מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
ביקורים
פגישה במקומות אסורים
חיים ב"ארמון-יה"
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
אהבה דווקא לאחר הנישואין
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
בין האירוסין לחתונה
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
שנה ראשונה - יסודות הבנין
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
דע את זכויותיך / חובותיך?
ערך חיי הנישואין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
שידוכים שקריים
ראיה בפגישות
קנין
הגינות ויושר בקנין
חתימת השטר
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
קודם יראת שמים
פגישה אחרונה
חרם על הבחורים
לעזוב את הוריו
איסור נגיעה במשודכ/ת
הנהגת הפגישות
בין האירוסין לחתונה
גם היהלום קטן הוא
בושם בזמן פגישה
מקום הפגישות
מעלית
משך זמן הפגישות
התערבות ההורים
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
במה קונה איש את אישתו?
גדול עוונו מנשוא
המצוה הראשונה
טבעי שזו את
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
אומנות הקבלה
במי תלויה פרנסת הבית?
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
עצות והנהגות טובות לאשה
נשיאת חן
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
טיפוח החן
הדרך הקצרה לשידוך
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
"לא טוב היות האדם לבדו"
הכל לפי הענין
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
מסר לרעיה יקרה!
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
רודף שלום...!
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
עזר כנגדו
על ה' יזעף ליבו
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
דעה משובשת?!
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
שבע ברכות בבית האבל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
התרפאה המשפחה
לא ידעו ולא יבינו
"אל תטוש תורת אמך"
טעם התקנה
כל גדולי עולם
חוץ לארץ
מרוקו
כתיבת התנאים
אופן המחיקה
קביעת חתונה בשנת האבל
בת אחיו או בת אחותו
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
אופן ההיתר לברר
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
לשון הרע ורכילות
בררנות יתר
תבנית מוגדרת
בדיקת שמות החתן והכלה
המערערים
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
קבלת ברכה
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
ז. נוסח השבועה
בחור ובעולה מאחר
ט. צורת השבועה
איסור שינוי מנהג
יא. טענות המערערים על השבועה
השתתפות בשבת חתן
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
השתתפות בחתונה
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
ח. ביאור הנוסח
השבועה בכתובה מקורות טהורים
כזית פת לחתן ולכלה
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
שני אחים לשתי אחיות
יב. תשובה למערערים
הלכות טהרה
צביעת השיער
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
יראת השמים של המשודך
דעת תורה
בן תורה
הוא לא בן אדם
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
בחירת שידוך - תפילה
מסירה מיד ליד
סיום הש"ס / לישא אשה ?
הליכות והנהגות
שבוע קודם החופה
חשיבות העזרה לזוג
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
אל תלחץ
חלופת מכתבים
לא לבייש בת ישראל
בשמים לכלה
כוח הדיבור בין בני הזוג
התנגדות ההורים לגיורת
גיל נישואי הבת
העיקר שתהיה ברכה
פגישה מוקדמת
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
בן/בת הנידה
אח צעיר לפני אח גדול
התנגדות הורים בנישואין
יציאה לחוץ לארץ
שידוכים מיוחדים שמות שווים
ענוה
נוסח הקיום
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
מידע בעייתי על המשודכים
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
בושה ובזיון מצד ההורים
ימי העומר
הזמנת רחוקים מתורה
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
אין להקל
התאריך בכתובה
תאריכים מסויימים
זמן התשלום
יין אמיתי
בעל תשובה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
בין המצרים
מצוה גדולה
מהתורה או מדברי חכמים
שבת קודש
מוצאי שבת
החוט המשולש - תשלום השדכנות
צילומים בקדושה
שידוכים לחרדים
שידוך לזוג שאינם שומרים
ערב שבת
תעניות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
סימן טוב
ללמוד ולהבין
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
שם ומשפחה
יחוס
תיקון בתאריך מוקדם
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
תאריך לועזי
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים
חודש מנחם אב
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
חול המועד
ערב שבת
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
האירוסין כיום
פסוקים ומאמרים
מהות הכתובה וטעמיה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
תענית לבני אשכנז
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
גרפיקה
קבלה לעתיד
כתיבה מוקדמת של הכתובה
בין אדם לחברו מתכפר?
משפט הכתובה
בני ספרד
וידוי ביום החופה
ניצול הזמן
תפילה
מקוה ביום החופה
צילומים
הגעה לאולם
חגיגת השידוכים [וורט]
יותר מיום כיפור
בנחת ומתינות
סוגריים
חֵ נָ ה
מתנות
תפילין רבנו תם
דמי שדכנות בחסד
היופי מושג רוחני
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתב לא מחיק
קבלת רשות
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
איך מוצאים את האישה הנכונה
תמונות משפחתיות
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
תקנה טובה
כתובה לכתחילה
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
התנגדות לכתיבת שם האב
שם עריסה שהשתקע - כתובה
אב מאמץ
כל המוסיף גורע- כתובה
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מילוי חלל - טיוט
שלבי השידוכים בחברה החרדית
שני שמות עריסה
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
הוחלפו הכתובות
שם נוסף לאבא
ז"ל בכתובה
שבירת צלחת
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
פסק זמן של התבוננות
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
מנהיגות
במה תלויה שמחת הבית?
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה - חומה לבעלה
חלק בשם זה וחלק בשם זה
כשאתה צועק לא שומעים אותך
שני שמות יהודי וגויי
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
חלוקת סיגריות
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הכתובה בארמית
מילוי הכתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
המקום
מסר לבעל היקר!
אפר בראש החתן
לא עשו קנין
ליווי בנרות
חתימת החתן
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
ליווי החתן והכלה
ברכות בפני פריצות
תחת כיפת השמים
תיבה תלויה
ראשי תיבות
שינויים בנוסח
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
קיום לתיקון
התמודדות עם דחיות בשידוך – איך לא לאבד תקווה
מקום הקיום
תיקון לאחר החתימות
כלה גרושה
מנין עשרה
החלפת שם -כתובה
הכניסה לזרים אסורה
השמות בכתובה - תארים
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
לא זכו
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
שם משפחה בכתובה
מילויים שונים - כלה בעולה
הוספת שם - בכתובה
חופה בבין השמשות
שם חיבה -בכתובה
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
מיקום החתן והכלה בחופה
גר צדק
שם המשפחה - כלה גרושה
מחזיר גרושתו
גר וגיורת
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
חופה בבית כנסת
שינויים בשם- כתובה
יכירו וידעו
טבעת
ניגון הברכות
כולם עומדים
העדים - לא קרובי משפחה
יראי שמים
טלויזיא. אינטרנט.
טעימת הכוס
שווה פרוטה
הכרת החתן והכלה
הטבעת בידו
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
הקידושין - האשה נקנית
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
שני העדים
קריאת התורף
טבעת המלך
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
שבירת כוס - זכר לחורבן
להתעטף בציצית
אבן טובה
ברכות ברמקול
ידיעת הסכום
טבעת זהב או כסף
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
איסור הסתכלות בכלה
כסף
כוס היין
איסור יחוד
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
הכתובה
מזיגת הכוס
טבעת הקידושין
מעשה הקנין
החזרת החפץ
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
כיסוי ראש
חדר יחוד - בני ספרד
טעם הקנין
סמוכים לעד לעולם
חופת נידה - דחיית חתונה
זהירות מונעת אסון
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
טעימת הכוס
לא ברבים
שכח טבעת
עדי יחוד
בני אשכנז
יד ביד לא ינקה
אחיזה בימין
לא לשם יחוד
השתתפות החתן והכלה
בכל החתונות
חתן וכלה בשמחה אחרת
טבעת לאיש
הגבהת הכלה
לימוד תורה בעיון
טעימת הכוס
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
עליית החתן לתורה
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
תמונת הכלה
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
וידוי
בגדי כבוד
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
תענית אסתר
"מנהג" אותיות "גהנם"
ריקוד במטפחת עם הכלה
ללא אבנט
'מצוה טאנץ' בזמנם
הפרדה מליאה
כיסוי פני הכלה
זריקת סוכריות?!
גילוח ותספורת
יסודתו בהררי קודש
אשכנזי אצל חתן ספרדי
ריקודים מעורבים
ריקוד לפני הכלה
איסור נגיעה
הברכה הגדולה ביותר
ישיבה מעורבת
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
ירידת הדורות
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ממהר ללכת
כבוד הבריות
לימוד תורה בליל הנישואין
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
התנאים לשבע ברכות
החתן דומה למלך
שותפות בחנות
לא אכל כזית
פרישת הטלית
קנין כספו
הסרת הכפפה
הרי את מקודשת
באור ברכת האירוסין
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן עם הכלה יד ביד
טבעת לחתן?!
ספרדי אצל חתן אשכנזי
מנהג חוץ לארץ
כולכם חייבים בכבודי
תפילה בציבור
לא לדבר
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
בקול רם
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
שבע ברכות
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
החתן קובע
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
מחלל שבת
השגחה פרטית בשידוכים – אין דבר כזה 'סתם הצעה'
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
"אין כמו התורה!"
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
משקפי האמונה
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
ברכת מעין שבע
הפסק בין נטילה להמוציא
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
קבלת היסורים בשמחה
כשההצעות לא מגיעות – להמתין או ליזום?
תפקיד המשפחה בשידוך – ללוות או לנווט?
שידוך מתוך לחץ
כשיש פער בציפיות – האם להמשיך או לעצור?
שידוכים לדתיים
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
"תהיה לה ישועה גדולה"
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
"היום היה לי יום של ישועות"
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
אין טעויות
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
"אשר ברא" עם בני ביתו
ברכת שהחיינו
מחיצה
שבת חתן - בית מלון
שבע ברכות בליל הסדר
מלאכה. וידוי.
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
העליה לתורה
צירוף קטן לשלשה
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבעה מלאים
שבע ברכות עד השקיעה
בחור ואלמנה
הכל נשאר במשפחה
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
גדולי רבני אשכנז
שלשה אנשים
שמחת הלב
שבעה אכלו פת
מה לך נרדם
חופה ביום ויחוד בלילה
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
המברך אוכל פת
שבת - היום השביעי
צילום אחיזת הכתובה
יין לבן
"ואברהם זקן"
שבע ברכות בסוכה
החתן והכלה יצאו
הרם קולך
העיקר שהיא שומעת
ספר התורה ממקום למקום
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
גדול כח הרצון
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
ביטול שידוכין
חכמת לב
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
"חכם לב" = רצון!
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
חכמה זו יראת שמים
העצבות היא בידי האדם
תעודה משלמה המלך
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
כאילו היא לא חולה
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
פרק כו כתיבת שטר תנאים
ברכות מהכתב
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
שידוכים גם בלי תקציב – האם זה אפשרי?
עטיפת הכוס
חלוקת הברכות
זכוכית
יין אמיתי
קריאת התנאים:
כוונה בברכת הגפן
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
טעות בסדר הברכות
הסבא עם הכלה יד ביד
ביאור שבע ברכות הנישואין
כולם עומדים
ברכת חתנים בעשרה
איפה מגיע כח הרצון?
פעמיים באהבה
חינוך במחשבה תחילה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מדריך לפגישת שידוך מוצלחת | מקודשת
אשה כשרה עושה רצון בעלה
פרק ד חינוך הילדים
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יבואו טהורים
"אשת חבר הקני"
לדבר אל הרובד הגבוה
לשאול עצת המורה
הדרך החכמה לניהול שידוכים
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
איך עורכים וורט בצורה נכונה? מדריך מלא
תורת חסד על לשונה
סוד הבחירה של אליעזר
ראשית עריסותיכם...
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
סוף דבר:
העצבות היא בידי האדם
להזהר מלשון הרע בשידוכים
בחור ובעולת עצמו
הלימוד משליחות אליעזר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
חבל להפסיד תורה של רבים
רצון הצדדים
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
שכר שדכנות
גודל האחריות בשידוכין:

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
14/12/2023
310

חדר יחוד - בני ספרד


מנהג בני ספרד מדורי דורות שלא מתייחדים החתן והכלה בגמר החופה,
אלא בסוף החתונה כשהולכים לביתם.

ויש להמשיך ולחזק מנהג קדוש וצנוע זה,
שיסודתו בהררי קודש, על פי הפוסקים אשר מפיהם אנו חיים.

וכך נהגו והנהיגו כל גדולי וגאוני רבני הספרדים שבדור הקודם,
רבי עזרא עטיה, רבי יעקב עדס, מרן הראשון לציון רבנו עובדיה יוסף,
רבי יהודה צדקה, רבי בן ציון אבא שאול, רבי יוסף עדס, רבי מרדכי אליהו,
רבי שלום משאש זצוק"ל, ועוד גאוני עולם רבים.

ואדרבה, ראו בזה מנהג מכוער לעשות חדר יחוד בפני קהל עם ועדה.

בחורים ספרדים המשנים ממנהג רבותינו הקדמונים ועושים יחוד אחר החופה,
הריהם עושים שלא כדין, ועתידים ליתן את הדין שמוציאים לעז על הקדמונים,
ועוברים על מה שנאמר (משלי א ח): "וְאל תטש תוֹרת אמך".

ולצערנו, פעמים רבות הדבר נובע מרמות רוחא [רוח גבוהה],
שאינם משגיחים במנהגם של גדולי התורה הספרדים וארזי לבנון מדורי דורות,
וכל המשנה ידו על התחתונה.

אך באמת אינם יודעים כי אף מגאוני אשכנז פסקו שאין לספרדים לעשות חדר יחוד כלל,
כמו: הגרש"ז אוירבך, הגרי"ש אלישיב, תשובות והנהגות ועוד.

כתב הגרש"ז אוירבך (חידושיו לכתובות מח ע"ב),
לבני ספרד אף לא יועיל חדר יחוד באולם עד שיביאנה לביתו שלו ממש,
וכלשונו הזהב: 'ולא כלום הוא'.

ואם עושה חדר יחוד,
נמצא שמתייחד עם ארוסתו באיסור.

וגם לא יועיל לקנות בפרוטה את המקום מבעל האולם,
וכי כתוב "לכם" משלכם, אלא צריך דוקא "בית אישה [בעלה]"
שהוא בית החתן בפועל ממש, ולא די שהמקום שייך לחתן דינית.

ועל פי זה התקשה על מנהג אחינו בשרנו האשכנזים,
כי מה הועילו בתקנתם.

ונדחק ליישב מנהגם, כמבואר למעיין שם.

גם בתשובות והנהגות כתב כדברים האלה,
ונמצא שעובר על איסור יחוד עם ארוסתו.
(שושנת העמקים כתובה ומזונות חלק ב שנח. חופה וקידושין עמ' שלא)

והנה מלבד זאת, לא יבושו להכריז על כך ברמקול,
כדי שחברי החתן הצעירים ילוום לחדר יחוד בשירה וריקודים,
אף שהכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה,
ומה בצע לפרסם הדבר, ומה לבחורים ללוותם?!
וישנם שהגדילו לעשות ונכנסים עם החתן למקום הנשים,
כדי לקחת את הכלה, ואוי לעיניים שכך רואות,
וכבר אמרו חז״ל (ויקרא רבה כג יג),
'כל מי שאינו זן את עיניו מדבר ערוה, זוכה להקביל פני שכינה'.

והיאך יכניסו עצמם ללוע הניסיון,
ולא יכשלו בהסתכלות ובהרהור רע חס ושלום.

והלוא אסור להסתכל בכלה אפילו מעט,
אף שכוונתו לטובה כדי לחבבה על בעלה, וכמבואר בגמרא,
בטור ובשלחן ערוך (סימן סה ס"ב).

ולא די להם בזה, אלא ישנם בחורים גם הממתינים להם חוץ לחדר,
'וכבוד אלוקים הסתר דבר', ודי בזה למבין.

זאת ועוד, חלקם גם מוסיפים חטא על פשע,
והחתן ללא בושה הולך עם הכלה יד ביד לעיני חבריו הצעירים ולעיני כל הקהל,
ומה יענה על ההלכה (אבן העזר סימן כא ס"ה)
שאסור לנהוג עם אשתו בדברים של חיבה בפני אחרים.

ומה לבני ספרד לנהוג מנהג זה שלא נהגו בו רבותינו ואבותינו כלל ועיקר,
ובפרט בעניינים של קדושה שיש ענין ככל היותר להיזהר ולהתקדש בהם.

[ועיין להלן (עמוד 224) שאף גדולי הדור האשכנזים יצאו חוצץ ובתוקף רב נגד מנהג זה,
שאף בני אשכנז יחדלו מזה].

זאת ועוד, זוגות רבים שוהים בחדר יחוד כשעה או שעה וחצי,
וההורים ממתינים במתח, ומחכים אימתי יצאו,
ואינם מרגישים בנוח כלל ועיקר,
ובפרט שרוב ההורים ספרדים אמיתיים ההולכים לפי רבותינו,
והם לא עשו חדר יחוד בחתונתם ולא חפצים בו כלל ועיקר,
וזמן רב מהחתונה מתבזבז רק על עניינים שכאלו.

גם לרבות הרבה מוזמנים הבאים לאחל 'מזל טוב' בלבד,
וביניהם רבנים נכבדים, ונאלצים להמתין זמן רב עד שיסיימו בחדר יחוד,
ולפעמים יוצאים מבלי שיראו את החתן או הכלה,
ויש בכך משום חוסר "כבוד הבריות",
וחשש פגיעה ב"כבוד התורה".

על כן, אדרבה, חתן הנזהר בדברים קדושים אלו,
ונמנע מלעשות חדר יחוד, כמנהג רבותינו הקדמונים,
הוא המחמיר האמיתי בענייני קדושה,
שיראתו קודמת לחכמתו. ובגמרא (יומא לט ע״א) דרשו על הפסוק:
"והתקדשתם והייתם קדושים - אדם מקדש עצמו מעט, מקדשים אותו הרבה",
ואין ספק שיזכו לבנים קדושים וטהורים, צדיקים וחסידים,
כי מידה כנגד מידה לא בטלה.

אבל המיקל ראש בזה,
עתיד ליתן את הדין על שפוגע במנהג רבותינו ואבותינו,
ועל כל אותם שנכשלו בגללו.

ועליהם ועל כיוצא בהם כתב מרן זצוק"ל,
וזו לשונו: "והמערער על מנהגנו זה, משתקים אותו בנזיפה,
שאינו חס על כבוד גדולי הדורות להשוות כולם תועים.

ובפרט במנהג זה לעשות היחוד בפרהסיה מיד לאחר החופה". 

ישמע חכם ויוסף לקח.
(שו"ת יבי"א ח"ה אבה"ע ס"ח. רמח.
ועיין עוד בארוכה בשו"ת הראשון לציון ח"ב אבה"ע סימן ט)

וברור בלי שום ספק, כי כל מי שיכול להשפיע על בני משפחתו או מכריו,
שלא ינהגו בחדר יחוד, ונמנע מעשות זאת,
נתפס בעוון הנ"ל, השם יצילנו. (שבת נד ע"ב)

המנהג פשוט אצל כל בני ספרד,
שאין החתן והכלה מתייחדים אלא בסיום החתונה כשבאים לביתם,
לפי שאין ברכות הנישואין כברכת המצוות שצריך לברכן 'עובר לעשייתן' [מיד לפני היחוד],
אלא הן כברכות השבח, ודי שיתייחדו אחר כך.

[ואין זה דומה לברכת ברקים ורעמים, שאף שהן ברכות השבח,
לכתחילה צריך לברכן מיד, כי אם לא יברך מיד כששומע הרעם,
לא יהיה ניכר על מה ברך, אבל כאן בעת ברכות הנישואין ניכר על מה מברך,
שכולם רואים חתן וכלה וחופה, ומבינים שעתה הם נישאים,
והיחוד יבוא אחר כך.] 

ואף אם נאמר שברכות השבח צריך לברכן 'עובר לעשייתן',
אין הכוונה סמוך ממש לעשייתן כציצית ותפילין שמברך ומיד מתעטף או מניח, 
אלא העיקר שיברך לפני המצוה ולא לאחר המצוה,
שהרי חתן שדיבר דברים בטלים בין החופה ליחוד,
וכי זה הפסק בין הברכה למצוה וצריך לחזור ולברך,
כפי הדין בשאר המצוות?! ועל כרחך,
כיון שאין לשון הברכה 'אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לישא אשה',
אין איסור הפסק בין הברכות ליחוד,
וממילא גם אם יעשו את היחוד אחר שלש או ארבע שעות אין זה הפסק,
כי העיקר שהברכות יהיו קודם העשייה.

והנה בעָתָה,
קמו איזה ראשי ישיבות שדרכם לחקות את מנהגי האשכנזים ולהעתיקם
לספרדים מבלי לעיין בשורשם של דברים בספרי הפוסקים הספרדים ובספרי מרן זצוק"ל,
ומבלי להתייחס בכובד ראש שכך היה מנהג הספרדים מדורי דורות,
[וכמבואר בשו"ת משאת בנימין, שיירי כנסת הגדולה, גינת ורדים,
שער המלך, פרי האדמה, משפט וצדקה ביעקב, רבי יהודה בן עטר,
רבי שמואל הצרפתי, רבי אברהם בן דנאן, כרם חמר, תועפות ראם,
רוב דגן, ארץ חיים, נהר פקוד, ישכיל עבדי, פדה את אברהם ועוד.
וכן היה המנהג פשוט במרוקו, כמבואר בספר שמש ומגן ועוד.
וכן המנהג עד דורנו אנו].

ובטענות שונות ומשונות,
מכריחים את הבחורים הספרדים לשנות את מנהג אבותיהם
ורבותיהם גדולי עולם לעשות יחוד אחר החופה.

וישנם אף שמתנים את בואם לסדר קידושין,
בכך שיהיה יחוד לאחר החופה.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 218-220


לאחר ההרשמה מקודשת תשבץ אותכם לשדכן הכי טוב עבורם!

השאירו את הפרטים כאן והתחילו לקבל הצעות שידוכים!


לאחר ההרשמה תקבלו מייל עם פרטי השדכן האישי שלכם.



טופס לגברים
טופס לנשים