גודל זכות השדכן וסגולת
המצווה לשדך שידוכים בישראל
כתוב בפרשת חיי שרה "ויצחק בא מבוא באר לחי רואי ", (כ"ד, ס"ב). פירש"י, "שהלך להביא הגר לאברהם אביו שישאנה".
נראה לבאר טעם הדבר שיצחק הלך דווקא בעת הזאת להביא את הגר לאביו, דהנה יצחק לא היה יכול בעצמו ללכת לנחור לחפש לעצמו שידוך, שהרי היה עולה תמימה והיה אסור לו לצאת מארץ ישראל לחו"ל.
וכדאיתא במדרש (ב"ר ס"ד ג') דהוא כעולה שנפסלת ביציאתה מחוץ לקלעים, אמנם במה שהיה יכול יצחק לפעול בעצמו, היה לו לפעול, ולכן הלך לחפש שידוך עבור אברהם אביו, כדי לעורר על עצמו זכות משמיא שיזכה לשידוך טוב עבור עצמו, כי כן היא הנהגת השי"ת במידה כנגד מידה, שהטורח להיטיב עם חבירו בעניין מסוים, מעורר על עצמו זכות משמיא לקבל הטבה זו מהקב"ה עבור עצמו.
וזהו סגולה נפלאה שלימד אותנו יצחק אבינו, שאם אינו מוצא לעצמו או לבניו זיווגים, ישתדל בפעולות עבור אחרים לסייע להם למצוא זיווגם, ועי"ז יעורר על עצמו זכות משמים למצוא זיווג הגון לעצמו או לבניו.
ושמעתי מהרה"ק מהר"א מבעלזא זי"ע, שההתעסקות בשידוכים לאחרים, זהו סגולה לזכות לבנים הגונים, ונראה בביאור העניין, דכיון שהוא מתעסק עבור אחרים לסייע להם לבנות את ביתם בישראל, יזכה אף הוא למידה זו – לבסס את ביתו היטב על אדני התורה והיראה, בבנים טובים והגונים.
ודע שהשדכן זוכה לקיים מצוות צדקה כפשוטו, שהרי בפרשת ראה נאמר (דברים ט"ו, ז -ח)
"כי יהיה בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך וגו', העבט תעביטנו די מחסרו אשר יחסר לו ", ופירש"י שם, "לו זו אשה", והרי מבואר דהוזהרנו בזה במצוות צדקה לשדך אשה לחבירו.
ורבינו החזון איש היה מתעסק הרבה בענייני שידוכים אצל בחורי ובנות ישראל, וכפי ששמעתי, בשנה האחרונה לחייו הקים למעלה ממאה [ויש אומרים מאתיים] בתים בישראל!
מתוך שיחתו של הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א פרשת חיי שרה תשפ"א
