הלימוד משליחות אליעזר:


 ומשליחות אליעזר למדים כיצד הדרך, 
ללכת ולצעוד בדרכי השידוכין. 

וכן מציגו מהשוואה למעשה של אליעזר ורבקה, 
במדרש רבה איכה 
(א, י״ט  מעשה ברבי יהושע שהיה מהלך בדרך מצא תינוקת עומדת ממלאה מן העין, 
אמר לה השקיני מים, אמרה ליה לך ולחמורך, כיון ששתה ופנה לילך, 
אמר ל ה בתי עשית כמעשה רבקה, אמרה ל יה אני עשיתי כמעשה רבקה, 
ואתה לא עשית במעשה אליעזר. 

 כי מעשה אבות סימן לבנים, 
נעשה אנחנו חסדים כמעשי רבקה, 
 ויזכנו הקב״ה בגיסי השידוכין וזיווגים, 
שהן כנימי קריעת ים סוף, 
כי הוא היושב ומזווג זווגים, שכולן גיסים טמירים. 

ויתגלו לנו נסים גלויים, 
בביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן, 
וכמאמר חדל (מדרש רבה בראשית ע׳  
נטל הקב״ה שיחתן של אבות ועשאן מפתח לגאולתן של בנים. 

 וראה ברס״ג בראשית נכ׳׳ד ל-ד)
 ו דל כשם שהחלק הראשון של סיפור זה
(אירועי אליעזר/ על כל נקודותיו, 
אנו מפיקים ממנו תועלת בענין יראת אלקים, 
ודין ומשפט ומוסר כמו שבארנו, 
כך החלק השני(שמספר אליעזר) 

 על כל נקודותיו, משווה כבוד לעבד אברהם ומבליט א ת חכמתו, 
במה שעורר את רצון האנשים לתת לו א ת רבקה, 


י״ג דרכים של פיתוי: 


א׳
אמר עבד אברהם אנכי, ו
אתם רואים א ת מצבי וחשיבותי, והוא לא כל שכן. 


ב׳
חיזק א ת רצונם ברכוש ובהתקרבות אליהם. 


ג.
באות פלאי, דהיינו לידת שרה, כי אמר ותלד שרה אשת אדוני. 


ד.
בהצטיינות יצחק כבחיר הבנים, 
כנאמר ויתן לו את כל אשר לו. 


ה.
במה שהעדיף אותם מכל המלכים והעשירים שבארצם, 
כמו שאמר וישביעני אדוני. 


ו.
במה שרמז להם על געגועיו של אברהם 
אל משפחתו וקרוביו כנאמר אם לא אל בית אבי תלך ואל משפחתי וגר. 


ז.
אם תאמרו איך נשלחה את בתנו למרחקים, 
בדבר זה אין לדבר עוד, כי לא יצא לפועל אלא באופן זה, 
ככתוב ואמר אל אדני אולי ל א וגר.

 ח. והוא אדם בתכלית האמונה והצדקות ואין לחוש שיעשה רע למישהו, 
ובזה אמר אשר התהלכתי לפניו ישלח מלאכו וגר. 


ט.
ואם ימנע על ידיכם יהיה מוחלט המניעה ואין לשנות, 
כמו שאמר אז תנקה מאלתי וגר. 


י.
ומפני שה׳ הצליח דרכי כמו שאמר ואבא היום אל העין וגר. 


יא.
ומפני שענה לתפלתי, כמו שאמר אני טרם אכלה לדבר וגר. 


יב.
וזה דבר גמור, שכבר אשרתיו וכבר הודיתי לה׳ עליו, 
כמו שאמר ואקד ואשתחוה לה׳ וגר. 


יג.
ועם כל זאת אין זאת האפשרות היחידה בינינו, 
וכמו שאמר ואפנה על ימין או על שמאל, וכאילו רמז להם, 
שישיא אותו ל אחד מחסידי ה אומות שיהיו נוטים לבטוח בו, 
וכשהכביד עליהם י״ג דברים אלהם בת אחת, נענו לבקשתו.


מתוך הספר נטעי גבריאל (שידוכים ותנאים) עמודים יד -טו