בן/בת הנידה


שאלה: 
בחסדי השם עלינו, בדורנו זה, "דור התשובה",
אלפים ורבבות של בחורים ובחורות חוזרים לצור מחצבתם ולומדים בישיבות ומדרשיות לבעלי תשובה, ועולים במסילה העולה בית אל. 

והשאלה נשאלת האם ישנה איזו בעיה להתחתן עמהם
בהיות ורבים מהוריהם לא שמרו טהרת המשפחה, ומובא בחז"ל שאותם שלא שומרים טהרה,
יש חשש שיצאו מהם ילדים עזי פנים וחצופים?

אמרו חז"ל (מסכת כלה פ"א הט"ז):
פעם אחת היו חכמי ישראל יושבים בשער, ועברו לפניהם שני ילדים,
אחד כיסה את ראשו ואחד גילה את ראשו, זה שגילה את ראשו,
רבי אליעזר אמר הוא 'ממזר', רבי יהושע אמר הוא 'בן הנידה',
רבי עקיבא אמר הוא 'ממזר' וגם 'בן הנידה'.

אמרו לו לרבי עקיבא, היאך מלאך לבך לחלוק על דברי חבריך 
[שהיו רבותיו]? אמר להם, זה אני אקיימנו [אוכיח לכם שהצדק כדברי].

הלך אצל אמו, וראה שהיתה יושבת ומוכרת קיטנית בשוק, אמר לה, בתי, בנך זה מה טיבו?

אמרה לו, כשנכנסתי לחופה נידה הייתי,
ופירש ממני בעלי ובא עלי שושביני, ויצא הבן [העגל] הזה, נמצא הוא 'ממזר' וגם 'בן הנידה'.

אמרו: גדול היה רבי עקיבא שהוביש את רבותיו.

באותה שעה אמרו:
"ברוך השם אלהי ישראל שגילה סודו לרבי עקיבא בן יוסף". ע"כ.

תשובה: 
עצם זה שאותם בחורים ובחורות פנו להתחנך במקום קדוש,
הרי זה מוכיח על שורשם שהוא כשר, ואם הם בעלי מידות טובות ויראת שמים,
על כרחנו לומר שהם מהמיעוט היוצא מן הכלל, ורשאים לישא מהם לכתחילה וללא חשש כלל ועיקר.

כתב בספר פאר הדור (ח"ד עמוד צא):
מעשה בבחור ששאל על הצעת שידוכים של בחורה מורה ב"בית יעקב", ניצולת שואה,
חניכת בית ספר "לידינגה" בשבדיה שהחזירום לחיק היהדות.

הבחור הביע את חששותיו, מאחר וקרוב לודאי שהוריה לא שמרו טהרת המשפחה.

השיבו החזון איש, ראשית, אין זה אלא ספק, בעיירת מוצאה בפולין,
שמרו רובם ככולם את דיני הטהרה.

שנית, בת ישראל העוסקת בחינוך ילדות למצוות, לא יסולא בפז חן ערכה, ראויה היא לזיווג הגון. ע"כ.

ושני נביאים מתנבאים בסגנון אחד.

להלן דברי תלמיד חכם ששאל בענין זה
את המקובל האלהי מורנו ורבנו הגאון רבי מרדכי שרעבי זצוק"ל (ראיון "עונג שבת" ז' סיון תשע"ז): 

נכנסתי (בשנת תשל"ו) אל הרב ושאלתיהו,
האם יש להימנע מלהשתדך עם מי שהדעת נוטה שיש בה פגם טהרת המשפחה?

והשיב לי כך:
כשרואים אנו כמה וכמה שבאו מבתים חופשיים,
והן בנות מצויינות במידות טובות וביראת שמים,
הרי שבמעשה זה שבת ישראל פנתה להתחנך לצד הקדושה,
זה מוכיח על שורשה שהיא כשרה, ועל כרחנו לומר שיש יוצא מן הכלל.

גם יש להניח, כי על פי איזו סיבה גלגלו משמים,
אשר אמה טבלה באיזה מעיין או נהר או שהלכה לרחוץ בים או נפלה במי טהרה בעל כרחה,
ונמצא שנטהרה לפחות מטומאה של תורה.

והוסיף עוד ללמד זכות ושבח על בנות ישראל,
ואמר, זה שהיא לומדת בסמינר תורני ומתגוררת בפנימייה תחת השגחה חינוכית,
הרי שהיא נחשבת בוודאי בגדר "בת תלמיד חכם".

ותהילות לאל יתברך, חכם עדיף מנביא, עיניו צופיות למרחוק לראות, "בינו שנות דור ודור",
בנין עולם התורה שקם לתחייה ונתהווה, כמעט יש מאין, כמה בתים של תורה ניצבו,
ודורות של קדושה, זרע ישראל קדושים, קמו וצמחו מבתים שכאלו.

ראינו בעינינו כיצד חזרה תורה לאכסניה שלה.

יתעלה האל, כמה רבתה תורה בישראל וקוממה את יהדות ספרד המעטירה וחזרה לתפארתה.

כי לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב.

ברוך שמסר תורתו לשומרים, המה גדולי ישראל. עכ"ד.

וכיוצא בזה כתב דברים נפלאים בספר קהילות יעקב (מסכת יבמות סימן מט). 


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 112