מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
וישנם שלאחר שכבר נשואים חשים אכזבה עמוקה באומרם "לא לזה ציפיתי", וחיים שנים רבות בתחושת החמצה וטעות בבחירה.
והנה, כאשר אליעזר יוצא בשליחות אברהם אבינו לעיר חרן, עם הוראה ברורה להשיא ליצחק אישה ממשפחת אדונו, הוא עומד ומבקש מריבונו של עולם עזרה ממעל שלא לטעות בבחירה.
והנה, כאשר אליעזר יוצא בשליחות אברהם אבינו לעיר חרן, עם הוראה ברורה להשיא ליצחק אישה ממשפחת אדונו, הוא עומד ומבקש מריבונו של עולם עזרה ממעל שלא לטעות בבחירה.
וכך הוא אומר: "וְהָיָה הַנַעֲרָה אֲשֶר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִי נָא כַדֵך וְאֶשְתֶה, וְָאמְרָה ׁשְתֵה וְגַם גְמַלֶיך אׁשְקֶה, אֹתָה הֹכַחְתָ לְעַבְדְך לְיִצְחָק". ופירש רש"י: "אֹתָה הֹכַחְתָ לְעַבְדְך לְיִצְחָק - ראויה היא לו, שתהא גומלת חסדים וכדאית ליכנס בביתו של אברהם". "ּכִי עָ ׂשִיתָ חֶסֶד - אם תהיה ממשפחתו והוגנת לו, אדע כי עשית חסד".
הרי לנו שאין לשאת אישה לשם ממון או משום מראה חיצוני בלבד, כאותם שטועים בכך, אלא לפי בחינה ובדיקה מעמיקה לוודא אם אמנם היא ממשפחת עם ישראל כשרה וטובה, ובעלת צניעות וחסד, יראת שמים ומידות טובות, וכפי שהתורה מעידה בהמשך על רבקה, ששמרה על צניעותה וקדושתה על אף שהתגוררה בסביבה שונה, ומיד כששמעה את בקשת אליעזר: "הַגְמִיאִינִי נָא מְעַט מַיִם מִכַדֵך", מיהרה להשקותו והוסיפה ואמרה גם מה שלא ביקש: "ּגַם לִגְמַלֶיָך אֶשְאב עַד אִם כִלּולִ ׁשְתֹת".
כך גם המחפשת חתן לעצמה, תבדוק - האם אמנם מדובר בבחור ירא שמים, טוב לב ובעל מידות טובות? האם ברשותו טלפון כשר, והוא שומר על קדושת עיניו? האם לכל הפחות קובע הוא עת ללימוד תורה מדי יום ביומו? וכפי שהרחבנו במבחנים הנדרשים לנישואין בספר "המדריך המלא לנישואין מאושרים".
ומה יעשו אותם מקרים שכבר נשואים, אך חשים אכזבה וטעות בבחירה עקב התנהלות בלתי הולמת מצד הבעל או האישה?
אם לאחר כל הניסיונות להסביר ולשנות את התנהגותו של הצד השני לא חל שום שינוי לטובה, ואם לא מדובר בעניינים מהותיים שעל פי דעת תורה יש לגשת לבית הדין, הדרך הנכונה היא להכיל את הזולת, להשלים עם המצב ו...להשתנות בעצמנו.
כלומר לשנות את דמיונות ותכניות העבר, לרשום את רשימת המעלות שבזולת ולהתבונן בהן מתוך שמחה, ובעיקר לצמצם את הציפיות מתוך השלמה עם המציאות.
כמו שמסופר בתלמוד (יבמות סג ע"א) על רבי חייא שסבל מאד מאשתו, ובכל זאת, בכל הזדמנות, כאשר היה מוצא דבר שימצא חן בעיניה - היה רוכש אותו עבורה, אורז אותו בצורה מכובדת ומעניק לה במאור פנים.
כששאלוהו על כך, השיב: "דיינו שמגדלות בנינו, ומצילות אותנו מן החטא". ובמילים אחרות: מה שחשוב לי באמת מרעייתי בחיים, זוהי ההשקעה בטיפול ובגידול בני, ובהצלתי מן החטא. יותר מכך איני צריך ממנה מאומה.
בכוח הנמכת הציפיות והכרת הטוב על הטוב שיש, להביא לשלום-בית נפלא, שהרי כשאין ציפיות - אין אכזבות. לא כל אדם נמצא במדרגה כה גבוהה, אך מזה ילמד כל אדם למקרה הפרטי שלו.
יש לזכור שצער הגירושין וכל הנלווה אליו בעתיד, או אפילו הסבל בחיי הנישואין כתוצאה מציפיות שאינן מתממשות, גדול שבעתיים מצער הנמכת הציפיות ממה שאינו בר השגה.
גם שינוי העצמי בהתאם לאופי ולציפיות הזולת, מחולל פלאות בשלום הבית, ובנוסף, מרומם את העובד על מידותיו למעלת אצילות מפוארת באישיותו. כאותו תלמיד חכם שסיפר שכאשר הלך ביער ראה כפרי בונה בקתת עץ מגזעי עצים שכרת, אך בגזעים היו בליטות של שאריות ענפים אשר הפריעו להצמדת הגזעים זה לזה. "בטוח הייתי", כך סיפר אותו חכם, "שהכפרי יחתוך ויישר כל גזע, אך להפתעתי, במקום לחתוך את הבליטה שבגזע זה, קדח חור בגזע הסמוך, והשתמש בבליטה כדי ליצור קיר חזק ויציב. מכאן למדתי לעצמי מוסר השכל: במקום לשנות את הזולת, אתקן את מידותי, ואצור מבנה חזק ויציב הרבה יותר".
כך לא נחייה באכזבה תמידית, נראה בקשיים סוג של תיקון לטובת נשמתנו, ונזכה לחיים טובים ומאושרים.
יש לזכור שצער הגירושין וכל הנלווה אליו בעתיד, או אפילו הסבל בחיי הנישואין כתוצאה מציפיות שאינן מתממשות, גדול שבעתיים מצער הנמכת הציפיות ממה שאינו בר השגה.
גם שינוי העצמי בהתאם לאופי ולציפיות הזולת, מחולל פלאות בשלום הבית, ובנוסף, מרומם את העובד על מידותיו למעלת אצילות מפוארת באישיותו. כאותו תלמיד חכם שסיפר שכאשר הלך ביער ראה כפרי בונה בקתת עץ מגזעי עצים שכרת, אך בגזעים היו בליטות של שאריות ענפים אשר הפריעו להצמדת הגזעים זה לזה. "בטוח הייתי", כך סיפר אותו חכם, "שהכפרי יחתוך ויישר כל גזע, אך להפתעתי, במקום לחתוך את הבליטה שבגזע זה, קדח חור בגזע הסמוך, והשתמש בבליטה כדי ליצור קיר חזק ויציב. מכאן למדתי לעצמי מוסר השכל: במקום לשנות את הזולת, אתקן את מידותי, ואצור מבנה חזק ויציב הרבה יותר".
כך לא נחייה באכזבה תמידית, נראה בקשיים סוג של תיקון לטובת נשמתנו, ונזכה לחיים טובים ומאושרים.
מאת הרב זמיר כהן שליט"א
מתוך עלון הידברות 428
