הרהור תשובה

יש נוהגים לומר לעדים להרהר בתשובה קודם הקידושין,
כי שמא עברו איזו עבירה שפוסלת אותם לעדות, חס ושלום.

אבל המנהג הרווח אינו כן, שכל שיש להם חזקת כשרות,
אין צריך להזהירם להרהר בתשובה, וכן נהג מרן זצוק"ל.

כתב בשו"ת מהר"ם מינץ, על העדים להרהר בתשובה.

וכן כתב בספר דרך פקודיך, מי שעיניו פקוחות על דרכיו,
קודם החופה יאמר בינו לבין עצמם לעדים שיהרהרו בתשובה,
ואז טוב להם וגם טוב לזוג.

וכן כתב בשו"ת שארית יעקב.

[וכן אמר לי הראשון לציון הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל כאשר שמשתי כעד
בחופה שהרב סידר קידושין].

אבל בשו"ת ישכיל עבדי כתב, שאין נוהגים כן,
מפני שסומכים על חזקת כשרות שיש לכל אחד,
ואין צריך להחמיר בקידושין כמו בגט,
כי דווקא בגט שמתירים אשת איש לעולם,
בזה נהגו לומר לעדים שיהרהרו בתשובה,
אבל בקידושין שאדרבה אוסרים אותה לעולם,
לא נהגו בדבר.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 203