שני נושאים מאד חשובים יש בפרשת ''חיי שרה: התורה האריכה בענין קבורת שרה ובענין
השדוך של יצחק אבינו עליו השלום.
ולכאורה, הרי זה דבר אישי ומשפחתי שקשור לאברהם
אבינו, ולשם מה האריכה בזה התורה כל כך? ועוד קשה: יש הרבה פרטים בפרשה בנושאים
אלו, לספד לשרה ולבכותה, וכן מקום הקבורה והתשלום הקצוב של ארבע מאות שקל כסף.
וכן
בשדוך של יצחק, התפלה של אליעזר להצלחה. וכן השבועה שהשביע אברהם את עבדו, והגמלים
והאכל שלקח אתו, והמבחן בו בדק את רבקה וכו', לשם מה צריך את כל הפרטים האלה?
רבנו ה''חפץ חיים'' זיע''א בספרו על התורה, ובספר ''קול יהודה'' למרן ראש הישיבה
זיע''א, בארו שמכאן לומדים שיש המשך לאחר המות, ונחת רוח גדול למת כשמספידים.
וכן
כשקוברים אותו בקבר ששלמו כסף מקדם, שהקבר שלו בקנין גמור, וכן מצבה ואזכרה שעושים
על קברו, כל זה מביא לעלוי הנשמה ולכן האריכה התורה בזה.
וכן לומדים מכאן שצריכים ההורים להשתדל מאד עבור שדוך הבנים והבנות, ויפה שעה
אחת קדם, שהרי אברהם אבינו השביע את אליעזר מאיזו משפחה יקח, ונתן לו כסף, מתנות
וכבוד גדול כדי שהכלה תסכים לבוא מיד.
וכן מבחן החסד שעשה אתה אליעזר, כל זה מלמדנו
שנושא השידוכים צריך פרסום ועידוד רב.
ושני הנושאים קשורים זה בזה. אדם מתחתן כי יודע שסופו למות, ומבקש להשאיר את
זרעו אחריו ויש לו בזה נחת רוח.
ומרן שליט''א פסק (ביביע אומר חלק ח'
עמוד שיט), שאין דין כבוד הורים בשידוכים כשזה על פי דעת תורה.
ואדרבה, חובת ההורים לעזר להם להנשא בהקדם. ולכן אמרו חז''ל (ברכות
לא) בחתנה של אחד החכמים, השיר המיחד היה ''אוי לנו כשנמות'' , כי
בחתנה חושבים על זה שצריך שארית בעולם הזה, כי דור הולך ודור בא.
ומכאן יש ללמד: כמו שיש מצוה גדולה של חברא קדישא, שזה חסד של אמת למתים,
ועבודתם קדש.
כך צריך חברא קדישא, כלומר חברים קדושים, שיעשו חסד של אמת עם החיים
לעזר ולסיע, לחזק ולעודד בכל מיני דרכים לשם שמים בלבד! וגם בעניני שידוכים חשוב מאד
שבכל קהלה וקהלה יהיו אנשים מתאימים, שיראת שמים טהורה על פניהם, וישימו עין טובה
על כל הצעירים והצעירות, לכון ולהפגיש אותם למטרת נשואין.
תדע, שחז''ל הקדושים (תענית כו:) קבעו לעשות
שידוכים דוקא ביום הכפורים, שהעולם נברא לפריה ורביה. ויש לדעת: גיל הרוקות הוא גיל
מסכן, מסכן ברוחניות ובגשמיות.
לפני מאתים שנה עשו ''חרם'' בירושלים שבחור רוק לא
יגור בה אם עבר את גיל עשרים.
ולכן האריכה התורה בזה כדי לדעת חובת כלנו לעזר למטרה
זו עם הדרכה נכונה ודעת תורה צרופה (עין יביע אמר חלק ז' עמוד
רלג).
