מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
ביקורים
פגישה במקומות אסורים
חיים ב"ארמון-יה"
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
אהבה דווקא לאחר הנישואין
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
בין האירוסין לחתונה
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
שנה ראשונה - יסודות הבנין
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
דע את זכויותיך / חובותיך?
ערך חיי הנישואין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
שידוכים שקריים
ראיה בפגישות
קנין
הגינות ויושר בקנין
חתימת השטר
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
קודם יראת שמים
פגישה אחרונה
חרם על הבחורים
לעזוב את הוריו
איסור נגיעה במשודכ/ת
הנהגת הפגישות
בין האירוסין לחתונה
גם היהלום קטן הוא
בושם בזמן פגישה
מקום הפגישות
מעלית
משך זמן הפגישות
התערבות ההורים
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
במה קונה איש את אישתו?
גדול עוונו מנשוא
המצוה הראשונה
טבעי שזו את
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
אומנות הקבלה
במי תלויה פרנסת הבית?
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
עצות והנהגות טובות לאשה
נשיאת חן
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
טיפוח החן
הדרך הקצרה לשידוך
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
"לא טוב היות האדם לבדו"
הכל לפי הענין
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
מסר לרעיה יקרה!
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
רודף שלום...!
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
עזר כנגדו
על ה' יזעף ליבו
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
דעה משובשת?!
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
שבע ברכות בבית האבל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
התרפאה המשפחה
לא ידעו ולא יבינו
"אל תטוש תורת אמך"
טעם התקנה
כל גדולי עולם
חוץ לארץ
מרוקו
כתיבת התנאים
אופן המחיקה
קביעת חתונה בשנת האבל
בת אחיו או בת אחותו
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
אופן ההיתר לברר
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
לשון הרע ורכילות
בררנות יתר
תבנית מוגדרת
בדיקת שמות החתן והכלה
המערערים
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
קבלת ברכה
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
ז. נוסח השבועה
בחור ובעולה מאחר
ט. צורת השבועה
איסור שינוי מנהג
יא. טענות המערערים על השבועה
השתתפות בשבת חתן
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
השתתפות בחתונה
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
ח. ביאור הנוסח
השבועה בכתובה מקורות טהורים
כזית פת לחתן ולכלה
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
שני אחים לשתי אחיות
יב. תשובה למערערים
הלכות טהרה
צביעת השיער
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
יראת השמים של המשודך
דעת תורה
בן תורה
הוא לא בן אדם
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
בחירת שידוך - תפילה
מסירה מיד ליד
סיום הש"ס / לישא אשה ?
הליכות והנהגות
שבוע קודם החופה
חשיבות העזרה לזוג
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
אל תלחץ
חלופת מכתבים
לא לבייש בת ישראל
בשמים לכלה
כוח הדיבור בין בני הזוג
התנגדות ההורים לגיורת
גיל נישואי הבת
העיקר שתהיה ברכה
פגישה מוקדמת
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
בן/בת הנידה
אח צעיר לפני אח גדול
התנגדות הורים בנישואין
יציאה לחוץ לארץ
שידוכים מיוחדים שמות שווים
ענוה
נוסח הקיום
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
מידע בעייתי על המשודכים
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
בושה ובזיון מצד ההורים
ימי העומר
הזמנת רחוקים מתורה
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
אין להקל
התאריך בכתובה
תאריכים מסויימים
זמן התשלום
יין אמיתי
בעל תשובה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
בין המצרים
מצוה גדולה
מהתורה או מדברי חכמים
שבת קודש
מוצאי שבת
החוט המשולש - תשלום השדכנות
צילומים בקדושה
שידוכים לחרדים
שידוך לזוג שאינם שומרים
ערב שבת
תעניות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
סימן טוב
ללמוד ולהבין
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
שם ומשפחה
יחוס
תיקון בתאריך מוקדם
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
תאריך לועזי
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים
חודש מנחם אב
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
חול המועד
ערב שבת
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
האירוסין כיום
פסוקים ומאמרים
מהות הכתובה וטעמיה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
תענית לבני אשכנז
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
גרפיקה
קבלה לעתיד
כתיבה מוקדמת של הכתובה
בין אדם לחברו מתכפר?
משפט הכתובה
בני ספרד
וידוי ביום החופה
ניצול הזמן
תפילה
מקוה ביום החופה
צילומים
הגעה לאולם
חגיגת השידוכים [וורט]
יותר מיום כיפור
בנחת ומתינות
סוגריים
חֵ נָ ה
מתנות
תפילין רבנו תם
דמי שדכנות בחסד
היופי מושג רוחני
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתב לא מחיק
קבלת רשות
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
איך מוצאים את האישה הנכונה
תמונות משפחתיות
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
תקנה טובה
כתובה לכתחילה
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
התנגדות לכתיבת שם האב
שם עריסה שהשתקע - כתובה
אב מאמץ
כל המוסיף גורע- כתובה
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מילוי חלל - טיוט
שלבי השידוכים בחברה החרדית
שני שמות עריסה
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
הוחלפו הכתובות
שם נוסף לאבא
ז"ל בכתובה
שבירת צלחת
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
פסק זמן של התבוננות
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
מנהיגות
במה תלויה שמחת הבית?
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה - חומה לבעלה
חלק בשם זה וחלק בשם זה
כשאתה צועק לא שומעים אותך
שני שמות יהודי וגויי
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
חלוקת סיגריות
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הכתובה בארמית
מילוי הכתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
המקום
מסר לבעל היקר!
אפר בראש החתן
לא עשו קנין
ליווי בנרות
חתימת החתן
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
ליווי החתן והכלה
ברכות בפני פריצות
תחת כיפת השמים
תיבה תלויה
ראשי תיבות
שינויים בנוסח
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
קיום לתיקון
התמודדות עם דחיות בשידוך – איך לא לאבד תקווה
מקום הקיום
תיקון לאחר החתימות
כלה גרושה
מנין עשרה
החלפת שם -כתובה
הכניסה לזרים אסורה
השמות בכתובה - תארים
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
לא זכו
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
שם משפחה בכתובה
מילויים שונים - כלה בעולה
הוספת שם - בכתובה
חופה בבין השמשות
שם חיבה -בכתובה
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
מיקום החתן והכלה בחופה
גר צדק
שם המשפחה - כלה גרושה
מחזיר גרושתו
גר וגיורת
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
חופה בבית כנסת
שינויים בשם- כתובה
יכירו וידעו
טבעת
ניגון הברכות
כולם עומדים
העדים - לא קרובי משפחה
יראי שמים
טלויזיא. אינטרנט.
טעימת הכוס
שווה פרוטה
הכרת החתן והכלה
הטבעת בידו
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
הקידושין - האשה נקנית
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
שני העדים
קריאת התורף
טבעת המלך
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
שבירת כוס - זכר לחורבן
להתעטף בציצית
אבן טובה
ברכות ברמקול
ידיעת הסכום
טבעת זהב או כסף
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
איסור הסתכלות בכלה
כסף
כוס היין
איסור יחוד
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
הכתובה
מזיגת הכוס
טבעת הקידושין
מעשה הקנין
החזרת החפץ
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
כיסוי ראש
חדר יחוד - בני ספרד
טעם הקנין
סמוכים לעד לעולם
חופת נידה - דחיית חתונה
זהירות מונעת אסון
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
טעימת הכוס
לא ברבים
שכח טבעת
עדי יחוד
בני אשכנז
יד ביד לא ינקה
אחיזה בימין
לא לשם יחוד
השתתפות החתן והכלה
בכל החתונות
חתן וכלה בשמחה אחרת
טבעת לאיש
הגבהת הכלה
לימוד תורה בעיון
טעימת הכוס
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
עליית החתן לתורה
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
תמונת הכלה
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
וידוי
בגדי כבוד
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
תענית אסתר
"מנהג" אותיות "גהנם"
ריקוד במטפחת עם הכלה
ללא אבנט
'מצוה טאנץ' בזמנם
הפרדה מליאה
כיסוי פני הכלה
זריקת סוכריות?!
גילוח ותספורת
יסודתו בהררי קודש
אשכנזי אצל חתן ספרדי
ריקודים מעורבים
ריקוד לפני הכלה
איסור נגיעה
הברכה הגדולה ביותר
ישיבה מעורבת
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
ירידת הדורות
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ממהר ללכת
כבוד הבריות
לימוד תורה בליל הנישואין
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
התנאים לשבע ברכות
החתן דומה למלך
שותפות בחנות
לא אכל כזית
פרישת הטלית
קנין כספו
הסרת הכפפה
הרי את מקודשת
באור ברכת האירוסין
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן עם הכלה יד ביד
טבעת לחתן?!
ספרדי אצל חתן אשכנזי
מנהג חוץ לארץ
כולכם חייבים בכבודי
תפילה בציבור
לא לדבר
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
בקול רם
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
שבע ברכות
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
החתן קובע
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
מחלל שבת
השגחה פרטית בשידוכים – אין דבר כזה 'סתם הצעה'
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
"אין כמו התורה!"
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
משקפי האמונה
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
ברכת מעין שבע
הפסק בין נטילה להמוציא
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
קבלת היסורים בשמחה
כשההצעות לא מגיעות – להמתין או ליזום?
תפקיד המשפחה בשידוך – ללוות או לנווט?
שידוך מתוך לחץ
כשיש פער בציפיות – האם להמשיך או לעצור?
שידוכים לדתיים
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
"תהיה לה ישועה גדולה"
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
"היום היה לי יום של ישועות"
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
אין טעויות
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
"אשר ברא" עם בני ביתו
ברכת שהחיינו
מחיצה
שבת חתן - בית מלון
שבע ברכות בליל הסדר
מלאכה. וידוי.
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
העליה לתורה
צירוף קטן לשלשה
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבעה מלאים
שבע ברכות עד השקיעה
בחור ואלמנה
הכל נשאר במשפחה
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
גדולי רבני אשכנז
שלשה אנשים
שמחת הלב
שבעה אכלו פת
מה לך נרדם
חופה ביום ויחוד בלילה
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
המברך אוכל פת
שבת - היום השביעי
צילום אחיזת הכתובה
יין לבן
"ואברהם זקן"
שבע ברכות בסוכה
החתן והכלה יצאו
הרם קולך
העיקר שהיא שומעת
ספר התורה ממקום למקום
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
גדול כח הרצון
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
ביטול שידוכין
חכמת לב
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
"חכם לב" = רצון!
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
חכמה זו יראת שמים
העצבות היא בידי האדם
תעודה משלמה המלך
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
כאילו היא לא חולה
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
פרק כו כתיבת שטר תנאים
ברכות מהכתב
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
שידוכים גם בלי תקציב – האם זה אפשרי?
עטיפת הכוס
חלוקת הברכות
זכוכית
יין אמיתי
קריאת התנאים:
כוונה בברכת הגפן
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
טעות בסדר הברכות
הסבא עם הכלה יד ביד
ביאור שבע ברכות הנישואין
כולם עומדים
ברכת חתנים בעשרה
איפה מגיע כח הרצון?
פעמיים באהבה
חינוך במחשבה תחילה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מדריך לפגישת שידוך מוצלחת | מקודשת
אשה כשרה עושה רצון בעלה
פרק ד חינוך הילדים
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יבואו טהורים
"אשת חבר הקני"
לדבר אל הרובד הגבוה
לשאול עצת המורה
הדרך החכמה לניהול שידוכים
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
איך עורכים וורט בצורה נכונה? מדריך מלא
תורת חסד על לשונה
סוד הבחירה של אליעזר
ראשית עריסותיכם...
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
סוף דבר:
העצבות היא בידי האדם
להזהר מלשון הרע בשידוכים
בחור ובעולת עצמו
הלימוד משליחות אליעזר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
חבל להפסיד תורה של רבים
רצון הצדדים
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
שכר שדכנות
גודל האחריות בשידוכין:

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
25/02/2024
721

שידוכים מיוחדים - שמות שווים

אם שמות החתן וחמיו שווים, 
הנכון שיוסיף החתן שם על שמו לפחות שלושים יום קודם החתונה, 
כגון: חתן ששמו 'אברהם' וגם חמיו שמו 'אברהם', 
יקרא החתן את שמו 'אברהם חיים' או 'אברהם מנחם' וכדומה. 

וכן אם שמות הכלה וחמותה שווים, תוסיף הכלה שם על שמה,
 כגון: כלה ששמה 'שרה' וחמותה שמה 'שרה',
 תקרא הכלה את שמה 'שרה בתיה' או 'שרה הודיה' וכיוצא בזה.

 וטוב שיקבלו הסכמה וברכה משלושה רבנים בעלי הוראה, ולא יחששו יותר כלל.

כתב רבי יהודה החסיד בצוואתו, "לא ישא אשה ששמה כשם אמו או שמו כשם חמיו".

 ואמנם יש שהעירו על כן, כי בכמה מקומות בגמרא מבואר שחז"ל לא חששו לזה, 
כמו במסכת סוטה (י ע"ב) שמואל סבא היה חמיו של רב שמואל, 
וכן במסכת מנחות (כט ע"ב) רמי בר תמרי היה חמיו של רמי בר דיקולי.

ומבואר שלא היו נזהרים שלא יהיה שם החתן וחמיו אחד. 

וידוע כי רבנו אברהם בן דוד [הראב"ד] היה חתנו של רבנו אברהם בן יצחק [בעל ספר האשכול], 
ולא חשש כלל על מה ששמו כשם חמיו. 

והלא הראב"ד היה גדול גם בקבלה, 
וכמו שהעיד רבנו האר"י שקבלת הראב"ד היא קבלה אמיתית מפי אליהו הנביא שנגלה אליו.

 וכן כתב הרדב"ז, שהראב"ד היה בקי בחדרי סודות תורתנו הקדושה, 
ועם כל זה לא חשש שלא יהיה הוא וחמיו בשם אחד. 

אף שאפשר אולי שנשא אותה לפני שיכנס בחדרי תורת הסוד. 

וכתב הגאון החתם סופר: 
מי שרוצה להדבק בחתן טוב, 
אלא שחושש על מה שאומרים העולם שלא ישא אשה ששמה כשם אמו, או ששם חמיו כשמו.

 אהובי, "מאן דלא קפיד, לא קפדי בהדיה" [דהיינו, מי שלא מקפיד, לא מקפידים עמו בשמים],
 ובפרט שיש כאן זכות של תורה שהחתן עוסק בה,
 שאפילו בית עלי מתכפר להם עוונם בתורה ובגמילות חסדים. 

גם הגאון הנודע ביהודה נשאל על זה, וכתב:
 דע, ויהיו הדברים הללו חקוקים על לוח לבך, לזכרון הכלל הגדול,
 שאין רשות לכל חכם לאחר חתימת התלמוד לומר דבר נגד התלמוד,
 והאומר דבר לסתור קוצו של יו"ד מדברי התלמוד, לא יחשב בכלל חכמי ישראל. 

ואמנם כשאנו מוצאים אחד מחכמי ישראל המוחזק בתורה וביראה, 
שכתב בספר דבר הסותר לדברי התלמוד, חייבים אנחנו למשכן נפשנו לתרץ דבריו, 
שלא דיבר אלא רק לשעה או למשפחה פרטית.

 וכיוצא בזה אנו מוצאים לרבי יהודה החסיד בצוואתו דברים שכמעט אסור לנו לשומעם
כי הוא אומר שלא ישא אדם את בת אחותו, ובגמרא (מסכת סנהדרין עו ע"ב) אמרו שהוא מצוה.

 וכן שלא ישאו שני אחים לשתי אחיות, ובגמרא (מסכת ברכות מד ע"א) אמרו,
 שמונים זוגות אחים כהנים נשאו שמונים זוגות אחיות כהנות. 

ואם היה החסיד מצווה כן לכל ישראל, הרי הוא סותר לדברי התלמוד, והיה אסור לנו לקבל דבריו כלל.

 אבל האמת יורה דרכו, כי רק לזרעו אחריו ציוה לדורי דורות, 
כי ראה ברוח הקודש שזרעו לא יצליח בזיווגים אלו, ואילו דברי הש"ס הם על הכלל.

 ומלבד כל זה, כיון שהשידוך הוא עם תלמיד חכם, "שומר מצוה לא ידע דבר רע".

ותמיהני על רוב העולם שאין חוששים להימנע מלתת את בתם לחתן עם הארץ,
 והוא נגד דברי חז"ל שאמרו שהמשיא את בתו לעם הארץ,
 הרי הוא ככופתה ומניחה לפני הארי, ולהתחתן עם תלמיד חכם ששמו כשמו הם שואלים,
 ולא תהא תורה שלימה שלנו כצוואה בעלמא?! 
לכן יגמור את השידוך ולא יחשוש. ע"כ. 

ודבריו חיים וקיימים. 

ובאמת, שאפילו זרעו אחריו של רבי יהודה החסיד, 
לא חששו לצוואותיו, וכמו שכתב בשו"ת שם אריה:
 ושמעתי מהרה"ג מוהר"ר מרדכי מרגליות, אב בית דין סטנאב, שהיתה לו קבלה מאבותיו,
 כי בזמן המהרש"א, באסיפת גדולי הדור בזמן ההוא, דיברו על אודות צוואות רבי יהודה החסיד,

 ועמד המהרש"א על רגליו ואמר: 
אני מבני בניו, ובצוואותיו כתב שלא יקרא איש מזרעו את בנו לא 'יהודה' ולא 'שמואל',
 ואני זה שמי 'שמואל' ושם אבי 'יהודה'. ע"כ.

 ובשו"ת צמח צדק מליובאוויטש הביא דברי הגאון שב יעקב ששמע מכמה גדולי רבנים שלא הקפידו אף לכתחילה על שם שווה לחתן וחמיו. 

וכן השיב כבוד אדוני אבי זקני רבנו זלמן מלאדי. ע"כ.

 וכתב הגאון מהר"ם פרובינצאל: 
אנכי לה', אלקים אמת, ותורותיו אמת, לא ידעתי אכנה, 
כי הצוואות המיוחסות לרבי יהודה החסיד, אין להאמין להם.

 וכל שכן שאין לעשות מעשה על פיהן נגד קבלת חז"ל, והעוברים על דברי חכמים בשבילן,
 קורא אני עליהם: "העֹזְבִים אָרְחוֹת יֹשר... אתי עזבו מקֹור מִים חִיים, לחְצֹב לָהֶם בארוֹת בארוֹת נִשברִים, אֲשר לֹא יכלו המִים".

 גם לא נכון לומר שכל הצוואות הללו יצאו מפי החסיד,
 אלא מקורן מפי אחרים וייחסום אליו, או שנמצאו בעזבונו, והאמינו שהן שלו. ע"כ. 

ועל כל פנים, אם אין השמות שווים ממש, כגון שהאחת נקראת רבקה,
 והשנית נקראת רבקה בתיה, בודאי שאין לחוש כלל.

 ואף אם השמות שווים, יש תקנה להוסיף שם לכלה או לחתן 29 יום קודם החופה. 

ורבו הפוסקים שכתבו להקל בזה ועשו מעשה כן כמה פעמים.

 כמבואר בשו"ת: צמח צדק, תורת חסד, מהר"ם בריסק בשם הגה"ק משינאווא, השיב משה,
 אמרי אש, שם אריה, מהרא"ש היילפרין, הגאון רבי שלמה קלוגר, בית נפתלי, לבושי מרדכי, מנחת אלעזר, וכן כתב מהרש"ם בשם גדולים רבים ועצומים. 

והסומך על כל הגדולים הללו, סמוך לבו בטוח בה' יתברך, כי לא יאונה לו כל אָוֶן. 

עוד יש לצרף להיתר הנ"ל, כי בזמן הזה רוב הבאים לישא אשה, הם למעלה מגיל עשרים.

 וידוע מה שאמרו חז"ל בן עשרים שנה ולא נשא אשה, כל ימיו בהרהורי עבירה.

 ואם כן, אדרבה, טוב להקדים שעה אחת קודם, ולא לדחות את הזיווג שבא לפניו, 
משום צוואת רבי יהודה החסיד. 

וכמו שכתב בערוגת הבושם, שכל אזהרה זו לא נאמרה אלא למי שלא הגיע לעשרים,
 אבל מי שהגיע לעשרים, אין לו לחוש, ומצוה לזרז עצמו ולהקדים שעה אחת קודם. 

(שו"ת יביע אומר חלק ב סימן ז. הליכות עולם חלק ז רכא) 
[והנה התשובה הנ"ל כתב מרן זצוק"ל בשו"ת יביע אומר, 
בהיותו מכהן כאב בית דין במצרים לפני כ-51 שנה, ושם הוסיף כדלהלן:
 מה גם כי בזמן הזה שהתמעטו החרדים לדבר השם, ראיתי בני עליה והמה מעטים, 
ואפילו יראי השם באופן בינוני התמעטו כל כך, עד כי נער יכתבם. 

כי בעוונות הרבים על ידי החינוך הקלוקל, סר מרע משתולל, ונשארנו מעט מהרבה.

 וקשה הדבר עד מאוד למצוא חתן הגון ביראת השם, ו
במקרה זה שודאי מתכוונים לשם שמים לחפש דוקא בחור כזה,
 אין לחשוש על מה ששמו כשם חמיו, כי מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה.

 ובפרט שיש לחוש פן תתן עיניה באחר שאינו הגון מצד יראת השם. עכ"ד.

 אולם בספרו הליכות עולם (חלק ז עמוד רלח) בסיום התשובה, כתב מרן כדלהלן:
 אמר המחבר, אף על פי שצירפנו לעיל טעם להקל מפני דוחק השעה, 
שקשה למצוא זיווג טוב ביראת שמים ומידות טובות.

 הנה תהילות לה' יתברך, בעשור השנים האחרונות, הלך וגדל מחנה בעלי תורה ובעלי תשובה, 
ויראי שמים מרבים, על ידי התארגנות אנשים יראי ה' וחושבי שמו, מהתנועה הנקראת ש"ס,
 ספרדים שומרי תורה, 
שהולכים מחיל אל חיל ומשפיעים על אחינו בית ישראל להחזירם אל צור מחצבתם,
 ועוד היד נטויה בעזרת ה' יתברך, לקרב עוד את אחינו בית ישראל הרחוקים,
 ולהביאם תחת כנפי השכינה, ומעתה אין כל כך דוחק למצוא עזר כנגדו ביראת שמים.

 אף על פי כן, מכיון שיש ספק ספיקא להתיר בענין צוואת רבי יהודה החסיד,
 אפשר להתיר בענין זה שאין לו יסוד בש"ס, וכולו חומרא בעלמא וכנ"ל. 

וטוב הדבר שהנישואין הללו שמוסיפים בהם שם, 
יהיו בהסכמת שלשה רבנים בעלי הוראה, וכמו שכתבו בשו"ת אבני צדק ומנחת יצחק.

 ולשומעים ינעם, ועליהם תבוא ברכת טוב. ע"כ.

[מקום שאינם יודעים מענין צוואת רבי יהודה החסיד, ורגילים להתחתן כששם החתן כשם חמיו,
 או שם הכלה כשם חמותה, אין צורך להודיעם כלל. 

כן כתב הגאון בעל שדי חמד על בני עירו שאינם יודעים מצוואות אלו, 
ואין לעוררם על זה, כי שומר פתאים ה'. 

גם בספר יעלזו חסידים (לבעל הפלא יועץ), כתב, עניני הזיווגים נגזרים מן השמים,
xxxxxxxxxxx xxxx xx xxxxxx xxx"x xxxxx xxx xxxx xxx xxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx
ולכן אין לגלות להם, ולא תאונה להם רעה חס ושלום. (שו"ת יביע אומר חלק ב סימן ז)


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 107-109

לאחר ההרשמה מקודשת תשבץ אותכם לשדכן הכי טוב עבורם!

השאירו את הפרטים כאן והתחילו לקבל הצעות שידוכים!


לאחר ההרשמה תקבלו מייל עם פרטי השדכן האישי שלכם.



טופס לגברים
טופס לנשים