בת עם הארץ
לא ישא אדם בת עם הארץ שאינו שומר תורה ומצוות.
אולם, אם היא בעלת תשובה, ועלתה במעלות טובות ויראת שמים, רשאי לישאנה, ועיין בהערה.
ואדרבה, כאשר ידעו היאך להתנהג עם ההורים ובני המשפחה בנחת ובעבותות אהבה,
אט אט יזכו גם לקרב אותם לחסות תחת כנפי השכינה.
בגמרא (פסחים מט ע"א) אמרו, לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ולא ישא בת עם הארץ,
משל לענבי הגפן בענבי הסנה [קוצים], דבר כעור ואינו מתקבל.
כמו כן, לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ולא ישא בת עמי הארץ,
מפני שהן שקץ, ונשותיהן שרץ [שאינן זהירות במצוות],
ועל בנותיהן הוא אומר: "ארור שוכב עם כל בהמה"
[שדומות לבהמה, שאין להן לב להבין. (רש"י)].
ומכל מקום, אם משפחתה מכבדים את התורה, ויש להם דרך ארץ ומידות הגונות,
וזכו שבתם עלתה על דרך המלך וחזרה בתשובה שלימה ומקפידה על המצוות כדת,
ובבית הוריה אינה מעבירה את זמנה מול הטלוויזיה, רשאי לישאנה.
ומה שאמרו שלא ישא בת עם הארץ, זהו בעיקר בזמנם שלא היו מוסדות של תורה כמו היום,
וכל בת היתה לומדת מהוריה קיום תורה ומצוות, דעות והשקפות, לכן אם אביה עם הארץ,
לא היה לה ערך לתורה ולתלמידי חכמים, שהיוצא מן הטמא טמא,
וממילא גם לא תחנך את בניה לתורה ויראת שמים.
אבל כיום שלומדות במדרשיות, ומלמדים אותן תורה ויראת שמים,
שאיפות לעליה ברוחניות, וחינוך בנים לתורה, רשאי לישא בת כזו.
רק שעליהם להיזהר בביקורים אצל ההורים, ובפרט מהמכשירים הטמאים,
שעל כל אלו יש לתת את הדעת מראש, ויעשו להם רב להתייעץ עמו בכל שאלה.
וכן מבואר בט"ז (אבן העזר סימן ב סק"ג) שכתב,
פירש רש"י בנות עמי הארץ דומות לבהמה, שאין להן לב להבין כי היא חייך ואורך ימיך.
ונראה פירושו, שטבע הנשים שיבטלו את בעליהן מלימוד תורה,
כדי שיתעסק בסחורות ותהיינה להן טובות העולם הזה,
אבל אם יעסוק בתורה לא יהיה להם רק עולם הבא.
ובאמת אינו כן, כי הם חיינו בעולם הזה, ואורך ימינו בעולם הבא שכולו ארוך. עי"ש.
ומעתה, בת זו שחזרה בתשובה ומבינה במעלת עסק התורה,
אין איסור לישאנה מצד שאביה עם הארץ. (ע' נג)
שידוכים לדתיים
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 111
