ברכת חתנים

מצוה מן המובחר לערוך סעודה בכל יום משבעת ימי המשתה,
כדי לברך ולשבח לשמו יתברך בברכת חתנים כתקנת חז"ל.

ולא כאותם המזלזלים ונוהגים בימים אלו כימי חול,
ועליהם נאמר (תהלים קט יז): "וְלֹא חָפץ בבְרָכָה ותרְחק ממנו". (רצז)

 המנהג כיום שקרובי ומכרי החתן והכלה והמשפחות,
עורכים את סעודות ימי המשתה בכל ערב, וכן ראוי ונכון לעשות.

ולדעת רבים מהפוסקים,
העושה כן מקיים כמה מצוות מהתורה כגמילות חסד ועוד,
וכמבואר לעיל (עמודים 135,228).

וישנה בכך מעלה גדולה, עד כדי כך שאם יש צורך,
רשאי אפילו אבל בתוך י"ב חודש,
לערוך סעודת שבע ברכות בביתו,
ורשאים אף לנגן בכלי זמר.
(חוברת "האבלות בהלכה ובאגדה" עמוד 268)

גאון עוזנו רבנו יוסף חיים (שו"ת רב פעלים חלק ד אבן העזר סימן ו)
נשאל: האם חייב החתן בכל שבעת הימים להביא עשרה לביתו,
כדי לברך שבע ברכות?
תשובה: כיון שברכת חתנים בעשרה למדנו מבועז כשנשא את רות,
והרי בועז לא לקח עשרה אלא בעת הנישואין,
לכן אין חיוב אלא בעת הנישואין.

וכן כתב הלבוש.

ודבר זה הוא פשוט ומדוקדק מלשון חז"ל בגמרא (כתובות ז סע"ב)
'מברכים ברכת חתנים בעשרה כל שבעה, והוא שבאו פנים חדשות'.

נמצא, שאין חיוב לחזר אחר פנים חדשות אלא שאם הזדמן שבאו, יברך.

וכן כתב בארחות חיים.
וכן מבואר שם בגמרא שכן נהגו החכמים.

על כן, אם זה החתן אין לאל ידו להרבות בהוצאות להזמין
עשרה לביתו בכל סעודה כדי לברך שבע ברכות,
אינו מחוייב לדחוק עצמו לעשות כן,
כי אין זה אלא למצוה מן המובחר.

אבל אם יש לאל ידו להרבות בהוצאה,
בודאי למצוה גדולה תחשב לו לעשות סעודת מריעות לחתונתו בהזמנת עשרה,
לברך ולשבח לשמו יתברך בשבע ברכות של חתנים,
ורק צריך שיהיה בכל סעודה פנים חדשות. ע"כ.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 256