מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

כיצד מונעים בעיות שלום בית?
צילומים
המקום
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מקוה ביום החופה
חופה בבין השמשות
על ה' יזעף ליבו
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
לא עשו קנין
די באמירה
ניצול הזמן
"עצם מעצמי"
בני ספרד
וידוי ביום החופה
הוספת שם - בכתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
הרשמה לשידוכים לחרדים
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
ערך חיי הנישואין
הגעה לאולם
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים תהליך פרימיטיבי?
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
דע את זכויותיך / חובותיך?
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
בנחת ומתינות
חול המועד
ימי העומר
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
מצוה גדולה
מקום הקיום
שבת קודש
דמי שדכנות בחסד
החוט המשולש - תשלום השדכנות
זמן התשלום
ללמוד ולהבין
שידוך לזוג שאינם שומרים
סימן טוב
האירוסין במקורות
האירוסין כיום
בין המצרים
הוחלפו הכתובות
דעה משובשת?!
העיקר שתהיה ברכה
כתיבת התנאים
קנין
הגינות ויושר בקנין
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
שידוכים לחרדים
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
קבלת רשות
תקנה טובה
זמן מילוי הכתובה
ערב שבת
עצה טובה לבני הזוג
קבלת ברכה
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
שינויים בשם- כתובה
כתובה לכתחילה
מהתורה או מדברי חכמים
סוגריים
תיבה תלויה
מילוי חלל - טיוט
איך מוצאים את האישה הנכונה
טעות בשם
תענית לבני אשכנז
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
שני שמות עריסה
שני שמות יהודי וגויי
סכום הכתובה
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
כל המוסיף גורע- כתובה
התנגדות לכתיבת שם האב
שם נוסף לאבא
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
עזר כנגדו
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
שני שמות בשני מקומות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הוא לא בן אדם
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
הכתובה בארמית
נשיאת חן
שם עריסה שמואס בו -כתובה
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
מנהיגות
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
במה קונה איש את אישתו?
שידוכים בידי שמים!
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
אב מאמץ
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
במי תלויה פרנסת הבית?
חופה בבית כנסת
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
איך מוצאים את האשה הנכונה
"לא טוב היות האדם לבדו"
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
מסר לרעיה יקרה!
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
הדרך הקצרה לשידוך
תפילה
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שדכן צריך לומר רק את האמת
האשה - חומה לבעלה
בין אדם לחברו מתכפר?
חרם על הבחורים
עצות והנהגות טובות לאשה
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
טבעי שזו את
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
במה תלויה שמחת הבית?
שם משפחה בכתובה
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
מסר לבעל היקר!
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
רודף שלום...!
טיפוח החן
הכל לפי הענין
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
ראיה בפגישות
אופן ההיתר לברר
מידע בעייתי על המשודכים
ענוה
תיקון לאחר החתימות
בחירת שידוך - תפילה
בדיקת שמות החתן והכלה
בן תורה
יציאה לחוץ לארץ
דעת תורה
יראת השמים של המשודך
בירורים מוקדמים
בירור על המשודך
בירור על המשודכת
שני אחים לשתי אחיות
התנגדות ההורים לגיורת
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
גם היהלום קטן הוא
גיל נישואי הבת
תבנית מוגדרת
בן/בת הנידה
התערבות ההורים
סיום הש"ס / לישא אשה ?
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
לשון הרע ורכילות
התנגדות הורים בנישואין
בשמים לכלה
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
הלכות טהרה
מספר הפגישות
אל תלחץ
לא נראה לו
בת עם הארץ
פגישה במקומות אסורים
פגישה אחרונה
מקום הפגישות
"הצעת נישואין"
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
משך זמן הפגישות
חלופת מכתבים
פגישה מוקדמת
בררנות יתר
אח צעיר לפני אח גדול
לא לבייש בת ישראל
חתימת השטר
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
מעלית
מסירה מיד ליד
בין האירוסין לחתונה
הליכות והנהגות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
קודם יראת שמים
שבוע קודם החופה
חובות וזכויות הבעל
כלה גרושה
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
חֵ נָ ה
יום החופה - מחילת עוונות
שם ומשפחה
תמונות משפחתיות
החתימות - שם ברור
אין להקל
יחוס
חתימת החתן
מילויים שונים - כלה בעולה
הפרדה
שינויים בנוסח
איסור נגיעה במשודכ/ת
שידוכין מיוחדים שמות שווים
שבירת צלחת
תיקון בתאריך מוקדם
חלוקת סיגריות
צילומים בקדושה
בעל תשובה
לא זכו
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
קיום לתיקון
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
תפילין רבנו תם
חגיגת השידוכים [וורט]
אומנות הקבלה
הזמנת קרוב שנפטר
עשרת ימי תשובה
מתנות
תאריכים מסויימים
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
פסוקים ומאמרים
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
הזמנת תלמיד חכם
תאריך לועזי
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
חודש אלול
בושה ובזיון מצד ההורים
צביעת השיער
שם המשפחה - כלה גרושה
גר צדק
הזמנת רחוקים מתורה
נוסח הקיום
גר וגיורת
מחזיר גרושתו
חודש מנחם אב
החופה - הפרדה בחופה
ביאור נוסח הכתובה
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
ערב שבת
מוצאי שבת
תעניות
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
19/07/2023
84

שידוכין מיוחדים - שמות שווים

אם שמות החתן וחמיו שווים, 
הנכון שיוסיף החתן שם על שמו לפחות שלושים יום קודם החתונה, 
כגון: חתן ששמו 'אברהם' וגם חמיו שמו 'אברהם', 
יקרא החתן את שמו 'אברהם חיים' או 'אברהם מנחם' וכדומה. 

וכן אם שמות הכלה וחמותה שווים, תוסיף הכלה שם על שמה,
 כגון: כלה ששמה 'שרה' וחמותה שמה 'שרה',
 תקרא הכלה את שמה 'שרה בתיה' או 'שרה הודיה' וכיוצא בזה.

 וטוב שיקבלו הסכמה וברכה משלושה רבנים בעלי הוראה, ולא יחששו יותר כלל.

כתב רבי יהודה החסיד בצוואתו, "לא ישא אשה ששמה כשם אמו או שמו כשם חמיו".

 ואמנם יש שהעירו על כן, כי בכמה מקומות בגמרא מבואר שחז"ל לא חששו לזה, 
כמו במסכת סוטה (י ע"ב) שמואל סבא היה חמיו של רב שמואל, 
וכן במסכת מנחות (כט ע"ב) רמי בר תמרי היה חמיו של רמי בר דיקולי.

ומבואר שלא היו נזהרים שלא יהיה שם החתן וחמיו אחד. 

וידוע כי רבנו אברהם בן דוד [הראב"ד] היה חתנו של רבנו אברהם בן יצחק [בעל ספר האשכול], 
ולא חשש כלל על מה ששמו כשם חמיו. 

והלא הראב"ד היה גדול גם בקבלה, 
וכמו שהעיד רבנו האר"י שקבלת הראב"ד היא קבלה אמיתית מפי אליהו הנביא שנגלה אליו.

 וכן כתב הרדב"ז, שהראב"ד היה בקי בחדרי סודות תורתנו הקדושה, 
ועם כל זה לא חשש שלא יהיה הוא וחמיו בשם אחד. 

אף שאפשר אולי שנשא אותה לפני שיכנס בחדרי תורת הסוד. 

וכתב הגאון החתם סופר: 
מי שרוצה להדבק בחתן טוב, 
אלא שחושש על מה שאומרים העולם שלא ישא אשה ששמה כשם אמו, או ששם חמיו כשמו.

 אהובי, "מאן דלא קפיד, לא קפדי בהדיה" [דהיינו, מי שלא מקפיד, לא מקפידים עמו בשמים],
 ובפרט שיש כאן זכות של תורה שהחתן עוסק בה,
 שאפילו בית עלי מתכפר להם עוונם בתורה ובגמילות חסדים. 

גם הגאון הנודע ביהודה נשאל על זה, וכתב:
 דע, ויהיו הדברים הללו חקוקים על לוח לבך, לזכרון הכלל הגדול,
 שאין רשות לכל חכם לאחר חתימת התלמוד לומר דבר נגד התלמוד,
 והאומר דבר לסתור קוצו של יו"ד מדברי התלמוד, לא יחשב בכלל חכמי ישראל. 

ואמנם כשאנו מוצאים אחד מחכמי ישראל המוחזק בתורה וביראה, 
שכתב בספר דבר הסותר לדברי התלמוד, חייבים אנחנו למשכן נפשנו לתרץ דבריו, 
שלא דיבר אלא רק לשעה או למשפחה פרטית.

 וכיוצא בזה אנו מוצאים לרבי יהודה החסיד בצוואתו דברים שכמעט אסור לנו לשומעם
כי הוא אומר שלא ישא אדם את בת אחותו, ובגמרא (מסכת סנהדרין עו ע"ב) אמרו שהוא מצוה.

 וכן שלא ישאו שני אחים לשתי אחיות, ובגמרא (מסכת ברכות מד ע"א) אמרו,
 שמונים זוגות אחים כהנים נשאו שמונים זוגות אחיות כהנות. 

ואם היה החסיד מצווה כן לכל ישראל, הרי הוא סותר לדברי התלמוד, והיה אסור לנו לקבל דבריו כלל.

 אבל האמת יורה דרכו, כי רק לזרעו אחריו ציוה לדורי דורות, 
כי ראה ברוח הקודש שזרעו לא יצליח בזיווגים אלו, ואילו דברי הש"ס הם על הכלל.

 ומלבד כל זה, כיון שהשידוך הוא עם תלמיד חכם, "שומר מצוה לא ידע דבר רע".

ותמיהני על רוב העולם שאין חוששים להימנע מלתת את בתם לחתן עם הארץ,
 והוא נגד דברי חז"ל שאמרו שהמשיא את בתו לעם הארץ,
 הרי הוא ככופתה ומניחה לפני הארי, ולהתחתן עם תלמיד חכם ששמו כשמו הם שואלים,
 ולא תהא תורה שלימה שלנו כצוואה בעלמא?! 
לכן יגמור את השידוך ולא יחשוש. ע"כ. 

ודבריו חיים וקיימים. 

ובאמת, שאפילו זרעו אחריו של רבי יהודה החסיד, 
לא חששו לצוואותיו, וכמו שכתב בשו"ת שם אריה:
 ושמעתי מהרה"ג מוהר"ר מרדכי מרגליות, אב בית דין סטנאב, שהיתה לו קבלה מאבותיו,
 כי בזמן המהרש"א, באסיפת גדולי הדור בזמן ההוא, דיברו על אודות צוואות רבי יהודה החסיד,

 ועמד המהרש"א על רגליו ואמר: 
אני מבני בניו, ובצוואותיו כתב שלא יקרא איש מזרעו את בנו לא 'יהודה' ולא 'שמואל',
 ואני זה שמי 'שמואל' ושם אבי 'יהודה'. ע"כ.

 ובשו"ת צמח צדק מליובאוויטש הביא דברי הגאון שב יעקב ששמע מכמה גדולי רבנים שלא הקפידו אף לכתחילה על שם שווה לחתן וחמיו. 

וכן השיב כבוד אדוני אבי זקני רבנו זלמן מלאדי. ע"כ.

 וכתב הגאון מהר"ם פרובינצאל: 
אנכי לה', אלקים אמת, ותורותיו אמת, לא ידעתי אכנה, 
כי הצוואות המיוחסות לרבי יהודה החסיד, אין להאמין להם.

 וכל שכן שאין לעשות מעשה על פיהן נגד קבלת חז"ל, והעוברים על דברי חכמים בשבילן,
 קורא אני עליהם: "העֹזְבִים אָרְחוֹת יֹשר... אתי עזבו מקֹור מִים חִיים, לחְצֹב לָהֶם בארוֹת בארוֹת נִשברִים, אֲשר לֹא יכלו המִים".

 גם לא נכון לומר שכל הצוואות הללו יצאו מפי החסיד,
 אלא מקורן מפי אחרים וייחסום אליו, או שנמצאו בעזבונו, והאמינו שהן שלו. ע"כ. 

ועל כל פנים, אם אין השמות שווים ממש, כגון שהאחת נקראת רבקה,
 והשנית נקראת רבקה בתיה, בודאי שאין לחוש כלל.

 ואף אם השמות שווים, יש תקנה להוסיף שם לכלה או לחתן 29 יום קודם החופה. 

ורבו הפוסקים שכתבו להקל בזה ועשו מעשה כן כמה פעמים.

 כמבואר בשו"ת: צמח צדק, תורת חסד, מהר"ם בריסק בשם הגה"ק משינאווא, השיב משה,
 אמרי אש, שם אריה, מהרא"ש היילפרין, הגאון רבי שלמה קלוגר, בית נפתלי, לבושי מרדכי, מנחת אלעזר, וכן כתב מהרש"ם בשם גדולים רבים ועצומים. 

והסומך על כל הגדולים הללו, סמוך לבו בטוח בה' יתברך, כי לא יאונה לו כל אָוֶן. 

עוד יש לצרף להיתר הנ"ל, כי בזמן הזה רוב הבאים לישא אשה, הם למעלה מגיל עשרים.

 וידוע מה שאמרו חז"ל בן עשרים שנה ולא נשא אשה, כל ימיו בהרהורי עבירה.

 ואם כן, אדרבה, טוב להקדים שעה אחת קודם, ולא לדחות את הזיווג שבא לפניו, 
משום צוואת רבי יהודה החסיד. 

וכמו שכתב בערוגת הבושם, שכל אזהרה זו לא נאמרה אלא למי שלא הגיע לעשרים,
 אבל מי שהגיע לעשרים, אין לו לחוש, ומצוה לזרז עצמו ולהקדים שעה אחת קודם. 

(שו"ת יביע אומר חלק ב סימן ז. הליכות עולם חלק ז רכא) 
[והנה התשובה הנ"ל כתב מרן זצוק"ל בשו"ת יביע אומר, 
בהיותו מכהן כאב בית דין במצרים לפני כ-51 שנה, ושם הוסיף כדלהלן:
 מה גם כי בזמן הזה שהתמעטו החרדים לדבר השם, ראיתי בני עליה והמה מעטים, 
ואפילו יראי השם באופן בינוני התמעטו כל כך, עד כי נער יכתבם. 

כי בעוונות הרבים על ידי החינוך הקלוקל, סר מרע משתולל, ונשארנו מעט מהרבה.

 וקשה הדבר עד מאוד למצוא חתן הגון ביראת השם, ו
במקרה זה שודאי מתכוונים לשם שמים לחפש דוקא בחור כזה,
 אין לחשוש על מה ששמו כשם חמיו, כי מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה.

 ובפרט שיש לחוש פן תתן עיניה באחר שאינו הגון מצד יראת השם. עכ"ד.

 אולם בספרו הליכות עולם (חלק ז עמוד רלח) בסיום התשובה, כתב מרן כדלהלן:
 אמר המחבר, אף על פי שצירפנו לעיל טעם להקל מפני דוחק השעה, 
שקשה למצוא זיווג טוב ביראת שמים ומידות טובות.

 הנה תהילות לה' יתברך, בעשור השנים האחרונות, הלך וגדל מחנה בעלי תורה ובעלי תשובה, 
ויראי שמים מרבים, על ידי התארגנות אנשים יראי ה' וחושבי שמו, מהתנועה הנקראת ש"ס,
 ספרדים שומרי תורה, 
שהולכים מחיל אל חיל ומשפיעים על אחינו בית ישראל להחזירם אל צור מחצבתם,
 ועוד היד נטויה בעזרת ה' יתברך, לקרב עוד את אחינו בית ישראל הרחוקים,
 ולהביאם תחת כנפי השכינה, ומעתה אין כל כך דוחק למצוא עזר כנגדו ביראת שמים.

 אף על פי כן, מכיון שיש ספק ספיקא להתיר בענין צוואת רבי יהודה החסיד,
 אפשר להתיר בענין זה שאין לו יסוד בש"ס, וכולו חומרא בעלמא וכנ"ל. 

וטוב הדבר שהנישואין הללו שמוסיפים בהם שם, 
יהיו בהסכמת שלשה רבנים בעלי הוראה, וכמו שכתבו בשו"ת אבני צדק ומנחת יצחק.

 ולשומעים ינעם, ועליהם תבוא ברכת טוב. ע"כ.

[מקום שאינם יודעים מענין צוואת רבי יהודה החסיד, ורגילים להתחתן כששם החתן כשם חמיו,
 או שם הכלה כשם חמותה, אין צורך להודיעם כלל. 

כן כתב הגאון בעל שדי חמד על בני עירו שאינם יודעים מצוואות אלו, 
ואין לעוררם על זה, כי שומר פתאים ה'. 

גם בספר יעלזו חסידים (לבעל הפלא יועץ), כתב, עניני הזיווגים נגזרים מן השמים,
 וכאשר נגזר מן השמים, הקב"ה מגלגל שלא יהיה להם ידיעה מזה ומזדווגים יחד, 
ולכן אין לגלות להם, ולא תאונה להם רעה חס ושלום. (שו"ת יביע אומר חלק ב סימן ז)


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 107-109


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=