במעלת רישום ילדים לתלמודי תורה 



כתב מרן רבנו עובדיה יוסף זצ"ל,
(בדברי פתיחה לשו"ת יביע אומר חלק י): 

אין לך מעלה גדולה כמו מי שמזכה את הרבים, 
וכמו שנאמר (דניאל יב ג): 

"וְהַמשכילִים יַזְהִירו כזֹהַר הָרָקִיעַ ,
 ומצִדיֵקי הַרבים ככֹוכבים לעֹולם וֶעד". 

כשם ששבעת כוכבי לכת נראים לנו כניצוצות קטנים,
 והאמת שהם פי כמה מליונים מכל כדור הארץ, 
כך המזכים את הרבים ערכם גדול אצל השם יתברך, 
וזאת על ידי רישום תלמידים לתלמודי תורה,
 שמושכים אותם בעבותות אהבה מתוך בתי הספר החילוניים, 
לתוך קדושת תלמודי התורה, 
שהרי כל ישראל ערבים זה לזה. 

צא ולמד מה שכתב רבינו בחיי בספר חובת הלבבות (שער אהבת ה' פרק י):

 ודע, 
שאפילו החסיד הגדול ביותר, 
וגדול בתורה, 
עד שיגיע לתכלית השלמות בתיקון נפשו אצל ה' יתברך,
 ואפילו אם יגיע למדרגת מלאכי השרת במידותיהם הטובות, 
ובמנהגיהם הנחמדים, 
ובהשתדלותם העצומה בעבודת הבורא, 
ובאהבתם הזכה בה' יתברך, 
עדיין לא יגיע לזכויות מי שמורה ומדריך את בני האדם
 אל הדרך הטובה והישרה בעבודת ה' יתברך, ומיישר אורחותיהם,
 להטותם לעבודת ה' יתברך, 
ולקרבם לצור מחצבתם, 
ולהחזירם בתשובה שלימה, 
שזכויותיו של זה נכפלות שבעתיים, 
בעבור זכויותיהם של אלו שבמשך כל הימים והזמנים, 
ובזכויות זרעם וזרע זרעם.

 ועליו אמרו חז"ל (אבות פ"ה משנה יח):

 "כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו, 
משה זכה וזיכה את הרבים, זכות הרבים תלוי בו,
 שנאמר (דברים לג כא), 
צִדְקַת ה' עָשה ומשפטיו עם יִשרָאֵל". 

וכן אמרו (ב"מ פה ע"א): 
"כל המלמד את בן עם הארץ תורה,
 אפילו אם הקדוש ברוך הוא גוזר גזירה, 
מבטלה בשבילו, שנאמר (רמיהו טו יט), 
וְאִם תוֹצִיא יָקָר רמז . וזוכה ויושב בישיבה של מעלה". 

ובזוהר הקדוש אמרו, אילו ידעו וכלל כפי תהֶיה 
בני אדם כמה גדולה מעלת המזכה את הרבים, 
ומחזירם בתשובה, 
היו רצים אחר זה כאדם הרץ אל חייו. 

והנה בדורינו זה בנקל יכולים להשיב אנשים תמימים אל דרכי ה', 
ולחנך בניהם בתלמודי תורה,
 מה טוב ומה נעים גורלם,
 ומלאה הארץ דעה את ה'. ויש עוד להאריך בכל זה.
 עי"ש.

מתוך החוברת תבורך מנשים עמוד 66