שם עריסה שמואס בו -כתובה
מי שמואס בשם העריסה ואינו עונה לקוראים אותו בשם זה,או שמתקן אותם בשמו האחר,
אין שם העריסה נחשב לשמו, כי האדם הוא הבעלים על שמו.
על כן, אם הצליח לעקור את שם העריסה כמעט מפי כל הציבור,
אין מזכירים שם זה בכתובה.
אבל אם לא הצליח והרוב קוראים אותו כן
נחשב שם העריסה טפל לשם האחר,
ויש לכותבו במתקרי או בסוגריים.
על כן, חתן שקראוהו הוריו בשם 'הרצל'
[על שם אותו רשע, שם רשעים ירקב, שגרם לרבבות רבבות מעם ישראל להעבירם על דתם],
אבל הוא ירא שמים ומואס בשם זה,
ולכן החליף את שמו ל'אריאל' וכך הוא נקרא בפי חבריו,
אבל בני משפחתו עדיין קוראים לו 'הרצל',
יכתבו לו בכתובה: "החתן אריאל דמתקרי הרצל בן פלוני",
או "החתן אריאל (הרצל) בן פלוני.
אבל לא יכתבו "החתן אריאל הרצל", שהרי אין קוראים אותו כן. (ב עח)
שידוכים לדתיים
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 170-171
