ח. ביאור הנוסח 


"ועל דעת הנשבעים באמת" נוסח זה "על דעת הנשבעים באמת", 
בא למעט שבועה מתוך כוונה של תחבולה וערמה, 
וכמבואר בגמרא(שבועות לט ע"ב): "כשהם משביעים אותו, 
אומרים לו: הוי יודע שלא על תנאי שבלב אנחנו משביעים אותך, 
אלא על דעתנו ועל דעת בית דין". 

ולכן מאיימים עליו ומשביעים אותו דווקא בנוסח זה, 
כדי להבטיח שאינו עושה תחבולות וכוונות אחרות. 

וכמבואר בשלחן ערוך (חושן משפט סימן פז ס"כ). 
גם נוסח זה בא להקשות על ההתרה, 
שאי אפשר להתיר אלא רק כשנראה לחכמי העיר שיש צורך מצוה, 
כי מתנה דעתו בדעת אנשי האמת, הם הדיינים, 
והם היכולים לבדוק אם הוא עובר על שבועתו ולכופו לקיימה, 
או מאידך אם יש מקום להתירה לו. 

כך שאף שנוסח זה מחמיר למעשה את התרת השבועה, 
בפועל לא תצא תקלה ממנו, ואינו אלא לאיים יותר על הנשבע, 
וכמבואר במהריב"ל ועוד.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 307