ליווי החתן והכלה
המנהג הרווח, שאב החתן אוחז מימין החתן, ואב הכלה אוחז משמאל החתן,ומלווים אותו לכסות את פני הכלה בהינומה, ולאחר מכן מלווים אותו לחופה.
וכתב מהרי"ל, הטעם שמכסים את פני הכלה בהינומה קודם החופה,
על שם הפסוק (בראשית כד סה): "ותקח הצעיף ותתְכס".
ומה שהחתן בא ראשון לחופה,
הוא כמו שהקב"ה בא ראשון להר סיני, שנאמר "ה' מסיני בא",
ואחר כך באו ישראל שהם הכלה,
שנאמר (ישעיה סב ה): " ומְשוֹש חָתָן על כלה, יָשיש עלִיך אלֹהִיך". (קכג)
אין צורך כלל שיתלוו לאבות עוד אנשים,
מפני חשש תערובת וקדושת העיניים.
וישימו לב האבות שבעת כניסתם למקום הנשים,
יהיו עיניהם למטה, שהרי נכנסים הם למקום שכולן עומדות מקושטות סביב הכלה.
כתב הט"ז (סימן סה ס"ק ב), בעת ההולכה לחופה,
מלווים רק את החתן ולא את הכלה, כי כל הנשים הולכות עמה,
ואין להתערב עמהן. ע"כ.
גם בערוך השולחן (סימן סה ס"ד) כתב, אם יש תערובת נשים,
לא ילוו את הכלה לחופה אלא את החתן, שהיא מצוה הבאה בעבירה,
ומטעם זה, אם הרבה נשים הולכות גם עם החתן,
מוטב שלא לילך עימהם. ע"כ.
אחר שכיסה החתן את פני הכלה,
אם הכלה אוחזת מימינה, ואם החתן אוחזת משמאלה,
ומלוות אותה לחופה.
הטעם שמוליכים את החתן והכלה לחופה לאט,
לרמוז להם שלא יהיו פזיזים במעשיהם,
אלא יתנו דעתם ויתבוננו במעשיהם,
וכך ילכו בדרך השם כדת, ותהיה תורת השם בליבם,
ולא יפגמו ברגלים ממהרות לרוץ לרעה, חס ושלום.
ומה שמביאים את הכלה אל החתן לחופה,
הוא כמו שהקב"ה הביא את חוה הכלה לאדם הראשון,
שנאמר: "ויְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם". (קכה)
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 191-192
