מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

כיצד מונעים בעיות שלום בית?
צילומים
המקום
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מקוה ביום החופה
חופה בבין השמשות
על ה' יזעף ליבו
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
לא עשו קנין
די באמירה
ניצול הזמן
"עצם מעצמי"
בני ספרד
וידוי ביום החופה
הוספת שם - בכתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
הרשמה לשידוכים לחרדים
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
ערך חיי הנישואין
הגעה לאולם
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים תהליך פרימיטיבי?
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
דע את זכויותיך / חובותיך?
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
בנחת ומתינות
חול המועד
ימי העומר
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
מצוה גדולה
מקום הקיום
שבת קודש
דמי שדכנות בחסד
החוט המשולש - תשלום השדכנות
זמן התשלום
ללמוד ולהבין
שידוך לזוג שאינם שומרים
סימן טוב
האירוסין במקורות
האירוסין כיום
בין המצרים
הוחלפו הכתובות
דעה משובשת?!
העיקר שתהיה ברכה
כתיבת התנאים
קנין
הגינות ויושר בקנין
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
שידוכים לחרדים
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
קבלת רשות
תקנה טובה
זמן מילוי הכתובה
ערב שבת
עצה טובה לבני הזוג
קבלת ברכה
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
שינויים בשם- כתובה
כתובה לכתחילה
מהתורה או מדברי חכמים
סוגריים
תיבה תלויה
מילוי חלל - טיוט
איך מוצאים את האישה הנכונה
טעות בשם
תענית לבני אשכנז
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
שני שמות עריסה
שני שמות יהודי וגויי
סכום הכתובה
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
כל המוסיף גורע- כתובה
התנגדות לכתיבת שם האב
שם נוסף לאבא
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
עזר כנגדו
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
שני שמות בשני מקומות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הוא לא בן אדם
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
הכתובה בארמית
נשיאת חן
שם עריסה שמואס בו -כתובה
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
מנהיגות
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
במה קונה איש את אישתו?
שידוכים בידי שמים!
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
אב מאמץ
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
במי תלויה פרנסת הבית?
חופה בבית כנסת
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
איך מוצאים את האשה הנכונה
"לא טוב היות האדם לבדו"
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
מסר לרעיה יקרה!
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
הדרך הקצרה לשידוך
תפילה
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שדכן צריך לומר רק את האמת
האשה - חומה לבעלה
בין אדם לחברו מתכפר?
חרם על הבחורים
עצות והנהגות טובות לאשה
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
טבעי שזו את
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
במה תלויה שמחת הבית?
שם משפחה בכתובה
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
מסר לבעל היקר!
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
רודף שלום...!
טיפוח החן
הכל לפי הענין
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
ראיה בפגישות
אופן ההיתר לברר
מידע בעייתי על המשודכים
ענוה
תיקון לאחר החתימות
בחירת שידוך - תפילה
בדיקת שמות החתן והכלה
בן תורה
יציאה לחוץ לארץ
דעת תורה
יראת השמים של המשודך
בירורים מוקדמים
בירור על המשודך
בירור על המשודכת
שני אחים לשתי אחיות
התנגדות ההורים לגיורת
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
גם היהלום קטן הוא
גיל נישואי הבת
תבנית מוגדרת
בן/בת הנידה
התערבות ההורים
סיום הש"ס / לישא אשה ?
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
לשון הרע ורכילות
התנגדות הורים בנישואין
בשמים לכלה
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
הלכות טהרה
מספר הפגישות
אל תלחץ
לא נראה לו
בת עם הארץ
פגישה במקומות אסורים
פגישה אחרונה
מקום הפגישות
"הצעת נישואין"
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
משך זמן הפגישות
חלופת מכתבים
פגישה מוקדמת
בררנות יתר
אח צעיר לפני אח גדול
לא לבייש בת ישראל
חתימת השטר
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
מעלית
מסירה מיד ליד
בין האירוסין לחתונה
הליכות והנהגות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
קודם יראת שמים
שבוע קודם החופה
חובות וזכויות הבעל
כלה גרושה
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
חֵ נָ ה
יום החופה - מחילת עוונות
שם ומשפחה
תמונות משפחתיות
החתימות - שם ברור
אין להקל
יחוס
חתימת החתן
מילויים שונים - כלה בעולה
הפרדה
שינויים בנוסח
איסור נגיעה במשודכ/ת
שידוכין מיוחדים שמות שווים
שבירת צלחת
תיקון בתאריך מוקדם
חלוקת סיגריות
צילומים בקדושה
בעל תשובה
לא זכו
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
קיום לתיקון
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
תפילין רבנו תם
חגיגת השידוכים [וורט]
אומנות הקבלה
הזמנת קרוב שנפטר
עשרת ימי תשובה
מתנות
תאריכים מסויימים
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
פסוקים ומאמרים
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
הזמנת תלמיד חכם
תאריך לועזי
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
חודש אלול
בושה ובזיון מצד ההורים
צביעת השיער
שם המשפחה - כלה גרושה
גר צדק
הזמנת רחוקים מתורה
נוסח הקיום
גר וגיורת
מחזיר גרושתו
חודש מנחם אב
החופה - הפרדה בחופה
ביאור נוסח הכתובה
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
ערב שבת
מוצאי שבת
תעניות
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
14/10/2023
44

הדקדוק בשמות  - בכתובה

על ממלא הכתובה לברר היטב את השמות,
כדי שתהיה הכתובה כשרה לכתחילה.

ופעמים שמחמת חוסר דקדוק, יש לפוסלה אפילו בדיעבד.

גם ישנן בכתובה סגולות והשפעות מיוחדות בכל אות ואות ובפרט בשמות,
וכשהשמות כתובים כהלכה בדקדוק גדול,
ממשיכים בזה שפע טוב על בני הזוג.

ועוד, אם חס ושלום יצטרכו לכתוב גט,
פעמים שמביאים ראיה על שמות האיש והאשה מהכתובה. (ב מ) 

מלא וחסר -
חתן שרגיל לכתוב את שמו מלא עם ו' או י', כותבים אותו מלא.

ואפילו שם חמיו כשמו, וחמיו כותב חסר, את שם החתן כותבים מלא,
ואת שם חמיו כותבים חסר.

שם הכתוב בתנ"ך חסר, והחתן או הכלה רגילים לכותבו מלא,
כותבים אותו מלא, כגון: 'עובדיה' ולא 'עבדיה', 'ירוחם' ולא 'ירחם',
'משולם' ולא 'משלם', 'גאולה' ולא 'גאלה', 'אוסנת' ולא 'אסנת', 'צילה' ולא 'צלה',
'צפורה' ולא 'צפרה'.

וכן ראיתי מעשה רב שכתב מרן הראש"ל זצוק"ל בכתובה 'גאולה' מלא ו'.

כתב מרן זצוק"ל (שו"ת יביע אומר חלק י אבן העזר סימן לב. מזכרת הגיטין, עמ' תלו):
כתבנו בגט צפורה מלא ו'.

ואף על פי שבתורה כתוב צפרה בלי ו', וכך ראוי לכותבו בגט,
אבל כיון שהאשה אמרה שהיא חותמת את שמה צפורה עם ו',
כתבנוהו מלא ו' כמו חתימתה, שהרי חסר שכתבו מלא,
כשר, כמו שכתב הרמ"א (סימן קכט סעיף כח).

וכן כתב מהר"י מינץ.
וכתב הגט פשוט, והוא הדין בשם יעקב שאם כתב בגט יעקוב מלא ו',
כשר בדיעבד, וכן אהרון ומושה. עי"ש.

ואף על פי שכאן אנו כותבים "לכתחילה" צפורה עם ו',
מכל מקום כיון שהיא חותמת כך, יש לכתוב כן לכתחילה,
וכן כתב הרש"ל שכותבים צפורה מלא ו', והביאו החיד"א.

וכן כתב מהר"ם בן חביב בספר עזרת נשים,
שאף על פי שבתנ"ך נכתב עבדיה חסר ו', אם חותם עובדיה,
עם ו', יש לכתוב עובדיה, מלא.

וכן בשם דבורה, שבתורה כתוב 'דברה מינקת רבקה', חסר ו',
ואף על פי כן יש לכתוב דבורה עם ו'.

וכן כתב בתרומת הדשן שכותבים צפורה מלא ו',
אף על פי שבתורה כתוב חסר ו',
לפי שהעולם קוראים שם צפורה מלא.

וכן כתבו כמה אחרונים.

ומכיון שמצאנו במקרא שם איש בלק בן "צפור" מלא ו',
(וכן "כל צפור טהורה תאכלו", "כי יקרא קן צפור", כולם מלאים ו'),
הוא הדין לשם אשה שיש לכותבה עם ו'.

וכשחותמת עם ו', יש להתחשב בחתימתה. וכן עיקר.

לאור האמור, שם שעל פי דקדוק לשון הקודש,
יש לכותבו בצורה מסויימת, והחתן או הכלה כותבים אותו אחרת,
ברור שיש להתחשב בכתיבתם, ולכתוב כפי שהם רגילים.

על כן, כלה ששמה 'אילה', והיא כותבת: 'איילה', יכתבו בכתובה 'איילה'.

וכן, כלה ששמה 'מעין', והיא כותבת: 'מעיין', יכתבו בכתובה 'מעיין',
מאחר וסוף סוף, אין זו כתיבה משובשת.

אולם מי ששמו 'שמעון' ורגיל  לכתוב 'שמאון', או מי ששמו 'יהושע' ורגיל לכתוב 'יאושע',
בוודאי שנכתוב את שמו כהוגן 'שמעון' או 'יהושע', כי כתיבתו משובשת היא.

ולפי זה, מי ששמו יקנעם, ובתנ"ך מובא שם זה חסר (יהושע יב כב)
 'מלך יָקְנֳעָם', אם רגיל הוא לכותבו מלא ו' 'יוקנעם', יכתבו 'יוקנעם'.

ואין זה דומה למה שכתבנו לעיל (עמ' 164) לענין עיר יקנעם, שיש לכותבו חסר.

כי שם מאחר והוא שם עיר, וכך הרגילות לכותבו,
מה לי להתייחס לכמה מעטים שמוסיפים ו',
לא כן כאן שהדיון הוא על שם האדם,
ושם האדם נקבע לפי מה שהוא כותב,
ולא לפי מה שהעולם רגילים לכתוב, לכן מתחשבים בכתיבתו,
וכותבים 'יוקנעם', וכמו באיילה ומעיין.

ובלבד שכתיבתו אינה משובשת, וכאמור.

כשיש ספק כלשהו אם לכתוב את השם מלא או חסר,
יכתבוהו מלא, כדי שלא יטעו בקריאתו כלל.

למשל: עופר ולא עפר, עופרה ולא עפרה, נועם ולא נעם, דוב ולא דב,
אייל ולא איל, איילת ולא אילת, רוחמה ולא רחמה, תהילה ולא תהלה, וכל כיוצא בזה.
 (רמ"א סימן קכט סעיף כח)

 ישנם עוד כללים רבים בכתיבת השמות, ובפרט בשמות שבשפת לע"ז,
עיין בהם בספר משפט הכתובה (חלק ב עמוד קג והלאה) ותרווה נחת.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 166-167


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=