יין אמיתי
ישימו לב מבעוד מועד להכין יין שברכתו ודאית "הגפן",ולא יין שרובו מים שברכתו "שהכל", כפי שמצוי באיזה אולמות.
ואם לא השיגו יין אמיתי אלא יין שברכתו 'שהכל',
או ש כר, כמו בירה לבנה, ערק, ויסקי וכיוצא בהם,
יברך תחילה "שהכל נהיה בדברו", ואחר כך ברכת האירוסין. (קסג)
כתב מרן השלחן ערוך (סימן לד ס"ב):
"נהגו להסדיר ברכה זו על כוס של יין, ומברך עליו תחילה, ואחר כך מברך ברכה זו.
ואם אין שם יין או שכר, מברך אותה בפני עצמה". ע"כ.
ומעשה שהגיע מרן זצוק"ל לסידור קידושין,
והובא יין שרובו מים, וברך עליו 'שהכל', בברכת האירוסין.
וכן ברך אחריו הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל בברכות הנישואין.
(שו"ת חזו"ע ח"א עמ' פ)
מאחר והמחלל שבת בפרהסיא
[בגלוי, בפני עשרה יהודים, כמו הנוסע ברכב או המעשן ברחוב בשבת],
שמזג יין, או שתה ממנו, נאסר היין שבכוס בשתיה,
על כן חופה שהחתן והכלה או הקרובים שם אינם שומרי שבת,
יביאו יין מפוסטר [מבושל] שאינו נאסר.
ואם לא השיגו, ישימו לב שלא ימזגו הם את היין,
וכן אין לשתות מהנותר בכוס אחר ששתה ממנה מחלל שבת.
ובכל אופן, אם אינם מחללי שבת,
רק שעדיין לא שומרים את כל המצוות, אין איסור במגעם.
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 196-197
