מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

כיצד מונעים בעיות שלום בית?
צילומים
המקום
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מקוה ביום החופה
חופה בבין השמשות
על ה' יזעף ליבו
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
לא עשו קנין
די באמירה
ניצול הזמן
"עצם מעצמי"
בני ספרד
וידוי ביום החופה
הוספת שם - בכתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
הרשמה לשידוכים לחרדים
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
ערך חיי הנישואין
הגעה לאולם
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים תהליך פרימיטיבי?
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
דע את זכויותיך / חובותיך?
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
בנחת ומתינות
חול המועד
ימי העומר
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
מצוה גדולה
מקום הקיום
שבת קודש
דמי שדכנות בחסד
החוט המשולש - תשלום השדכנות
זמן התשלום
ללמוד ולהבין
שידוך לזוג שאינם שומרים
סימן טוב
האירוסין במקורות
האירוסין כיום
בין המצרים
הוחלפו הכתובות
דעה משובשת?!
העיקר שתהיה ברכה
כתיבת התנאים
קנין
הגינות ויושר בקנין
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
שידוכים לחרדים
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
קבלת רשות
תקנה טובה
זמן מילוי הכתובה
ערב שבת
עצה טובה לבני הזוג
קבלת ברכה
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
שינויים בשם- כתובה
כתובה לכתחילה
מהתורה או מדברי חכמים
סוגריים
תיבה תלויה
מילוי חלל - טיוט
איך מוצאים את האישה הנכונה
טעות בשם
תענית לבני אשכנז
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
שני שמות עריסה
שני שמות יהודי וגויי
סכום הכתובה
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
כל המוסיף גורע- כתובה
התנגדות לכתיבת שם האב
שם נוסף לאבא
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
עזר כנגדו
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
שני שמות בשני מקומות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הוא לא בן אדם
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
הכתובה בארמית
נשיאת חן
שם עריסה שמואס בו -כתובה
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
מנהיגות
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
במה קונה איש את אישתו?
שידוכים בידי שמים!
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
אב מאמץ
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
במי תלויה פרנסת הבית?
חופה בבית כנסת
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
איך מוצאים את האשה הנכונה
"לא טוב היות האדם לבדו"
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
מסר לרעיה יקרה!
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
הדרך הקצרה לשידוך
תפילה
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שדכן צריך לומר רק את האמת
האשה - חומה לבעלה
בין אדם לחברו מתכפר?
חרם על הבחורים
עצות והנהגות טובות לאשה
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
טבעי שזו את
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
במה תלויה שמחת הבית?
שם משפחה בכתובה
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
מסר לבעל היקר!
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
רודף שלום...!
טיפוח החן
הכל לפי הענין
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
ראיה בפגישות
אופן ההיתר לברר
מידע בעייתי על המשודכים
ענוה
תיקון לאחר החתימות
בחירת שידוך - תפילה
בדיקת שמות החתן והכלה
בן תורה
יציאה לחוץ לארץ
דעת תורה
יראת השמים של המשודך
בירורים מוקדמים
בירור על המשודך
בירור על המשודכת
שני אחים לשתי אחיות
התנגדות ההורים לגיורת
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
גם היהלום קטן הוא
גיל נישואי הבת
תבנית מוגדרת
בן/בת הנידה
התערבות ההורים
סיום הש"ס / לישא אשה ?
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
לשון הרע ורכילות
התנגדות הורים בנישואין
בשמים לכלה
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
הלכות טהרה
מספר הפגישות
אל תלחץ
לא נראה לו
בת עם הארץ
פגישה במקומות אסורים
פגישה אחרונה
מקום הפגישות
"הצעת נישואין"
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
משך זמן הפגישות
חלופת מכתבים
פגישה מוקדמת
בררנות יתר
אח צעיר לפני אח גדול
לא לבייש בת ישראל
חתימת השטר
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
מעלית
מסירה מיד ליד
בין האירוסין לחתונה
הליכות והנהגות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
קודם יראת שמים
שבוע קודם החופה
חובות וזכויות הבעל
כלה גרושה
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
חֵ נָ ה
יום החופה - מחילת עוונות
שם ומשפחה
תמונות משפחתיות
החתימות - שם ברור
אין להקל
יחוס
חתימת החתן
מילויים שונים - כלה בעולה
הפרדה
שינויים בנוסח
איסור נגיעה במשודכ/ת
שידוכין מיוחדים שמות שווים
שבירת צלחת
תיקון בתאריך מוקדם
חלוקת סיגריות
צילומים בקדושה
בעל תשובה
לא זכו
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
קיום לתיקון
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
תפילין רבנו תם
חגיגת השידוכים [וורט]
אומנות הקבלה
הזמנת קרוב שנפטר
עשרת ימי תשובה
מתנות
תאריכים מסויימים
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
פסוקים ומאמרים
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
הזמנת תלמיד חכם
תאריך לועזי
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
חודש אלול
בושה ובזיון מצד ההורים
צביעת השיער
שם המשפחה - כלה גרושה
גר צדק
הזמנת רחוקים מתורה
נוסח הקיום
גר וגיורת
מחזיר גרושתו
חודש מנחם אב
החופה - הפרדה בחופה
ביאור נוסח הכתובה
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
ערב שבת
מוצאי שבת
תעניות
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
23/07/2023
96

ראיה בפגישות 


אמרו חז"ל (מסכת קידושין מא ע"א):
אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה, שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו [וישנאה],
והתורה אמרה: "ואהבת לרעך כמוך".

וכן פסק הרמב"ם (הלכות אישות פ"ג הי"ט):
אין ראוי לאיש לקדש אשה עד שיראנה ותהיה כשרה בעיניו,
שמא לא תמצא חן בעיניו ונמצא מגרשה או שוכב עמה והוא שונאה.

וכן כתב עוד בפירוש המשניות (מסכת סנהדרין פ"ז מ"ד):
 אם הסתכל בה לידע אם היא יפת מראה כדי שישא אתה,
 או מכוערת בצורתה ולא ישאנה, הרי זו חובה, והתורה זירזה על כך,
ואנשי הצניעות מן התורניים עושים כן. ע"כ.

וכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן כא ס"ג):
מותר להסתכל בפנויה לבודקה אם היא יפה שישאנה, ולא עוד אלא שראוי לעשות כן,

"ברית כרתי לעיני, ומה אתבונן על בתולה". ע"כ.

אחר שראה החתן את הכלה והחליט שמצאה חן בעיניו,
יזהר שלא יתבונן בה עוד, אבל ראיה בעלמא בלי התבוננות מותרת,
ובלבד שלא יתכוון ליהנות, וכדין הסתכלות בכל אשה אחרת.

ועל החתן להבהיר הלכה זו לכלה, כי רובן לא יודעות זאת ויכולות להיפגע.

(נז, ס. וכן פסקו בשו"ת משנה הלכות (חלק ז סימן רמט),
חוט שני (עמ' נו, נז) ועיין משנ"ב סימן עה סק"ז)

כתב בערוך השולחן (אבן העזר סימן לה אות ב),
לכתחילה ודאי יותר נכון שהחתן יראה את הכלה קודם שיעשו את התנאים,
שאם לא כן, אולי אף שיראנה קודם החופה לא תישר בעיניו, ויתבייש מלנתק את התנאים.

ולכן, פשט עתה המנהג שרואים זה את זו קודם התנאים,
ומנהג כשר הוא הבנוי על קו הדין ועל השלום.

ולא כאותם שעושים את התנאים, ואין החתן רואה את הכלה אלא קודם הקידושין,
ואם לא תישר בעיניו יבטל השידוך.

וכן כתב בספר טיב קידושין, שבודאי אין לסמוך על מה שיראנה לילה שקודם החופה,
כי אם אז לא תיטב בעיניו, יבטל השידוך, וכדי בזיון וקצף הוא,
אחר ההכנות שטרחו והכל מוכן לסעודה. ע"כ.

 אולם, אחר שכבר ראה אותה ומצאה חן בעיניו, אין היתר להתבונן בה,
שהרי עדיין אינה אשתו ואינה מותרת לו כלל.

ומה שיש חושבים שמותר להתבונן בה כיון שהיא משודכת לו,
הרי זו טעות מוחלטת, שהרי אפילו אם היתה מקודשת לו,
עדיין אסורה היא עליו עד שיכניסנה לחופה ויברך שבע ברכות ויקחנה לביתו,
שרק אז נעשית כאשתו לכל דבר.

אבל קודם לכן, הרי דינה ככל פנויה, וכל שכן שכל הפנויות היום הן באיסור נידה,
והרי היא ככל אותן נשים האסורות עליו באיסור ערוה.

ואף שפסק מרן בשלחן ערוך (סימן כא ס"ד), מותר לאדם להביט באשתו,
אף על פי שהיא נידה והיא ערוה לו, ואף על פי שיש לו הנאה בראייתה, 
הואיל והיא מותרת לאחר זמן, אינו בא לידי מכשול.

אבל לא ישחק ולא יקל ראש עמה. ע"כ.

ומבואר שמותר להסתכל על אשתו נידה, כיון שעתידה להיות מותרת לו,
ולכאורה כיון שהמשודכת עתידה להיות מותרת לו, אולי נתיר לו להסתכל עליה?

אולם רב המרחק ביניהם,
כי במשודכת כיון שעדיין לא נשאה ולא התייחד עימה, יש לחוש לדבר עבירה.

ועוד שאין הכרח כלל שבעוד זמן תהיה מותרת לו,
כי פעמים שאחד הצדדים מבטל את השידוך מסיבות שהן.

וכן פסק הרב יפה ללב,
שמה שכתבו הרמב"ם ומרן שאסור להסתכל על המשודכת דרך זנות,
היינו הסתכלות יתירה יותר משיעור היכרות שזו דרך הנאה.

והנה בשו"ת תורה לשמה (סימן שצד) נשאל,
על איש שהזדמנה לפניו אשה לצורך עסקיו, האם מותר לו להסתכל עליה בדברו עימה או לא?

וכתב שתלוי הדבר, אם מתכוון לראות את יופיה,
ונוח לו שהזדמן לו ליהנות ממנה, הרי זה בודאי שעובר איסור.

אבל אם אינו מתכוון, ולא נוח לו שהזדמנה לפניו,
ואדרבה הוא חפץ ורוצה שתלך מלפניו כדי שלא יראנה,
אלא שבעל כרחו רואה אותה כי מוכרח לדבר עימה ולהשיב לה עבור עסקיו,
ואי אפשר לו לסגור את עיניו ולדבר עימה, אין בזה איסור. ע"כ.

אמור מעתה, איזה חתן יוכל לומר שלא נוח לו להסתכל בכלתו,
וחפץ שתלך מלפניו, ורק בעל כרחו הוא רואה אותה?!

על כן, ירא שמים יחוס על עצמו,
וקודם שנפגש ילמד על חומרת ההסתכלות האסורה, לבל יכשל חס ושלום.

וכתב בשו"ת משנה הלכות (ח"ט סימן רסח),
רע המעשה שבעוונות הרבים נעשה מנהג אפילו אצל בני ישיבה,
שקודם השידוך כשבאים לראות וליראות מתראים קודם השידוך עד שמונה ועשר פעמים או יותר, ויושבים בכל פגישה כמה שעות ומסתכלים בבתולה שהיא ערוה לו, שהרי היא נידה,
והוא יושב ומדבר ונהנה ממנה, ואדרבה, כל שאינו נהנה ממנה אינו רוצה בה.

וכבר נעשה להם כהיתר גמור,
וכמעט מנהג ישראל שהבחור בא בבית הבתולה ולוקח אותה במכונית ויוצאים בלילה לבד בלי שומר, וזה אפשר כמה לילות, ואין אפוטרופוס לעריות,
ופעמים אחר יציאות רבות מחליטים שאין מתאימים זה לזה,
וככה הוא והיא עושים לפעמים עם עשרה בחורים פחות או יותר.

ובודאי שיש בזה כמה וכמה איסורים:
הסתכלות, הרהור, קישוי לדעת, ועוד ועוד.

וידוע שאין היתר ליהנות מהדיבור עם בתולה אפילו שכוונתו לישאנה,
שכל שלא נשאה הרי היא אצלו ככל בתולה.

עיין שם עוד בדברים היוצאים מן הלב.

גם הגאון רבי נסים קרליץ (חוט שני עמוד נו) כתב:
"ואיסור הסתכלות והרהור במשודכתו, עומד במקומו כדין כל אשה, ויש להיזהר בזה מאוד,
ובפרט אם הפגישות תכופות או ארוכות שאז קשה שלא להכשל בזה".

וכתב עוד (עמוד מז):
"עיקר דרגת האדם תלויה בזהירות בעניינים אלו של ראיה וקדושה.
והם הם הקובעים את דרגת האדם, שאם נזהר בהם כהוגן,
הרי נקבע גודל מדרגתו לפי זה, ומשם יכול לעלות מעלה מעלה, וחס ושלום להיפך".

מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 116-117


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=