פעמיים באהבה

מסדר הקידושין שבירך "הגפן" בברכות האירוסין,
רשאי לברך שנית ברכת "הגפן" בברכות הנישואין. (רכז)

וכן היה מנהגו הפשוט של מרן זצוק"ל כאשר כיבדוהו גם בשתי הברכות הראשונות של הנישואין.

כבר בארנו שמטרת קריאת הכתובה דווקא בין האירוסין לנישואין ולא בזמן אחר,
היא כדי להרבות את ההפסק שבין ברכת 'הגפן' שבאירוסין לברכת 'הגפן' שבנישואין,
וכמו שכתבו התוספות (פסחים קב ע"ב):
"ונהגו לקרוא הכתובה בינתיים, ולכך מתכוונים שיהיה הפסק".

ורבנו תם כתב בספר הישר, "ומנהג נאה הנהיג רבנו שלמה [רש"י] בדורו,
להסתלק ולהתעסק בשום דבר, לעשות הפסק בין ברכת אירוסין ונישואין.

ולנו, מזיגת כוס שני ושתיית כוס ראשון, נחשב הפסק".

ולכן ההפסק מצריך לברך שנית "הגפן". (מ"ה ה תסט)


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 213