כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
מתוך ספר אנשי קודש
א. צריך שדכן נאמן ירא שמים, שהוא יהיה גם איש קשר בין בני הזוג ובין המ, שפחות, שיודע להנעים את הדברים הטובים של שניהם. ולהיות בקשר אתם לאחר כל פגישה, כי יתכן שכל צד חושב שהצד השני לא רוצה ולכן מסרב לומר כן. והשדכן בחכמתו יודע להבהיר הדברים.
ב. תמיד כדאי לעשות פגישה שניה ואפלו שלישית. כי הרבה פעמים משתנים הדברים בפגישה נוספת, שאז יותר פתוחים אחד לשני. ויותר מבינים זה את זה.
ג. צריך השדכן לשים לב, שהבחור יהיה מסדר בפגישה, מלבש יפה, ומכבד את עצמו. ולפעמים אף כדאי לעורר את הבחור, שילבש בגד מסים וישים עניבה וקצת ריח נעים. וכמובן גם מהצד השני, ולא רק בלבוש, אלא גם ביפי.
צריכה להקפיד ולהזהר שתהיה נאה במיחד, על מנת להצליח בפגישה. וכל זה כמובן.
השתדלות, והכל מהשמים. וכמו שרבי ישמעאל טפל בנערה אחת שלא הצליחה להנשא על ידי שעשה ותקן לה שן תותבת מזהב ומיד מצאה חן, והקימה בית נאמן בישראל. וזו ההשתדלות. ובכה רבי ישמעאל ואמר: ''בנות ישראל נאות הן, אלא שהעניות מנולתן'' (עין נדרים סו).
ד. גם כדאי לכון אותם, על מה לדבר בפגישה ראשונה. כי לדבר מיד על עצמם, קשה, שעדין אינם פתוחים אחד עם השני.
וכן ממעמי צניעות ודרך ארץ, ראוי לדבר בתחלה מסביב. למשל: על המצב הכללי במדינה, או על מקום העיר שגרים בה כמה תורה וישיבות קימות בה. וכן על מעלת גדולי ישראל. וכן על השקפות תורניות.
או לפי איזה חכם ומורה הוראה מתנהגים בבית ועם מי מתיעצים, אלו נושאים כלליים שכדאי לשוחח עליהם.
ואם זה מתקדם, גם הדבור מתקדם בפגישות הבאות באפן אישי יותר היכן אוהבים לגור, על תורה ועבודה על טיולים ומאכלים, ועם הפגישות מתקדמות השיחות.
לאחרונה פרסם מכתב של מרן רבנו החפץ חיים זיע''א. שכותב תלמידו הקדוש רבנו אלחנן וסרמן זיע''א השם ינקם דמו. בזה הלשון: והנני להודיע לרום הודו את אשר שמעתי מפה קדוש בעל חפץ חיים זצ''ל, כי מנהג העולם בשידוכים להתראות בטרם כל הוא שלא כהגן, כי מהראוי לאחר את ההתראות אחרי כל החקירות ודרישות משני הצדדים, וכל פרטי הדין ודברים שבין הצדדים. ואחר כך, כאשר כבר השוו בכל הפרטים, אז יתראו ולא קדם. עד כאן לשונו.
ומכאן יש ללמד קדם הפגישות על המצב הכלכלי של ההורים, כמה יכולים לעזר, ולשתף בענין את הרבנים הקרובים להם, אם יוכלו לסיע למטרה זו.
וכן אם יש הקפדה ממש על מקום מגורים, וכן בענין הלבוש וכסוי ראש, ורק אחר כך להפגש. כדי למנוע עגמת נפש משני הצדדים ושומע לעצה חכם.
ה. שמעתי מפה קדוש של הגאון הצדיק רבנו אלעזר אביחצירא שליט''א, נכד רבנו הקדוש המנורה הטהורה באבא סאלי זיע''א, שאמר, כיום המצוה הגדולה לקים מצות צדקה לעזר להכנסת כלה, ועל ידי זה מסיעים להקים בתים נאמנים בישראל.
כי יש דרישות כספיות משני הצדדים, והוצאות רבות וקשה לעמוד בנטל הכבד, והמסיע להכנסת כלה, הרי זה במקום הוצאת המת (עין כתובות יז). ומכאן יש ללמד שיש חיוב על בני המשפחה הקרובים והרחוקים לסיע למשפחותיהם להשיא את בנותיהם בכבוד גדול.
ואם כל קרובי המשפחה ישתדלו לגיס אלף דולר, הרי זה מקל על כלם וכלם עוזרים לכלם, וכלם מקימים בתים לתפארת. ובזה מקים את דברי הנביא (ירמיה כט, ו) ''קחו נשים והוליזו בנים ובנות, וקחו לבניכם נשים ואת בנותיכם תנו לאנשים ותלדנה בנים ובנות''.
וחז''ל (כתובות נב:) דרשו בפסוק זה שיש מצוה לעזר בכסף ותכשיטים כדי שיוכלו להנשא.
ו. דבר נוסף וחשוב מאד, שצריכים החתן והכלה לקבל הדרכה לנשואין, גם בהלכות טהרת המשפחה וגם הדרכה מעשית של כבוד הדדי בין בעל לאשה, וחיי אישות מתקנים על פי דרך התורה הקדושה.
