מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
ביקורים
פגישה במקומות אסורים
חיים ב"ארמון-יה"
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
אהבה דווקא לאחר הנישואין
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
בין האירוסין לחתונה
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
שנה ראשונה - יסודות הבנין
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
דע את זכויותיך / חובותיך?
ערך חיי הנישואין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
שידוכים שקריים
ראיה בפגישות
קנין
הגינות ויושר בקנין
חתימת השטר
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
קודם יראת שמים
פגישה אחרונה
חרם על הבחורים
לעזוב את הוריו
איסור נגיעה במשודכ/ת
הנהגת הפגישות
בין האירוסין לחתונה
גם היהלום קטן הוא
בושם בזמן פגישה
מקום הפגישות
מעלית
משך זמן הפגישות
התערבות ההורים
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
במה קונה איש את אישתו?
גדול עוונו מנשוא
המצוה הראשונה
טבעי שזו את
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
אומנות הקבלה
במי תלויה פרנסת הבית?
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
עצות והנהגות טובות לאשה
נשיאת חן
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
טיפוח החן
הדרך הקצרה לשידוך
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
"לא טוב היות האדם לבדו"
הכל לפי הענין
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
מסר לרעיה יקרה!
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
רודף שלום...!
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
עזר כנגדו
על ה' יזעף ליבו
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
דעה משובשת?!
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
שבע ברכות בבית האבל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
התרפאה המשפחה
לא ידעו ולא יבינו
"אל תטוש תורת אמך"
טעם התקנה
כל גדולי עולם
חוץ לארץ
מרוקו
כתיבת התנאים
אופן המחיקה
קביעת חתונה בשנת האבל
בת אחיו או בת אחותו
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
אופן ההיתר לברר
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
לשון הרע ורכילות
בררנות יתר
תבנית מוגדרת
בדיקת שמות החתן והכלה
המערערים
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
קבלת ברכה
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
ז. נוסח השבועה
בחור ובעולה מאחר
ט. צורת השבועה
איסור שינוי מנהג
יא. טענות המערערים על השבועה
השתתפות בשבת חתן
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
השתתפות בחתונה
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
ח. ביאור הנוסח
השבועה בכתובה מקורות טהורים
כזית פת לחתן ולכלה
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
שני אחים לשתי אחיות
יב. תשובה למערערים
הלכות טהרה
צביעת השיער
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
יראת השמים של המשודך
דעת תורה
בן תורה
הוא לא בן אדם
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
בחירת שידוך - תפילה
מסירה מיד ליד
סיום הש"ס / לישא אשה ?
הליכות והנהגות
שבוע קודם החופה
חשיבות העזרה לזוג
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
אל תלחץ
חלופת מכתבים
לא לבייש בת ישראל
בשמים לכלה
כוח הדיבור בין בני הזוג
התנגדות ההורים לגיורת
גיל נישואי הבת
העיקר שתהיה ברכה
פגישה מוקדמת
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
בן/בת הנידה
אח צעיר לפני אח גדול
התנגדות הורים בנישואין
יציאה לחוץ לארץ
שידוכים מיוחדים שמות שווים
ענוה
נוסח הקיום
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
מידע בעייתי על המשודכים
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
בושה ובזיון מצד ההורים
ימי העומר
הזמנת רחוקים מתורה
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
אין להקל
התאריך בכתובה
תאריכים מסויימים
זמן התשלום
יין אמיתי
בעל תשובה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
בין המצרים
מצוה גדולה
מהתורה או מדברי חכמים
שבת קודש
מוצאי שבת
החוט המשולש - תשלום השדכנות
צילומים בקדושה
שידוכים לחרדים
שידוך לזוג שאינם שומרים
ערב שבת
תעניות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
סימן טוב
ללמוד ולהבין
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
שם ומשפחה
יחוס
תיקון בתאריך מוקדם
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
תאריך לועזי
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים
חודש מנחם אב
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
חול המועד
ערב שבת
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
האירוסין כיום
פסוקים ומאמרים
מהות הכתובה וטעמיה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
תענית לבני אשכנז
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
גרפיקה
קבלה לעתיד
כתיבה מוקדמת של הכתובה
בין אדם לחברו מתכפר?
משפט הכתובה
בני ספרד
וידוי ביום החופה
ניצול הזמן
תפילה
מקוה ביום החופה
צילומים
הגעה לאולם
חגיגת השידוכים [וורט]
יותר מיום כיפור
בנחת ומתינות
סוגריים
חֵ נָ ה
מתנות
תפילין רבנו תם
דמי שדכנות בחסד
היופי מושג רוחני
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתב לא מחיק
קבלת רשות
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
איך מוצאים את האישה הנכונה
תמונות משפחתיות
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
תקנה טובה
כתובה לכתחילה
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
התנגדות לכתיבת שם האב
שם עריסה שהשתקע - כתובה
אב מאמץ
כל המוסיף גורע- כתובה
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מילוי חלל - טיוט
שלבי השידוכים בחברה החרדית
שני שמות עריסה
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
הוחלפו הכתובות
שם נוסף לאבא
ז"ל בכתובה
שבירת צלחת
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
פסק זמן של התבוננות
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
מנהיגות
במה תלויה שמחת הבית?
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה - חומה לבעלה
חלק בשם זה וחלק בשם זה
כשאתה צועק לא שומעים אותך
שני שמות יהודי וגויי
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
חלוקת סיגריות
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הכתובה בארמית
מילוי הכתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
המקום
מסר לבעל היקר!
אפר בראש החתן
לא עשו קנין
ליווי בנרות
חתימת החתן
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
ליווי החתן והכלה
ברכות בפני פריצות
תחת כיפת השמים
תיבה תלויה
ראשי תיבות
שינויים בנוסח
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
קיום לתיקון
התמודדות עם דחיות בשידוך – איך לא לאבד תקווה
מקום הקיום
תיקון לאחר החתימות
כלה גרושה
מנין עשרה
החלפת שם -כתובה
הכניסה לזרים אסורה
השמות בכתובה - תארים
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
לא זכו
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
שם משפחה בכתובה
מילויים שונים - כלה בעולה
הוספת שם - בכתובה
חופה בבין השמשות
שם חיבה -בכתובה
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
מיקום החתן והכלה בחופה
גר צדק
שם המשפחה - כלה גרושה
מחזיר גרושתו
גר וגיורת
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
חופה בבית כנסת
שינויים בשם- כתובה
יכירו וידעו
טבעת
ניגון הברכות
כולם עומדים
העדים - לא קרובי משפחה
יראי שמים
טלויזיא. אינטרנט.
טעימת הכוס
שווה פרוטה
הכרת החתן והכלה
הטבעת בידו
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
הקידושין - האשה נקנית
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
שני העדים
קריאת התורף
טבעת המלך
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
שבירת כוס - זכר לחורבן
להתעטף בציצית
אבן טובה
ברכות ברמקול
ידיעת הסכום
טבעת זהב או כסף
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
איסור הסתכלות בכלה
כסף
כוס היין
איסור יחוד
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
הכתובה
מזיגת הכוס
טבעת הקידושין
מעשה הקנין
החזרת החפץ
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
כיסוי ראש
חדר יחוד - בני ספרד
טעם הקנין
סמוכים לעד לעולם
חופת נידה - דחיית חתונה
זהירות מונעת אסון
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
טעימת הכוס
לא ברבים
שכח טבעת
עדי יחוד
בני אשכנז
יד ביד לא ינקה
אחיזה בימין
לא לשם יחוד
השתתפות החתן והכלה
בכל החתונות
חתן וכלה בשמחה אחרת
טבעת לאיש
הגבהת הכלה
לימוד תורה בעיון
טעימת הכוס
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
עליית החתן לתורה
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
תמונת הכלה
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
וידוי
בגדי כבוד
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
תענית אסתר
"מנהג" אותיות "גהנם"
ריקוד במטפחת עם הכלה
ללא אבנט
'מצוה טאנץ' בזמנם
הפרדה מליאה
כיסוי פני הכלה
זריקת סוכריות?!
גילוח ותספורת
יסודתו בהררי קודש
אשכנזי אצל חתן ספרדי
ריקודים מעורבים
ריקוד לפני הכלה
איסור נגיעה
הברכה הגדולה ביותר
ישיבה מעורבת
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
ירידת הדורות
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ממהר ללכת
כבוד הבריות
לימוד תורה בליל הנישואין
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
התנאים לשבע ברכות
החתן דומה למלך
שותפות בחנות
לא אכל כזית
פרישת הטלית
קנין כספו
הסרת הכפפה
הרי את מקודשת
באור ברכת האירוסין
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן עם הכלה יד ביד
טבעת לחתן?!
ספרדי אצל חתן אשכנזי
מנהג חוץ לארץ
כולכם חייבים בכבודי
תפילה בציבור
לא לדבר
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
בקול רם
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
שבע ברכות
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
החתן קובע
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
מחלל שבת
השגחה פרטית בשידוכים – אין דבר כזה 'סתם הצעה'
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
"אין כמו התורה!"
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
משקפי האמונה
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
ברכת מעין שבע
הפסק בין נטילה להמוציא
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
קבלת היסורים בשמחה
כשההצעות לא מגיעות – להמתין או ליזום?
תפקיד המשפחה בשידוך – ללוות או לנווט?
שידוך מתוך לחץ
כשיש פער בציפיות – האם להמשיך או לעצור?
שידוכים לדתיים
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
"תהיה לה ישועה גדולה"
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
"היום היה לי יום של ישועות"
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
אין טעויות
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
"אשר ברא" עם בני ביתו
ברכת שהחיינו
מחיצה
שבת חתן - בית מלון
שבע ברכות בליל הסדר
מלאכה. וידוי.
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
העליה לתורה
צירוף קטן לשלשה
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבעה מלאים
שבע ברכות עד השקיעה
בחור ואלמנה
הכל נשאר במשפחה
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
גדולי רבני אשכנז
שלשה אנשים
שמחת הלב
שבעה אכלו פת
מה לך נרדם
חופה ביום ויחוד בלילה
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
המברך אוכל פת
שבת - היום השביעי
צילום אחיזת הכתובה
יין לבן
"ואברהם זקן"
שבע ברכות בסוכה
החתן והכלה יצאו
הרם קולך
העיקר שהיא שומעת
ספר התורה ממקום למקום
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
גדול כח הרצון
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
ביטול שידוכין
חכמת לב
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
"חכם לב" = רצון!
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
חכמה זו יראת שמים
העצבות היא בידי האדם
תעודה משלמה המלך
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
כאילו היא לא חולה
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
פרק כו כתיבת שטר תנאים
ברכות מהכתב
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
שידוכים גם בלי תקציב – האם זה אפשרי?
עטיפת הכוס
חלוקת הברכות
זכוכית
יין אמיתי
קריאת התנאים:
כוונה בברכת הגפן
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
טעות בסדר הברכות
הסבא עם הכלה יד ביד
ביאור שבע ברכות הנישואין
כולם עומדים
ברכת חתנים בעשרה
איפה מגיע כח הרצון?
פעמיים באהבה
חינוך במחשבה תחילה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מדריך לפגישת שידוך מוצלחת | מקודשת
אשה כשרה עושה רצון בעלה
פרק ד חינוך הילדים
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יבואו טהורים
"אשת חבר הקני"
לדבר אל הרובד הגבוה
לשאול עצת המורה
הדרך החכמה לניהול שידוכים
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
איך עורכים וורט בצורה נכונה? מדריך מלא
תורת חסד על לשונה
סוד הבחירה של אליעזר
ראשית עריסותיכם...
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
סוף דבר:
העצבות היא בידי האדם
להזהר מלשון הרע בשידוכים
בחור ובעולת עצמו
הלימוד משליחות אליעזר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
חבל להפסיד תורה של רבים
רצון הצדדים
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
שכר שדכנות
גודל האחריות בשידוכין:

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
25/06/2024
219

 לעולם ישא אדם בת ת״ח :


 בפסחים(דף מ״ט א׳) ת״ר לעולם ימכור אדם 
כל  מה שיש לו וישא כת ת״ח וישיא בתו לת״ח, 
וכ״כ הרמב״ם
(פכ״א מאסו-ב הליב/ וצ״ב) למה צריך שימכור כל מה שיש לו, 
דהא פסק בשו״ע או״ח (סי׳ תרני )
מי שאין לו אתרוג או שאר מצוה עוברת אין צריך לבזבז עליה הון רב, 
וכמו שאמדו המבזבז אל יבזבז יותר מחומש אפי׳ מעוה עוברת, 
ודוקא בדי של א לעבוד על איסור לאת עשה צריך לתת כל מכוונו, 
ובמו שפסק הרמ״א ביו״ד
(סי׳ קנ״ז ׳א/ משא״ב)

 כדי לקיים מ״ע אינו צריך לבזבז הון רב, 
 וא״כ כדי לישא ב ת ת״ח דלא הוי מצוה גמורה ד הא מצות 
פו״ר מקיים ג ס כשאינה ב ת ת״ח, 
והמצוה שיהיו לו בנים ת״ח הוי רק הידור מצוה או דקדוקי מצוה, 
מדוע צריך שיתן כ ל אשר לו כ די לקיים מצוה זו. 

 והנה בטור ושו״ע אה״ע,
(סי׳ ב׳  איתא לעולם ישתדל אדם לישא בת ת״ח  ולהשיא בתו לת״ח, 
ולא כתב בלשון חיוב וגם לא כתב שימכור כל מה שיש לו. 

ובשו״ת התעוררות תשובה
(אהיע סי׳ ייג) כתב הגדר בזה עפ״י הרמב״ם 
(פ-ו מהל׳ דעות היב) מצות עשה להדבק בחכמים 
 ותלמידיהם כדי ללמוד ממעשיהם כענין שנאמר ובו תדבק, 
לפיכך צריך אדם להשתדל שישא בת ת״ח וישיא בתו לת״ח 
ולאכול ולשתות ע ם ת״ח שנאמר ולדבקה בו, 
וכ״ב בספר המצוות (מיעת) והמקור הוא מהספרי. 

לבן הוי ב כלל נדע, לכן ה עלה שא״צ ליתן רק חומש ו לא יותר. 

פתחא זעירא גבריאל טז אכן ברמב״ם (פכ״א מאסו״ב הל״ב) 
כתב לעולם ימכור אדם כל ביה שיש לו וישא בת ת״ח שאם מת או גולה בגיו ת״ח, 
וכן ישיא בתי לת״ח שאין דבר מגונה ולא מריבה בביתו של תלמיד החכם, 
ומבואר דהטעם שישא בת ת״ח כדי שיהיו בניו ת״ח, 
והטעם שישיא בתו לת׳׳ח משום שלום בית׳ וזהו נמי הטעם שימכור כ ל מה שיש לו. 

 ועוד י״ל בשיטת הרמב״ם עפ״י השטמ״ק בכתובות (דף ברט אי) 

 שהקשה דבמדרש מיק-ר פל׳׳ד ט-מ הביא מעשה שר״ט נתן לר״ע 
שעז מאות קונטרין דכסף כדי לקנות שדה שיתפרנסו ממנה ויוכלו לעסוק בתורה,
והלך ר״ע וחילק את זה לסופרים ומתנייא ואלו שעוסקים בתורה,
וכששמע מזה ר״ט אמר לר״ע איך יתכן שאדם יתן את כל אשר לו 
הדי אמרו המבזבז אל יבזבז יותר מחומש, 
וענה לו ר״ע שכתוב פזר נתן לאביונים צדקתו עומדת לעד,
 א״ב מוכח דשפיר שרי לבזבז יותר מחומש. 

ותי׳ דלא אמרי׳ הכי אלא לת״ת כמו שעשה ר״ע, 
משא״ב לעניים לא יבזבז יותר מחומש. 

ומבואר עב״פ דבשביל ח״ת יבזבז אפי" כל ממונו. 

 וכ״ב באהבת חסד (להחפץ חיים, פיכ אות ד׳)
 אחר שהביא שיטח מקובצת הנ״ל, 
ודל אבל להחזקת התורה מצדד בספר שיטה מקובצת 
 (בתיבות דף מיט) דלא שייך זה בלל, וכן בדין, 
אחרי שעבור זה יש לו חלק בשכר תורתו כמו 
שבתייגו ביששכר וזבולון ששבט זבולון היה מחזיק לשבט יששכר והיה נוטל חלק בשכר תורתו, 
ובדאיתא במ״ר (פרשה נשא) למה זכה זבולון להקריב שלישי לנשיאים, 
לפי שחיבב את התורה, והרחיב ידיו לפזר ממונו ליששכר, 
כדי שלא יצטרך שבט יששכר לפרנסה, ולא יתבטל מלעסוק בתורה, 
לפיכך זכה זבולון להיות שותף לתורה והיה חבירו של יששכר וכר. 

ד״א קערה כעד לחם שהיה מאכילו, 
מזרק כנגד היץ שהיה משקהו, 
ולמה היה של כסף שגם כטף היה נותן לו לעשות כל צרכו וכר, 
שניהם מלאים סולת וגר שניהם היו נוטלין שכר תורה ביחד, 
ושניהם היו מתפרנסין ביחד וכר, שכשם שהיה לזבולון חלק בשכר תורתו, 
כך היה ליששכר חלק בממונו של זבולון ע״ש, 
מכל זה משמע שההחזקה היה הרבה יותר מחומש, 
ומציגו בדברי הדל בכמה מקומות ראיה מיששכר הבולון לדורות הבאים, 
ואיך נאמר שבדורותינו נמנע מזה,
 אלא ודאי דכיון שיש ל ו על ידי ההחזקה בשכר תורתו, 
אין שייך ע״ז שיעור, וכמו שיוסיף להחזיק בן יתוסף לו חלק בשכר התורה. 

 וכ׳׳ב הצל״ח פסחים (דף מ׳ט ע״ב) אהא דכתובות
 (דף קייא ע״ב) פריך עה״פ ואתם הדבקים בה׳ אלקיכם חיים כולכם היום 
וכי אפשר לידבק בשכינה, אלא כל המשיא בתו לת״ח 
והעושה פרקמטיא לת׳׳ח והמהנה ת״ח מנכסיו מעלה עליו הכתוב כאילו מדבק בשכינה, 
ואמרי׳ ה ת ם דאע״ג שמי שלא משתמש באור תורה אין אור תורה מחייהו בתחיית המתים, 
אבל מי שמהנה לת״ח מנכסיו זוכה לתחיית המתים, 
והיינו דזכות של החזקת תורה הוי כמו מי שעוסק בתורה, 
ומשמע מזה רהמעלה שמשיא בתו לת״ח היינו נמי משום שמחזיק ת׳׳ח.

 ולפי״ז את ישפיר מדוע ימכור א דם כל מה שיש לו וישיא בתו לת״ח, 
משום ד בהחזקת תורה ליבא ה בלל דאל יבזבז יותר מחומש. 

 אלא דצ׳׳ע ממש״ב הרמב׳׳ם
(פיח מהל׳ ערכץ הי׳ג) שלעולם לא יקדיש א דם ולא יחרים את כל רכושו, 
והעושה כן אץ זו חסידות אלא שטות שהרי מאבד את כל ממונו, 
אלא בל המפזר ממונו במצוות אל יפזד יותר מחומש, 
מבואר ד ההלכה דאמרי׳ בכתובות (דף נ׳ ע׳א) 
שתקנו באושא שהמבזבז א ל יבזבז יותר מחומש 
הוי הלכתא שהעושה כן עובר על דע תתורה, 
ועוד מוכח ד לא הוי הלכתא רק בצדקה א לא ב כל המצוות. 

 אמנם בבר הקשו ממש״ב הרמב״ם בפיה״מ
(פאה פיא ברא) שאם נותן יותר מחומש יש בזה מ רת חסידות. 

ותירץ ב אהבת ח סד (פי״ט אות ד׳ כהגה-ה)
 דאיכא חילוק בין היבא דקיימי עניים שחייב לתת לו די מחסורו 
אשר יחסר לו ובין היכא דלא קיימי עניים, 
והביא שכ״כ לחלק בברכי יוסף. 

ולפי״ז י״ל דלישא בת ת״ח הוי במו שעניים קיימי לפניו. 

 ועיי׳ שם בהנה״ה שיישב לפי״ז את קושית הגבורת 
ארי בתענית אהא דאמרי׳ התם שאלעזר איש בירתא הי׳ נותן לצדקה 
כל מ ה שיש לו והרי זה יותר מחומש. 

ותירץ דהוי כבלו שקיימי לפניו עניים. 

 ומ״מ כתב שם החפץ חיים שאת כל נכסיו לא יתן, 

ולפי״ה י״ל דגם מה שאמרו שימכור אדם  ל מדג שיש לז ל ישא ב ת ת״ח, 
היינו כל מה שיש לו בביתו וכמו אלעזר איש בידתא, 
אבל ודאי שלא ימכור את כל נכסיו ועוד י״ל ד הא דאמרי׳ 
שימכור אדם כל מה שיש לד וישא בתורה וישיא בתו לת״ח, 
ודאי דאינו חייב בזה, 
xxx xx xxxxx xxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx
שיזכה לבנים ת״ח ימכור כל אשר לו. 

 ובזה יובן דברי המדרש
(ויקיר פל׳ד י״ד) שבימי ר׳ תנחומא היו ישראל צריכים לגשם ובאו אצלו 
והוא גזר ת ענית פעמיים ולא ירדו גשמים בפעם השלישית הוא אמר ל כל העם שיחלקו צדקה, 
ק ם אחד ולקח בל מה שהיה לו בתוך ביתו ויצא ל חלק לצדקה,
 זעיי״ש שפגע בגרושתו והתמלא עליה רחמים ונתן לה צדקה ומכות זה ירדו גשמים. 

ומדנקט , במדרש שאותו אדם לקח כל מה שהיה לו בתוך ביתו, 
משמע שאפי יתן כ ל אשר לו לצדקה גמי הוי זכותו גדול. 

 ולפי״ז מובן למה השמיטו הטור והשדע האדאמרי׳ 
ימכור בל אשר ל ו ורק כתבו שישתדל לישא ב ת ת״ח, 
כיון דאין חיוב למכור ב ל אשר לו והוא רק משום חביבות מצוה. 

 וכדאי לציין לדברי דזזוה״ק(פרעות לך, דף צ״א ע׳ב) 
אמר רבי חייא מאן דאתכשוץ עובדוי באן אתר יתבע ה הוא זווגא דיליזה, 
א״ל ה א תניג־ן (פסחים מ׳׳ט) לעולם ימכור אדם וכר וישא בת תלמיד ח כם 
דת״ח פקדונא דמאריה אתפקדן בידיה. 

מזה הוכיח באגרא ד פרקא (אות פ״ז) 
דמי שמהדר לישא ב ת תלמיד ח כם יזמינו לו ב ת זוגו ממש, 
עיי״ש ותבין עומק הדבר. 

 וראה גם בעין אליעזר (להרב אליהו שיק על אגרות השיט, פסחים דף מ״ט ע״ב) 
שהביא בשם הגאון רבי שלמה נ״י מו״ץ דק״ק ווילנא. 

ח״ל ולענ״ד נראה בעיקר קושית הרב הגאון המחבר נ״י דהאיך 
אמרו ד לעולם ימכור וכר, דלולא דמסתפיגא הייתי אומר ר הא ראמר לעולם ימכור וכר, 
אינו ר׳׳ל למכור ממש ולהוציא המעות כדי להשתדל ולהשיג לישא בת תלמיד חכם, 
דאפשר ד זה ב אמת אינו מחוייב. 

אלא ר״ל ד אם מבקשים ממנו כ תובה גדולה בשביל שהיא ב ת תלמיד חכם, 
ועל דרך דתנן (בכתובות דף י׳ג) דב״ד של  כהנים היו גובין ל בתולה ד׳ מ אות זוז, 
ואין לו קרקע כדי שיעור ה כתובה שרוצין ממנו, 
ומטלטלין האלא משתעבדי ל כתובה בזמן הגמרא, 
על זה אמרו דימכור כל מה שיש לו ויקח בעבור זה קרקע 
בדי שיהיה לו שיעור קרקע שהוא צריך לשעבד לצורך הכתובה, 
ובזה ל א שייך דהמבזבז וכר ד הא אינו אלא שעבוד בעלמא, ולע׳׳ע ה וא שלו.

 אמנם כ ל זה בזמן הגבר,
 אבל האידנא דתקגו הגאונים ז״ל דמטלטלי משתעבדי ל כתובה אין מקום למכירה זו, 
ד הא יכול לשעבד המטלטלץ עצמן,
 ולפיכך השמיטו הטור ז״ל, 
אכן הרמב״ם ז״ל הביאו ל הלכה משום דדרכו ז״ל שלא להשמיט שום דין הנזכר בגפר, 
אף שהאידנא נשתנה הדין כידוע. 

ועי״ל ד כל מה שיש לו לאו בדווקא, 
דהא צריך להשאיר קרקע כדי שיעור הכתובה, 
ד הא אסור לומר לאשתו הרי כתובתיך מונחת על השולחן. 

 עוד יש ליתן טעם ל השמטת הטור ז״ל דאפשר דסובר דהאידנא 
 אינו נוהג דין ת״ח לענין זה דיהי׳ צריך למכור כ ל מ ה שיש לו,
 וכה״ג כ תב הרמ״א ז״ל (ביו־ד סי׳ רפרג סעיף ד) 

דאין דין ת״ח בזמן הזה לענין שיתן לו המבייש ליטרא ד דהבא 
[ועי׳ בש״ך חו״מ סימן א׳ ס״ק י״ט שכתב דבתשובת מהרי״ט ז״ל חולק ע״ז ע״ש, 
אבל מ״מ להשתדל לישא בת ת״ח זה מחויב גם האידנא] עיי״ש.


מתוך הספר נטעי גבריאל (שידוכים ותנאים)עמודים טו - יט

לאחר ההרשמה מקודשת תשבץ אותכם לשדכן הכי טוב עבורם!

השאירו את הפרטים כאן והתחילו לקבל הצעות שידוכים!


לאחר ההרשמה תקבלו מייל עם פרטי השדכן האישי שלכם.



טופס לגברים
טופס לנשים