מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
ביקורים
פגישה במקומות אסורים
חיים ב"ארמון-יה"
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
אהבה דווקא לאחר הנישואין
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
בין האירוסין לחתונה
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
שנה ראשונה - יסודות הבנין
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
דע את זכויותיך / חובותיך?
ערך חיי הנישואין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
שידוכים שקריים
ראיה בפגישות
קנין
הגינות ויושר בקנין
חתימת השטר
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
קודם יראת שמים
פגישה אחרונה
חרם על הבחורים
לעזוב את הוריו
איסור נגיעה במשודכ/ת
הנהגת הפגישות
בין האירוסין לחתונה
גם היהלום קטן הוא
בושם בזמן פגישה
מקום הפגישות
מעלית
משך זמן הפגישות
התערבות ההורים
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
במה קונה איש את אישתו?
גדול עוונו מנשוא
המצוה הראשונה
טבעי שזו את
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
אומנות הקבלה
במי תלויה פרנסת הבית?
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
עצות והנהגות טובות לאשה
נשיאת חן
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
טיפוח החן
הדרך הקצרה לשידוך
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
"לא טוב היות האדם לבדו"
הכל לפי הענין
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
מסר לרעיה יקרה!
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
רודף שלום...!
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
עזר כנגדו
על ה' יזעף ליבו
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
דעה משובשת?!
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
שבע ברכות בבית האבל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
התרפאה המשפחה
לא ידעו ולא יבינו
"אל תטוש תורת אמך"
טעם התקנה
כל גדולי עולם
חוץ לארץ
מרוקו
כתיבת התנאים
אופן המחיקה
קביעת חתונה בשנת האבל
בת אחיו או בת אחותו
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
אופן ההיתר לברר
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
לשון הרע ורכילות
בררנות יתר
תבנית מוגדרת
בדיקת שמות החתן והכלה
המערערים
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
קבלת ברכה
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
ז. נוסח השבועה
בחור ובעולה מאחר
ט. צורת השבועה
איסור שינוי מנהג
יא. טענות המערערים על השבועה
השתתפות בשבת חתן
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
השתתפות בחתונה
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
ח. ביאור הנוסח
השבועה בכתובה מקורות טהורים
כזית פת לחתן ולכלה
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
שני אחים לשתי אחיות
יב. תשובה למערערים
הלכות טהרה
צביעת השיער
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
יראת השמים של המשודך
דעת תורה
בן תורה
הוא לא בן אדם
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
בחירת שידוך - תפילה
מסירה מיד ליד
סיום הש"ס / לישא אשה ?
הליכות והנהגות
שבוע קודם החופה
חשיבות העזרה לזוג
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
אל תלחץ
חלופת מכתבים
לא לבייש בת ישראל
בשמים לכלה
כוח הדיבור בין בני הזוג
התנגדות ההורים לגיורת
גיל נישואי הבת
העיקר שתהיה ברכה
פגישה מוקדמת
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
בן/בת הנידה
אח צעיר לפני אח גדול
התנגדות הורים בנישואין
יציאה לחוץ לארץ
שידוכים מיוחדים שמות שווים
ענוה
נוסח הקיום
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
מידע בעייתי על המשודכים
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
בושה ובזיון מצד ההורים
ימי העומר
הזמנת רחוקים מתורה
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
אין להקל
התאריך בכתובה
תאריכים מסויימים
זמן התשלום
יין אמיתי
בעל תשובה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
בין המצרים
מצוה גדולה
מהתורה או מדברי חכמים
שבת קודש
מוצאי שבת
החוט המשולש - תשלום השדכנות
צילומים בקדושה
שידוכים לחרדים
שידוך לזוג שאינם שומרים
ערב שבת
תעניות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
סימן טוב
ללמוד ולהבין
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
שם ומשפחה
יחוס
תיקון בתאריך מוקדם
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
תאריך לועזי
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים
חודש מנחם אב
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
חול המועד
ערב שבת
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
האירוסין כיום
פסוקים ומאמרים
מהות הכתובה וטעמיה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
תענית לבני אשכנז
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
גרפיקה
קבלה לעתיד
כתיבה מוקדמת של הכתובה
בין אדם לחברו מתכפר?
משפט הכתובה
בני ספרד
וידוי ביום החופה
ניצול הזמן
תפילה
מקוה ביום החופה
צילומים
הגעה לאולם
חגיגת השידוכים [וורט]
יותר מיום כיפור
בנחת ומתינות
סוגריים
חֵ נָ ה
מתנות
תפילין רבנו תם
דמי שדכנות בחסד
היופי מושג רוחני
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתב לא מחיק
קבלת רשות
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
איך מוצאים את האישה הנכונה
תמונות משפחתיות
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
תקנה טובה
כתובה לכתחילה
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
התנגדות לכתיבת שם האב
שם עריסה שהשתקע - כתובה
אב מאמץ
כל המוסיף גורע- כתובה
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מילוי חלל - טיוט
שלבי השידוכים בחברה החרדית
שני שמות עריסה
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
הוחלפו הכתובות
שם נוסף לאבא
ז"ל בכתובה
שבירת צלחת
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
פסק זמן של התבוננות
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
מנהיגות
במה תלויה שמחת הבית?
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה - חומה לבעלה
חלק בשם זה וחלק בשם זה
כשאתה צועק לא שומעים אותך
שני שמות יהודי וגויי
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
חלוקת סיגריות
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הכתובה בארמית
מילוי הכתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
המקום
מסר לבעל היקר!
אפר בראש החתן
לא עשו קנין
ליווי בנרות
חתימת החתן
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
ליווי החתן והכלה
ברכות בפני פריצות
תחת כיפת השמים
תיבה תלויה
ראשי תיבות
שינויים בנוסח
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
קיום לתיקון
התמודדות עם דחיות בשידוך – איך לא לאבד תקווה
מקום הקיום
תיקון לאחר החתימות
כלה גרושה
מנין עשרה
החלפת שם -כתובה
הכניסה לזרים אסורה
השמות בכתובה - תארים
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
לא זכו
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
שם משפחה בכתובה
מילויים שונים - כלה בעולה
הוספת שם - בכתובה
חופה בבין השמשות
שם חיבה -בכתובה
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
מיקום החתן והכלה בחופה
גר צדק
שם המשפחה - כלה גרושה
מחזיר גרושתו
גר וגיורת
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
חופה בבית כנסת
שינויים בשם- כתובה
יכירו וידעו
טבעת
ניגון הברכות
כולם עומדים
העדים - לא קרובי משפחה
יראי שמים
טלויזיא. אינטרנט.
טעימת הכוס
שווה פרוטה
הכרת החתן והכלה
הטבעת בידו
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
הקידושין - האשה נקנית
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
שני העדים
קריאת התורף
טבעת המלך
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
שבירת כוס - זכר לחורבן
להתעטף בציצית
אבן טובה
ברכות ברמקול
ידיעת הסכום
טבעת זהב או כסף
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
איסור הסתכלות בכלה
כסף
כוס היין
איסור יחוד
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
הכתובה
מזיגת הכוס
טבעת הקידושין
מעשה הקנין
החזרת החפץ
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
כיסוי ראש
חדר יחוד - בני ספרד
טעם הקנין
סמוכים לעד לעולם
חופת נידה - דחיית חתונה
זהירות מונעת אסון
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
טעימת הכוס
לא ברבים
שכח טבעת
עדי יחוד
בני אשכנז
יד ביד לא ינקה
אחיזה בימין
לא לשם יחוד
השתתפות החתן והכלה
בכל החתונות
חתן וכלה בשמחה אחרת
טבעת לאיש
הגבהת הכלה
לימוד תורה בעיון
טעימת הכוס
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
עליית החתן לתורה
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
תמונת הכלה
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
וידוי
בגדי כבוד
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
תענית אסתר
"מנהג" אותיות "גהנם"
ריקוד במטפחת עם הכלה
ללא אבנט
'מצוה טאנץ' בזמנם
הפרדה מליאה
כיסוי פני הכלה
זריקת סוכריות?!
גילוח ותספורת
יסודתו בהררי קודש
אשכנזי אצל חתן ספרדי
ריקודים מעורבים
ריקוד לפני הכלה
איסור נגיעה
הברכה הגדולה ביותר
ישיבה מעורבת
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
ירידת הדורות
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ממהר ללכת
כבוד הבריות
לימוד תורה בליל הנישואין
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
התנאים לשבע ברכות
החתן דומה למלך
שותפות בחנות
לא אכל כזית
פרישת הטלית
קנין כספו
הסרת הכפפה
הרי את מקודשת
באור ברכת האירוסין
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן עם הכלה יד ביד
טבעת לחתן?!
ספרדי אצל חתן אשכנזי
מנהג חוץ לארץ
כולכם חייבים בכבודי
תפילה בציבור
לא לדבר
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
בקול רם
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
שבע ברכות
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
החתן קובע
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
מחלל שבת
השגחה פרטית בשידוכים – אין דבר כזה 'סתם הצעה'
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
"אין כמו התורה!"
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
משקפי האמונה
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
ברכת מעין שבע
הפסק בין נטילה להמוציא
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
קבלת היסורים בשמחה
כשההצעות לא מגיעות – להמתין או ליזום?
תפקיד המשפחה בשידוך – ללוות או לנווט?
שידוך מתוך לחץ
כשיש פער בציפיות – האם להמשיך או לעצור?
שידוכים לדתיים
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
"תהיה לה ישועה גדולה"
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
"היום היה לי יום של ישועות"
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
אין טעויות
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
"אשר ברא" עם בני ביתו
ברכת שהחיינו
מחיצה
שבת חתן - בית מלון
שבע ברכות בליל הסדר
מלאכה. וידוי.
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
העליה לתורה
צירוף קטן לשלשה
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבעה מלאים
שבע ברכות עד השקיעה
בחור ואלמנה
הכל נשאר במשפחה
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
גדולי רבני אשכנז
שלשה אנשים
שמחת הלב
שבעה אכלו פת
מה לך נרדם
חופה ביום ויחוד בלילה
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
המברך אוכל פת
שבת - היום השביעי
צילום אחיזת הכתובה
יין לבן
"ואברהם זקן"
שבע ברכות בסוכה
החתן והכלה יצאו
הרם קולך
העיקר שהיא שומעת
ספר התורה ממקום למקום
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
גדול כח הרצון
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
ביטול שידוכין
חכמת לב
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
"חכם לב" = רצון!
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
חכמה זו יראת שמים
העצבות היא בידי האדם
תעודה משלמה המלך
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
כאילו היא לא חולה
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
פרק כו כתיבת שטר תנאים
ברכות מהכתב
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
שידוכים גם בלי תקציב – האם זה אפשרי?
עטיפת הכוס
חלוקת הברכות
זכוכית
יין אמיתי
קריאת התנאים:
כוונה בברכת הגפן
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
טעות בסדר הברכות
הסבא עם הכלה יד ביד
ביאור שבע ברכות הנישואין
כולם עומדים
ברכת חתנים בעשרה
איפה מגיע כח הרצון?
פעמיים באהבה
חינוך במחשבה תחילה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מדריך לפגישת שידוך מוצלחת | מקודשת
אשה כשרה עושה רצון בעלה
פרק ד חינוך הילדים
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יבואו טהורים
"אשת חבר הקני"
לדבר אל הרובד הגבוה
לשאול עצת המורה
הדרך החכמה לניהול שידוכים
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
איך עורכים וורט בצורה נכונה? מדריך מלא
תורת חסד על לשונה
סוד הבחירה של אליעזר
ראשית עריסותיכם...
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
סוף דבר:
העצבות היא בידי האדם
להזהר מלשון הרע בשידוכים
בחור ובעולת עצמו
הלימוד משליחות אליעזר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
חבל להפסיד תורה של רבים
רצון הצדדים
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
שכר שדכנות
גודל האחריות בשידוכין:

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
25/06/2024
217

שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע:


 כתב מהר״ל בספר אגדות הש״ס ח״ב עמוד נ״ט, 
על הגט׳(סוטה דף י״ז ע׳) ,
איש ואשה זכו שכינה ביניהם וכו, 
ח״ל פי׳ כי איש ואשה שב לאחד מהם חלק האדם, 
ושניהם ביחד הם אדם שלם, 
ולפי מעלת האדם כאשר הוא שלם, 
השכינה עמו, כי הש״י שמוחל על דבר שלם, 
ולבך באשר יתחברו יחד, שמו יתברך חל עליהם, 
אמנם אם לא זכו ביחד אז האש אוכלתן. 

וזה כי למעלת האדם שהוא נכנם במחיצה עליונה שהוא אש, 
ולכך שם אש במילת איש ובמלת אישה, 
וכאשר הש״י מסלק שמו מביניהם אז האש שורף האיש וכן האש שורף האישה. 
כאשר הם נכנסים ועומדים במחיצת אש. 

ואמר רבא האישה עדיפא מדאיש פירוש אש של אישה יותר מדאיש, 
כי האישה מפגי שהיא להשלמת האדם, 
לב! האשה יותר קרובה אל ההשלמה, 
ולכך האותיות של אישה הם יחד והיא אש כמו שראוי, 
אבל דאיש אין אותיות של אש יחד ומורה זה על אש בלתי מתוקן כראוי, 
ודבר זה ידוע כי כחה אש של אשה 
אינו יוצא מן הסדר כמו שהוא אצל האיש, 
והאש הזה, ר״ל כח הנבדל שיש באיש ובאשה, 
וכאשר זכו השם יתברך ביניהם מתחבר לכח הנבדל שלהם, 
 וכאשר לא זכו אז הש״י מסולק מן כחה נבדל שלהם, 
ואז כדו הנבדל שלהם אינו דבק עם הש״י והוא אוכלתן והבן זה עכ״ד. 

 וכ״כ מהר״ל בספר באר הגולה (עמוד פ׳ג) לבאר, 
המדרש ב״ר, מה עושה הקדוש ב״ה מששת ימי בראשית עד עכשיו, 
מזווג זווגים בתי של פלוני לפלוני אשתו של פלוני לפלוני ע״כ. 

ודבר זה רחוק בעיני בני אדם לייחס א ל הש״י פעל זה מששת ימי בראשית. 

וכאשר תעיין בדברים אלו תמצא שהדברים האלו נכונים והם מוכרחים גם בן, 
 כי לא היה הכוונה רק על דבר החדש אשר הוא פועל מששת ימי בראשית, 
כי בודאי הש״י ברא כל הנבראים והכל מעשה הי, 
רק בי אין דבר חדש תחת השמש, 
הכי הנבראים אשר הוא בורא ועושה 
בל יום אין חדש תחת השמש והכל נוהג כמנהגו, 
והגזירה אשר גזר השי״ת בששת ימי בראשית הוא גוזר בבל יום ואין כאן דבר חדש. 

והנה כלל העולם נוהג כמנהגו, 
ולפיכך השאלה הוא על דבר חדש. 

ועל זה אמר שהוא מזווג זיווגים, 
וביאור ענין זה כי כמו שהש״י היה מזווג  את חוה לאדם,  
כך הוא מזווג בכל יום את זיווג איש עם אשתו, 
וכל זיווג הוא מעשה חדש שאינו כמו בריאת ה אדם עצמו, 
כי הבריאה בודאי אינו נחשב דבר חדש כי העולם כמנהגו נוהג ואין חדש. 

אבל מה שמחבר את האדם הפרטי זה לאשה פרטית זאת הוא בודאי דבר חדש, 
שהרי צריך לחבר לכל אחד ואחד זיווג מיוחד כפי מה שראוי החבור ביחד, 
 וכל זיווג הוא חבור מיוחד, 
ובדבר שהוא ענין פרטי כמו דבר זה 
שהוא זיווג איש עם אשתו כי ל כל איש פרטי זה יש לו אשה פרטית מיוחדת, 
 ולא שייך זה בדבר שהי׳ כבר. 

רק בדרך כלל שייך לומר שהי׳ בריאת המין 
בכללו כבר והכל הוא ב כח הטבע הכללית, 
ומעתה אין חדש תחת השמש, 
כי הש״י ברא כח הטבע שיהי׳ נוהג כמנהגו לעולם, 
וכח הטבע פועל ברצון הקב״ה ובגזירה ושיהיו נבראים המין מבני אדם, 
אבל בת פלוני לפלוני זה הוא דבר חדש ואינו בכלל בריאת המין ולכך אמר שהש״י מזווג זווגים. 

 עוד יש לך לדעת, 
כי אין זיווג  האדם טבעי רק הוא מן הש״י החבור והזווג, 
לכך באיש ואשה יש שם י״ה היו״ד באיש הה״א באשה, 
 לפי שהוא יתברך מחבר אותם ואין בזה הענין הנהגת הטבע, 
רק כי הוא פעולת הש״י, 
ולכך אין דבר זה נכנם ב הנהגת הטבע ופי׳ זה נכון מאוד גם כן. 

ודבר זה שהוא החבור הפרטי הוא ענין נפלא ורמזו אותו חכמים 
(סיטה ב׳ א׳) 

קשה זיווגן כקריעת ים סוף שנאמר מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות, 
היחידים הוא חבור הפרטים והוא דומה שמוציא אסירים, 
והוא כקריעת ים סוף שהוציא א ת ישראל 
מתוך הטבע הכולל שקרע להם הים שהוא טבעו. 

וזה הי׳ סוף ותכלית גאולת מצרים שגאלם מתוך הטבע הכולל, 
ובשביל שמזווג לכל א׳ זיווג הראוי לו, 
ובמה שהוא פרטי זה הוא מחולק מאחר והשם יתברך מאחד ומקשר אותם, 
דבר זה קשה כמו קריעת ים סוף, 
כי קריעת ים סוף היה מחלק ומפריד הים שהוא אחד וראוי להיות מחובר ביחד, 
והשם יתברך קרע אותו והפרידו, 
ואילו חבור איש ואשה ראוי שיהיו נפרדים כל אחד לבדו, 
והוא יתברך מחבר אותם להיות אחד עכ׳׳ל. 

 וכעי״ז כתב בשפת אמת (קרח תרנ-ד) 
עה״פ בוקר ויודע הי, 
ח״ל פרש״י מהמדרש כשם שאי אפשר לשנות הגבול שהגביל הקב״ה בי! 

 ערב לבוקר כר, בי עולם שנה נפש כולם דרך אחד
 להם כמו שיש זמנים חלוקים ערב ובוקר, 
כעגין שנאמר חוק וזמן נתן ל הם שלא ישנו תפקידם, 
וכל אחד שומר משמרתו כמ׳׳ש ששים ושמחים לעשות רצון קונם. 

וכמו כן כל מקום יש לו ענין מיוחד וכמו כן כל נפש. 

אבל הקב״ה מלך שהשלום שלו
וכמ״ש עושה שלום במרומיו וכענין שכתוב פותח את ידך כר לכל חי רצון, 
כי כשיורד הארה מלמעלה מאיר לכל אחר כפי מה שהוא ובזה נעשה שלום ביניהם,
 והקב״ה נתן לנו חלק בזה השליטות כמ״ש יברך א ת עמו בשלום, 
וישם לך שלום, ולכן נתן השבת שבו שלימות הזמן, 
וארץ ישראל וביהמ״ק שבו שלימות העולם, 
ונשמה יתירה שבו שלימות הנפשות, 
וזהו פורם סוכת שלום שיש לנו חלק בבחי׳ השלום, 
לכן בשבת לא כתיב ויהי ערב ויהי בוקר כי הוא שלימות ואחדות, 
כמ״ש דאיהו רזא דאחד, 
ובאמת הנפשות משתנים בכל אחד כפי ציור הגוף כמ״ש 
במשגה להגיד גדולתו של יוצר בראשית שכולן במטבע אחד נטבעו ואין פרצופיהן דומין זה לזה, 
ובל אחד ענין מיוחד, ומה״ט אין השלימות בעוה״ז כמ״ש דבולא קטטה, 
 מטעם שיש לכל אחד מה שאין בחבירו, ומה״ט נמי עלמא דשיקרא מתקריא, 
כי אמת הוא מכל צד ומאחר שיש חסרון בכל אחד מכפי ציוד האחר אינו אמת כשלימות, 
אבל הנשמה יתירה אין בה שינוי לבן אינה מתלבשת בגוף 
רק כפי הזכות של האדם והיא פריסת שלום כנ״ל. 

 והקב־ה ברא העולם בדרך הטבע 
בל אחד לפי מה שהוא במ״ש ח״ל עיני כל כר 
אכלם בעתו לכל אחד בעת שלו, 
והוא דרך הטבע ובחירת כל אחד ואפילו הרשע לפי דרכו, 

וע״ז נאמר מדרכיו ישבע כר אבל מעליו איש טוב 
הוא כמ״ש פותח את ידך כר ומשביע לכל חי רצון שהוא שפע השלימות מלמעלה 
מהטבע ומתגלה ביום השבת דבתיב ביום השבת יפתח עיי״ש. 

 היוצא לנו מדבריהם שרק ע״י השראת השכינה 
זוכין להגיע לחיבור הנכון של איש ואשה, 
שבדרך הטבע א״א להתיחד זבו־ עם נקבה ב׳ מינים שונים 
בתכליות שהרי אחדל (ברבות דף נ׳ח עיא) 

בשם שאין פרצופיהם שווים בך אין דעותיהם שוות, 
לבן יש לשבר המדות ובפרט הגאוה, 
ועי״ז יהיה בה אלקי שבו להגביר על קליפת הגאוה, 
 ועי״ז יכול לחיות חיים של אושר ושמחה. 

 בקונטרס ממעיינות השמחה מובא מהרה״ק ר שלמה זי׳׳ע מזוועהיל, 
 מה שנהגו ל כתוב בשטר התנאים העומד מצד בנו החתן וכן העומד מצד בתו הכלה, 
לומר שתפקידם של המחותנים הוא לעמוד מהצד 
 ולראות אתי שועת ה׳ בכל פרט ופרט, 
כי עניני הנישואין מתנהלים למעלה מדרך הטבע ולא על ידיהם כלל. 

ויסוד הדברים עפימ״ש אלקים מושיב יחידים ביתה, 
ובמדרש (ויק״ר ח׳ א׳) המעשה עם המטרונה בזה, 
 ובגבר(מו-ק דף ייח עיט)
 מן התורה ומן הנביאים ומן ה כתובים מה׳ אש לאיש.

ויש שפי׳ בזה מ״ש בגבר(סוטה דף ב׳ ע׳א) 
קשה לזווגן כקריעת ים סוף, 
וכמו שבקי״ם נא׳ ה׳ ילחם לכם ואתם תחרישון, 
כן בשידוכים, מה׳ אשה לאיש, 
ומתנהל למעלה מדרך הטבע, 
ונצרך לעמוד מן הצד ולראות את ישועת ה׳, 
כמ״ש התיצבו וראו את ישועת ה'. 

 וראה באגרא דפרקא (אות קס״ב) 

שהוכיח מזוה״ק שהבטחון צריך להיות בין בענף 
הקבלה שצריך לקבל מאחרים, 
צריך לבטוח שתגיע לו הקבלה בעתה ובזמנה, 
ולא יוסיף ולא יגרע בהשתדלותו, 
ובן בגין השפעה שמצטרך הוא להשפיע לאחרים, 
הן בגשמיות הן ברוחניות, 
יזמין לו השי״ת מקבלים דבר בעתו מה טוב. 

ותבין על ידי זה מה שכתב בזוהר (מז׳א דף ק׳־ד ע״א) 
בעני שבא אל העשיר לקבל, 
דורונא הוא דשדר ל יה קודשא כריך הוא,
וכן הוא בעניניה זיווגים, 
כי הבטחון צריך להיות בדומה דהאי ע״ד דוק ותשכח. 

שאע״פ שצריך השתדלות מ״מ צריך להיות בטחון שיזמין לו השי״ת משפיע ומקבל, 
עכ״ד.


מתוך הספר נטעי גבריאל (שידוכים ותנאים) עמודים כד'-כז'

לאחר ההרשמה מקודשת תשבץ אותכם לשדכן הכי טוב עבורם!

השאירו את הפרטים כאן והתחילו לקבל הצעות שידוכים!


לאחר ההרשמה תקבלו מייל עם פרטי השדכן האישי שלכם.



טופס לגברים
טופס לנשים