בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
בספרי ערכי יהושע להרה״ק רבי יהושע העשיר ממאגיסטרישצע,
מערבת ז׳ אות ח׳/ שהקב״ה נקרא ״זה״,
זה אלי ואנוהו, זה ה׳ קוינו לו ובו ו״זרי׳ נק׳ ישראל,
עם זו קנית, עם זו יצרתי,
וסוד היחוד בקר״ש בב״ה אותיות
של שמע ישראל וכר מוה״ק ח״ג רסח
הוא היחוד שכנס״י שנקרא זו,
שבגיכר י״ג מתייחד עם ה׳ שנק׳ זה שבגינר י״ב,
ששניהם יחד בגיכן׳ כ״ה וסוד הברכה בה תברכו,
וזהו מה שכותבים בתנאים ואל יבריחו
ואל יעלימו לא זה מזו ולא זו מזה,
כי ענין התנאים הוא הכנה של עשיית יחוד
מלמטה ובאיתערותא דלתתא
אתער עובדא דלעילא ונעשה יחוד למעלה,
וזהו ואל יבריחו ואל יעלימו וכו׳
שלא יתפרדו כנס״י שנקראים עם זו,
מזה ה׳ קוינו לו וכר,
ולהנ״ל נכון ביותר כי בתנאים דלתתא
מתעורר התנאים מהשי״ת לישראל במתן תורה,
ולכן מתחייבים ומתנים למטה באל יבריחו ואל יעלימו.
ולא זה מזו שלא יעלים כביכול הקב״ה עיניו ולא יסתר פניו מישראל חלילה,
אך יהי׳ ביניהם יחוד תמידי שלא ינתק לעולם.
ובם׳ אמרי שאול בעניני זמרה ושמחה מביא מאביו הדברי ישראל ממאדזיץ ז״ל,
שאמר על כ תב התנאים שהוא מלא שמות הק׳,
ולכך כתוב בו ואל יבריחו לא זו מזה ולא זה מזו,
זו מזה אותיות מזוזה, וכן זה מזו, שכתב התנאים יש לו קדושת המזוזה,
וביאר שם עפ״י דברי הרה״ק ר״נ מברסלב ז״ל לפי הירושלמי ברכות(פ״א)
שבפי קר״ש יש בה כנגד עשרת הדברות,
ומצות וכתבתם על מזוזות ביתך היא כעד לא תחמוד,
כי מזוזה מבטלת חמדת ממון, ומאחר.
ואין לישא אשה לשם ממון כמ״ש בגט׳ קידושין
(דף ע׳/ לכן מרומז בתנאים מצות מזוזה שלא ליתן עיניו בממון,
והשומע שומע ומוסיף דאפשר שבכדי שיתקיים השידוך
ולא יהיה עילה לחיצונים להפיל השידוך,
בהתחייבות הכספית שהם מתחייבים בתנאים במדובר,
יש לבטל ת אות הממון בנוסח התנאים גופא,
וזהו הרמז באל יבריחו ל א זו מזה ובר.
וסיפר לי ב״ק אדמו״ר ממונקאטש שליט״א שאצל תנאים של אביו זצ״ל
עם בתו של הגה״ק בעל מנחת אלעזר,
כיבדו א ת זקינו הרה״ק רבי יעקב משה מקאמארנא זצ״ל לקריאת התנאים,
וקרא אותו בהתעוררות עד שגעה בל ה עם בבכיה,
רואים בזה שבתנאים יש ענינים נשגבים.
מתוך הספר נטעי גבריאל (שידוכים ותנאים) עמודים מה'-מו'
.
מתוך הספר נטעי גבריאל (שידוכים ותנאים) עמודים מה'-מו'
