זמן מילוי הכתובה

רבים ממסדרי הקידושין ממלאים את הכתובה באולם לפני החופה,
לפי שבזמנינו הכתובה כבר מודפסת וצריך למלאות בה רק פרטים אחדים שאינם נמשכים זמן רב.

אולם, מי שאינו רגיל במילוי הכתובה, ראוי שלא ינהג כן,
לפי שאז אין פנאי לברר ספקות מסויימות שיכולות להיווצר ברגעים אלו.

על כן, הנכון שיברר את הפרטים כמה ימים קודם החתונה,
וימלא את ההעתק בביתו בנחת ובדקדוק כהלכה,
ובאולם ימלא רק את הכתובה העיקרית בנחת ובמתינות.

ובכך גם המשפחה והצלם שמחים שיכולים לצלם את מעמד כתיבת הכתובה.

רב שאינו בקי במילוי הכתובה, נכון שימלאנה בביתו בישוב הדעת,
ולא תחת דוחק צילומי הצלם והציבור המביט מסביב,
שזו סיבה להרבה מן התקלות שיש במילוי הכתובה.

ויש טעויות שלא תתגלינה לעולם,
מאחר וכותב במהירות כפי הנראה באותה שעה,
ואינו בודק או מגיה אחריו,
והכתובה נמסרת לכלה ולאמה מתוך איחולים שלא תיפתח אף פעם,
וכך תישאר הטעות צפונה בשטר לעולם.

ומעשה במסדר קידושין שמחמת הלחץ טעה וכתב את שמו במקום שם החתן,
ומסדר קידושין אחר טעה וכתב את שם האמא של הכלה במקום את שמה;
והכתובה פסולה לגמרי.

אולם כשממלא בביתו מראש, יש סיפק בידו לברר פרטים רבים.

ופעם נתגלה בבירור זה שהכלה היא מאומצת, מה שהסתירו מהרבנות בשעת הרישום.

ומעשה בחופה שהתקיימה בעיר "קרית גת", ומסדר הקידושין טעה וכתב "קרית מת",
כי ה-ג' היתה מרושלת עד שנראית מ"ם ממש, ולא שם ליבו לזה,
ולא הגיה את כתיבתו, וסגרו את הכתובה ונתנוה לבני הזוג.

לאחר תקופה באו בני הזוג, מחמת פחדים וויכוחים שהיו ביניהם,
לבדוק את הכתובה, ואמרה האשה שחולמת כל הזמן על קברים ומתים,
ונדהמו כשהראו להם את הטעות.

שוב מעשה מחריד, במסדר קידושין שבמקום לכתוב "עיקר כתובתה",
מיהר וכתב "עקר כתובתה" בלי י'.

ובעוונות, אשה זו הרתה שמונה פעמים והפילה בזה אחר זה,
עד שהביאו את הכתובה לבדוק, ונתגלה הדבר וסידרוהו,
וברוך השם הרתה שוב והולידה לחיים טובים ולשלום ונפקדה מעקרותה.

ועוד מעשה בזוג אחר, שעמדו לקראת גירושין,
והחליטו לבדוק את הכתובה, ונמצא שבמקום לכתוב את שם הבעל "גרשון",
כתב בחופזה וא"ו כמו יו"ד, וגם היתה טיפת לכלוך דיו אחרי האות ג',
עד שנראתה ממש תיבת "גירשין".

ואחר שנבוכו הרבה,
השפיעו עליהם "שהכתובה אשמה בגירושין" וכתובה חדשה תעזור להם,
ואכן החליפו את הכתובה ופתחו דף חדש של אהבה ואחוה שלום ורעות.

ופשוט, שכל טעויות אלו ודומותיהן, וסגנון הכתיבה הבלתי מושלם,
וכהנה מגרעות,
באות על הרוב מפני שכותבים את הכתובה ברגע האחרון תחת עיני הציבור,
והתזמורת כבר מנגנת ברעש, והקהל מצטופף סביב הרב,
והמפה שעל השולחן נמשכת לכאן ולכאן, והצלם מסנוור ממול.

ופעם אחת אבי החתן גער ברב ש"כל הזמן הולך לו,
וחבל על המנות היקרות ששילם אם לא מתחילים בסעודה",
ונלחץ הרב לכתוב מהרה, ובחפזונו יצתה טעות תחת ידו,
ושוב הביאו כתובה חדשה לכתוב הכל מחדש.

אבל אם ממלאים את הכתובה מראש, ובישוב הדעת, נמנעים דברים אלו.

ובאמת אין תלונה כל כך על מסדרי הקידושין שהם נאלצים לעשות מלאכתם תחת לחץ,
אלא על הזוגות ומשפחותיהם;
שכיון שאת כל ענייני החתונה הסדירו היטב מראש,
ומדדו הבגדים, ובדקו המאכלים והאולם והתזמורת וכו',
מפני מה ישאירו רק את הכתובה למלאותה שלא בנחת.

ועצה טובה לכל מסדר קידושין לומר לחתן שיבוא אליו לפני החתונה בישוב הדעת,
ויכין את הכתובה מראש. (א קנה)
שידוכים לחרדים



מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 156