיהם על מעשה שלכאורה אינו חורג מגבולות השיגרה היום יומית,
ביחסים שבין בני אדם, והוא בבחינת מעשים שבכל יום, טבעו של עולם,
אשר בני זוג מאבדים את הזיקה והיחס ההדדי שביניהם,
ואינם מוצאים טעם בחיים משותפים ביניהם מסיבה זו או אחרת, ונפרדים?!

נדמה כי אילולא דברי חז"ל ונביאינו, איש לא היה מעלה על ליבו להקדיש מחשבה לכך.

...כאמור, בני זוג אשר זכו להנשא זה לזו, בזה הם בנו את מהותם ושורשם הנשמתי רוחני.

ועל ידי מעשה הגירושין הם מנתקים והורסים בנין אלוקי רוחני,
והם לא רק שחוטאים כלפי עצם מהותם ודמותם השורשית-רוחנית,
אלא הם פוגעים במעשה הבורא, אשר יצר אותם מתחילת בריאתם כיחידה אחת שלימה.

ברורים אם כן דברי חז"ל, שאפילו מזבח מוריד דמעות על מעשה כזה,
שהרי כל עיקר תפקידו של המזבח להטיל שלום בין ישראל לאביהם שבשמים... 
והנה האדם במו ידיו הורס את בנין עולמו,
שהוא הניגוד הגמור למעשה תכלית המזבח,
וכביכול המזבח בוכה על אותו אדם המפריע בעדו מלמלא את יעודו האלוקי...

מתייחס אליו הביטוי החריף של "בגידה",
היות והוא מנתק והורס בנין וקירבה שורשית מהותית.

והנביא ממשיך ואומר: "כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך" - עדות אלוקית זו משמעותה,
שהקשר הזה שבין האיש לאשתו אינו קשר מקרי בחירי, אלא הוא מעשה אלוקים.

והרי היא: "חברתך ואשת בריתך",
פירוש: היא החלק החיבורי המתחבר אליך באופן טבעי,
על ידי כריתת הברית האלוקית הקושרת ביניכם.

ואיך יתכן להפר ברית אלוקים שהיא נצחית ובלתי בטלה עולמית?!

וכן: "מבשרך לא תתעלם", האשה, למרות הגירושין, נשארת בשרך, שהרי היא שורשך.

ואם כך, מובן מדוע מעשה גירושין הוא נורא וחמור עד כדי תיאור "שקולו הולך מסוף העולם ועד סופו", בדיוק כאותו קול הנשמע עם יציאת הנשמה מהגוף. אותה השלכה ואותו מעשה.

גם במעשה הגירושין אדם מנתק חלק של נשמה מחלקה השני.

בהתאם לכך ברור למה אמרו חז"ל (ירושלמי ריש קידושין):
"אין גירושין בגויים", לפי שכל ענין הנישואין אצלם בלתי משמעותי מבחינה רוחנית,
אלא מעשה של חול, לא שייך כל ענין קדושה וקידושין להם,
וממילא הקידושין והגירושין ביחס לגויים, הם לא יותר מאשר "חוזה התקשרות",
שברצותם מתקיים וברצותם מופר.

ידוע שאצל המוסלמים, רק באמירת המילה "מגורשת" שלוש פעמים על ידי הבעל, האשה מגורשת.

כל ההתקשרות ביניהם היא רק ענין פורמלי של רישום או הצהרה בפני פקיד כלשהוא.

לא כן אצל עם ישראל, כאמור. (בנין עדי עד)

הבנו אם כן שהנישואין בעם ישראל אינם מעשה חול, אלא הם נקראים בלשון הקודש "קידושין",
ישנו כאן מעשה קדוש ועליון של התקשרות נשמות יחדיו לנשמה אחת, יצירת מציאות רוחנית קדושה.

לא לחינם אנו מוצאים בתורה ובחז"ל נתינת חשיבות עליונה לשלום בית,
כדוגמת מה שכתוב בענין אשה סוטה:
"שם הגדול שנכתב בקדושה, אמר הקדוש ברוך הוא ימחה על המים,
בשביל להטיל שלום בין איש לאשתו" (ויקרא רבה צו ט),

כלומר הקב"ה "מוותר" ו"מוכן" שימחק שמו ["השם המפורש" שאיסור חמור למוחקו],
כדי להשכין שלום בין איש לאשתו.

אשר על כן:
- על בני הזוג להציב לנגדם את הפסוק: "היא חברתך ואשת בריתך"!

החיבור ביניהם איננו מקרי, איננו תוצאה של בחירה. 

נכון שעשו השתדלות למצוא את בן הזוג המתאים, אבל בסופו של דבר,
הקב"ה הוא זה שנתן בלבבם להינשא זו לזה.

ידיעה והבנה זו נותנת הרבה עוצמה והתמקדות במטרה.

דומה הדבר לאמא, שיתכן שיש לה ילד קצת קשה.

אבל כיון שהיא יודעת שאין אפשרות להחליף ילדים,
לא הולכים ובוחרים ילדים בשוק, אז היא מתמקדת בו ורואה איך להסתדר עמו,
ובעזרת ה' תמצא את הדרך.

כך אם בעל או אשה יחשבו ללא הרף שאולי יש להם טעות בבחירה,
הדבר יפזר את דעתם ולא יתן להם להתמקד בבניית ביתם,
לעומת זאת כאשר ידעו כי זהו זיווגם משמים,
"בעזרת ה' אלמד להכיר את מעלותיו ולהסתדר עם חסרונותיו",
הסתכלות זו ממקדת את כוחותיהם ומעצימה אותם.

הנישואין ובנין הבית השלם הם רצף של נסיונות, קשיים, עליות וירידות.

עומס החיים גדול, וצריך הרבה כוחות נפש להתמודדות.

ידוע שכשהאדם נלחץ אל הקיר הוא מגלה כוחות עצומים,
אך כשיש לו אפשרות קרובה וזמינה ונוחה להמלט,
זה עצמו מרפה את ידו ומחליש את כוחותיו. (חסד לאברהם - הבית היהודי סב)

כאשר בני זוג באים לקבלת יעוץ או הכוונה בענייני נישואין,
הנושא הראשון היסודי והבסיסי שמשתדלים להדריך אותם לקראתו הוא נושא האמונה התמימה
כי הקב"ה הוא אשר זיווג ביניהם,
ולכן עליהם לקבל את מעשיו באהבה ושמחה,
גם אם הדבר קשה עליהם או שאינו מוצא חן בעיניהם.

כל עוד שבני הזוג אינם מפנימים מסר זה בבירור,
לא אוכל לשוחח עמם, מכיון שלא אוכל לסייע להם כביכול להלחם חלילה מול הנהגת ה'.

רק כאשר הם מודעים וחיים באמונה זו ומקבלים באהבה את רצון ה', 
וכל הנידון הוא כיצד להתמודד עם הנסיון, רק אז אוכל לעזור להם.
(הרב עזריאל טאובר)

- נקודה חשובה נוספת: הגל הזה יעבור!

עלינו להבין שכמעט כל זוג יכול להגיע למצבי משבר,
למצב שאחד מהם או שניהם יחד חושבים בלבם: היתה זו טעות.

אנחנו לא מתאימים, וכדומה.

ואולם עלינו ללמוד מרבי עקיבא: כאשר נקלעה ספינתו למערבולת סוערת,
טבעו אנשי האוניה, והוא ניצל.

שאלוהו כיצד ניצל וסיפר שהזדמן לו קרש מן הספינה ואחז בו,
"וכל גל וגל שבא עלי, נענעתי לו ראשי" (מסכת יבמות קכא ע"א),
כלומר הוא כופף את ראשו בפני הגל, עד שעבר והלך לו.

אפשר לומר גם על חיי הנישואין שיש בהם לעיתים גלים גדולים ומאיימים,
אבל אם אדם מוריד קצת את ראשו ומחכה שהגל יעבור,
הוא יגלה על פי רוב שנכונו לו לאחר הגלים הללו,
ימים יפים מאוד של הפלגה רגועה ונעימה.

גם כשהגיעו בני זוג לידי מצבים הנראים כמצבי משבר,
יתכן ואפשרי וצפוי שיוכלו לאחריהם להמשיך את חייהם לאחר מכן בשמחה ובשלוה,
ואפילו להגיע להרמוניה ואהבה אמיתית.

ובייחוד הדבר מצוי בקרב זוגות צעירים [בכמה שנים ראשונות, ובייחוד בשנה ראשונה]

שהתנודות החזקות לכאן ולכאן יכולות להיות חדות במיוחד, הגלים הם סוערים,
והחכמה היא לא להיבהל ולא להיאבק בגלים, אלא להוריד מעט את הראש,
לקבל את הדברים כמות שהם,
ובעזרת ה' להמשיך ולצלוח את המשברים ולהגיע לחיי נישואין מלאים אושר ושמחה ואהבה,
וכדברי הפסוק (איוב ח ז): "והיה ראשיתך מצער, ואחריתך ישנה מאוד".


- ישנם זוגות אשר על נקלה שולפים ביניהם משפטים כמו:
"טוב, אז נתראה ברבנות",
"עוד אפשר להתחרט" וכדומה,
ובכך מאפשרים לנושא הגירושין להעיב על חייהם המשותפים.

 יש לדעת, כי גם אם לא מתכוונים ברצינות, הדברים פועלים לרעה.

כביכול נותנים לנושא הזה להיכנס אל הבית בתור אופציה, וזה חבל מאוד.

בני זוג שרוצים לשמור ביניהם על קשר אמיץ ואיתן,
על "כריתת ברית" נאמנה, לא יעלו על דל שפתותיהם ממילים או רמזים כאלו,
ואף ימעטו בדיבורים ובדיונים על מקרים שקרו לאחרים,
ואדרבה יחזקו את התחושה של "יחד עד 120" בשמחה ובטוב לבב.



מתוך החוברת בהלכה ובאגדה עמודים 48-52

לאחר ההרשמה מקודשת תשבץ אותכם לשדכן הכי טוב עבורם!

השאירו את הפרטים כאן והתחילו לקבל הצעות שידוכים!


לאחר ההרשמה תקבלו מייל עם פרטי השדכן האישי שלכם.



טופס לגברים
טופס לנשים