חתונה בימי העומר
בימי העומר [לאחר חג הפסח] נהגו למעט בכמה עניינים של שמחה,כי בעוונות הרבים בימים אלו נפטרו עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא.
על כן, המנהג שלא לשאת אשה בימים אלו.
בשעת הדחק גדול, ולפי ראות עיני החכם, בתור הוראת שעה, רשאים לערוך נישואין בימי העומר.
ומותר אז לחתן להסתפר ולהתגלח ביום חופתו ובשבעת ימי המשתה, ולא יחמיר כלל.
(שו"ת יביע אומר חלק ה אורח חיים סימן לח אות ח)
מנהג בני ספרד להתיר נישואין מיום ל"ד לעומר בבוקר והלאה,
כדעת מרן השלחן ערוך שקיבלנו הוראותיו.
ומנהג בני אשכנז להתיר ביום ל"ג לעומר בלבד, ואחר כך שוב נוהגים איסור עד ראש חודש סיון.
(שלחן ערוך אורח חיים סימן תצג)
אצל בני אשכנז יש נוהגים שלא לשאת אשה עד ראש חודש סיון, ויש נוהגים עד ג' סיון.
וכתב הגרי"ש אלישיב, בזמנינו שהתקבצו בארץ ישראל מקהילות שמנהגיהן שונים זה מזה,
מותר לכתחילה לכולם לשאת מראש חודש סיון והלאה.
(משנה ברורה 'דרשו' ח"ה במילואים עמוד 47)
במקום צורך, רשאים בני אשכנז לשאת בליל ל"ג לעומר, ובני ספרד בליל ל"ד.
(חזו"ע יום טוב עמוד רנג)
אין לספרדים להקל לשאת אשה ביום ל"ג לעומר, וספרדי המיקל בזה,
הריהו עושה נגד דעת מרן השלחן ערוך ונגד המנהג הפשוט.
ואף אם מסדר הקידושין הוא רב אשכנזי, לא יערכו את החופה אלא בליל ל"ד אחר צאת הכוכבים.
בשאלות ותשובות מנחת יצחק וויס (חלק ד סימן פד) נשאל על בחור ספרדי,
אם רשאי לשאת נערה אשכנזיה ביום ל"ג בעומר,
ובמסקנתו כתב: יעשו את החופה ויתחילו הסעודה ביום ל"ג בעומר וימשיכו בליל ל"ד.
ומכל מקום, אי אפשר לי להחליט כן להלכה למעשה בלתי הסכמת מורה הוראה מפורסם ספרדי, שהוא בקי במנהגיהם יותר ממני.
ושוב עיינתי קצת בספרי גדולי הספרדים,
ומצאתי בשו"ת יביע אומר (חלק ג סימן כו אות ד),
במה שהעיר שם על המנהג שנוהגים כעת בארץ הקודש,
לשאת אשה ביום ל"ג בעומר בפרהסיא, ואין פוצה פה.
וטעות היא בידם, כי לא ידעו שיש חילוק בזה בין מנהג האשכנזים למנהג הספרדים,
ובפרט בארץ הקודש אתריה דמרן הבית יוסף ז"ל שקיבלו הוראותיו.
על כן, יש להתייעץ בזה עם רב ספרדי מפורסם, והנכון הוא,
עם הגאון מורנו הרב רבי עובדיה יוסף (ס"ט שליט"א) חבר בית הדין בירושלים עיר הקודש,
בעל המחבר שו"ת יביע אומר הנ"ל, ויוכל להציע לפניו דברינו הנ"ל,
ואם יסכים להיתר, בודאי כן יקום. עכ"ל.
ועיין בחזון עובדיה (יו"ט עמוד רנו) שפסק שהכל תלוי בחתן,
אם הוא ספרדי יעשה את הנישואין ביום ל"ד לעומר ולא קודם לכן,
ואם הוא אשכנזי יעשה את הנישואין ביום ל"ג אף שהכלה ספרדיה.
ועיין הטעם בזה להלן (עמוד 262).
חתן ספרדי שטעה מחוסר ידיעה ונרשם לנישואין ליום ל"ג לעומר וחילק הזמנות לחתונה,
רשאים לערוך לו חופה ביום זה. (שם עמוד רנו)
ומכל מקום אם קבע את החופה קודם השקיעה,
הנכון שימתין מעט עד שיגיע הלילה שאז הוא ליל ל"ד,
וכנזכר לעיל שאז אפשר להקל בזה במקום צורך.
כשחל ל"ג לעומר ביום שישי, מותר גם לבני ספרד לשאת אשה בליל ל"ג לעומר.
(שם עמוד רסז)
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 141-142
