כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?



הקב"ה הטביע, כחלק מן ההכנה לנישואין שלימים ובריאים, את השלב של החיפוש, של ההכרה בחלק החסר והרצון להשלימו. 

כפי שראינו בבריאת האדם, כי רק לאחר שהכיר האדם בחסרונו ‐ "ולאדם לא מצא עזר כנגדו" ‐ או אז נתן לו הקב"ה את האשה.

אמר רבי שמעון: מפני מה אמרה תורה "כי יקח איש אשה" ולא כתב "כי תלקח אשה לאיש"? מפני שדרכו של איש לחזר על אשה, ואין דרכה של אשה לחזר על יש . משל לאדם שאבדה לו אבידה, מי חוזר על מי? בעל אבידה מחזר על אבידתו!
(קידושין ב ע"ב)


חז"ל מציינים, וכך רואים אנו אף בשטח, שיש אנשים המוצאים את זיווגם בקלות, וישנם המתעכבים בכך: "יש שהוא הולך אצל זיווגו, ויש שזיווגו בא אצלו. יצחק -
זיווגו בא אצלו, יעקב ‐ הלך אצל זיווגו...". (בראשית רבה סח ג)


יצחק אבינו ‐ לא היה צריך כלל לטרוח כדי למצוא את זיווגו. אביו אברהם שלח את אליעזר עבדו הנאמן לפדן ארם לחפש לו כלה מתאימה, הוא כמובן מנחה אותו כיצד לבדוק ולוודא שהיא אכן ראויה לו, אליעזר הולך, וכבר למחרת, לפנות ערב, הוא חוזר  עם הכלה כלילת המעלות ‐ רבקה.


לעומת זאת, יעקב אבינו הוצרך לנדוד בעצמו אל פדן ארם. הוא מגיע לאחר תלאות רבות, וכאשר הוא מבקש לשאת את רחל לאשה, מאלץ אותו לבן אביה לעבוד בעבורה כרועה צאן במשך 7 שנים!

כעבור 7 שנות עבודה וציפייה, לבן עוד עושה לו 'תרגיל', משיא לו את לאה במקום את רחל, ומאלץ אותו לעבוד עוד 7 שנים תמורת נישואיו לרחל!

יש שאמרו, כי לפיכך דומה קושי השידוכים לקושי קריעת ים סוף [סוטה ב ע"א] , כי גם בקריעת ים סוף יש שהלכו בדרך קצרה ויש שהלכו בדרך ארוכה, כי היו י"ב שבילים, מעגל בתוך מעגל, הרי שהמעגל הראשון הפנימי היה קצר ביותר, ואחריו מעגל ארוך יותר, ולאחריו ארוך יותר וכן הלאה. כמו כן בשידוכים יש אשר קצרה להם הדרך ויש שארוכה להם הדרך.

על האדם להתחזק באמונה ובטחון בבורא, המשגיח על כל ברואיו בהשגחה פרטית מופלאה, שיזמן לו את זיווגו המתאים בעת הנכונה. יחד עם זאת עליו להמשיך בהשתדלותו, הן השתדלות גשמית, ועל הכל השתדלות רוחנית בריבוי תפילה לה'.


מתוך חוברת הלכה ואגדה עמוד 30