מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
ביקורים
פגישה במקומות אסורים
חיים ב"ארמון-יה"
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
אהבה דווקא לאחר הנישואין
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
בין האירוסין לחתונה
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
שנה ראשונה - יסודות הבנין
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
דע את זכויותיך / חובותיך?
ערך חיי הנישואין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
שידוכים שקריים
ראיה בפגישות
קנין
הגינות ויושר בקנין
חתימת השטר
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
קודם יראת שמים
פגישה אחרונה
חרם על הבחורים
לעזוב את הוריו
איסור נגיעה במשודכ/ת
הנהגת הפגישות
בין האירוסין לחתונה
גם היהלום קטן הוא
בושם בזמן פגישה
מקום הפגישות
מעלית
משך זמן הפגישות
התערבות ההורים
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
במה קונה איש את אישתו?
גדול עוונו מנשוא
המצוה הראשונה
טבעי שזו את
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
אומנות הקבלה
במי תלויה פרנסת הבית?
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
עצות והנהגות טובות לאשה
נשיאת חן
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
טיפוח החן
הדרך הקצרה לשידוך
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
"לא טוב היות האדם לבדו"
הכל לפי הענין
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
מסר לרעיה יקרה!
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
רודף שלום...!
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
עזר כנגדו
על ה' יזעף ליבו
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
דעה משובשת?!
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
שבע ברכות בבית האבל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
התרפאה המשפחה
לא ידעו ולא יבינו
"אל תטוש תורת אמך"
טעם התקנה
כל גדולי עולם
חוץ לארץ
מרוקו
כתיבת התנאים
אופן המחיקה
קביעת חתונה בשנת האבל
בת אחיו או בת אחותו
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
אופן ההיתר לברר
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
לשון הרע ורכילות
בררנות יתר
תבנית מוגדרת
בדיקת שמות החתן והכלה
המערערים
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
קבלת ברכה
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
ז. נוסח השבועה
בחור ובעולה מאחר
ט. צורת השבועה
איסור שינוי מנהג
יא. טענות המערערים על השבועה
השתתפות בשבת חתן
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
השתתפות בחתונה
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
ח. ביאור הנוסח
השבועה בכתובה מקורות טהורים
כזית פת לחתן ולכלה
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
שני אחים לשתי אחיות
יב. תשובה למערערים
הלכות טהרה
צביעת השיער
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
יראת השמים של המשודך
דעת תורה
בן תורה
הוא לא בן אדם
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
בחירת שידוך - תפילה
מסירה מיד ליד
סיום הש"ס / לישא אשה ?
הליכות והנהגות
שבוע קודם החופה
חשיבות העזרה לזוג
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
אל תלחץ
חלופת מכתבים
לא לבייש בת ישראל
בשמים לכלה
כוח הדיבור בין בני הזוג
התנגדות ההורים לגיורת
גיל נישואי הבת
העיקר שתהיה ברכה
פגישה מוקדמת
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
בן/בת הנידה
אח צעיר לפני אח גדול
התנגדות הורים בנישואין
יציאה לחוץ לארץ
שידוכים מיוחדים שמות שווים
ענוה
נוסח הקיום
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
מידע בעייתי על המשודכים
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
בושה ובזיון מצד ההורים
ימי העומר
הזמנת רחוקים מתורה
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
אין להקל
התאריך בכתובה
תאריכים מסויימים
זמן התשלום
יין אמיתי
בעל תשובה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
בין המצרים
מצוה גדולה
מהתורה או מדברי חכמים
שבת קודש
מוצאי שבת
החוט המשולש - תשלום השדכנות
צילומים בקדושה
שידוכים לחרדים
שידוך לזוג שאינם שומרים
ערב שבת
תעניות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
סימן טוב
ללמוד ולהבין
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
שם ומשפחה
יחוס
תיקון בתאריך מוקדם
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
תאריך לועזי
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים
חודש מנחם אב
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
חול המועד
ערב שבת
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
האירוסין כיום
פסוקים ומאמרים
מהות הכתובה וטעמיה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
תענית לבני אשכנז
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
גרפיקה
קבלה לעתיד
כתיבה מוקדמת של הכתובה
בין אדם לחברו מתכפר?
משפט הכתובה
בני ספרד
וידוי ביום החופה
ניצול הזמן
תפילה
מקוה ביום החופה
צילומים
הגעה לאולם
חגיגת השידוכים [וורט]
יותר מיום כיפור
בנחת ומתינות
סוגריים
חֵ נָ ה
מתנות
תפילין רבנו תם
דמי שדכנות בחסד
היופי מושג רוחני
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתב לא מחיק
קבלת רשות
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
איך מוצאים את האישה הנכונה
תמונות משפחתיות
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
תקנה טובה
כתובה לכתחילה
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
התנגדות לכתיבת שם האב
שם עריסה שהשתקע - כתובה
אב מאמץ
כל המוסיף גורע- כתובה
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מילוי חלל - טיוט
שלבי השידוכים בחברה החרדית
שני שמות עריסה
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
הוחלפו הכתובות
שם נוסף לאבא
ז"ל בכתובה
שבירת צלחת
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
פסק זמן של התבוננות
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
מנהיגות
במה תלויה שמחת הבית?
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה - חומה לבעלה
חלק בשם זה וחלק בשם זה
כשאתה צועק לא שומעים אותך
שני שמות יהודי וגויי
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
חלוקת סיגריות
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הכתובה בארמית
מילוי הכתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
המקום
מסר לבעל היקר!
אפר בראש החתן
לא עשו קנין
ליווי בנרות
חתימת החתן
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
ליווי החתן והכלה
ברכות בפני פריצות
תחת כיפת השמים
תיבה תלויה
ראשי תיבות
שינויים בנוסח
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
קיום לתיקון
התמודדות עם דחיות בשידוך – איך לא לאבד תקווה
מקום הקיום
תיקון לאחר החתימות
כלה גרושה
מנין עשרה
החלפת שם -כתובה
הכניסה לזרים אסורה
השמות בכתובה - תארים
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
לא זכו
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
שם משפחה בכתובה
מילויים שונים - כלה בעולה
הוספת שם - בכתובה
חופה בבין השמשות
שם חיבה -בכתובה
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
מיקום החתן והכלה בחופה
גר צדק
שם המשפחה - כלה גרושה
מחזיר גרושתו
גר וגיורת
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
חופה בבית כנסת
שינויים בשם- כתובה
יכירו וידעו
טבעת
ניגון הברכות
כולם עומדים
העדים - לא קרובי משפחה
יראי שמים
טלויזיא. אינטרנט.
טעימת הכוס
שווה פרוטה
הכרת החתן והכלה
הטבעת בידו
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
הקידושין - האשה נקנית
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
שני העדים
קריאת התורף
טבעת המלך
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
שבירת כוס - זכר לחורבן
להתעטף בציצית
אבן טובה
ברכות ברמקול
ידיעת הסכום
טבעת זהב או כסף
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
איסור הסתכלות בכלה
כסף
כוס היין
איסור יחוד
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
הכתובה
מזיגת הכוס
טבעת הקידושין
מעשה הקנין
החזרת החפץ
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
כיסוי ראש
חדר יחוד - בני ספרד
טעם הקנין
סמוכים לעד לעולם
חופת נידה - דחיית חתונה
זהירות מונעת אסון
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
טעימת הכוס
לא ברבים
שכח טבעת
עדי יחוד
בני אשכנז
יד ביד לא ינקה
אחיזה בימין
לא לשם יחוד
השתתפות החתן והכלה
בכל החתונות
חתן וכלה בשמחה אחרת
טבעת לאיש
הגבהת הכלה
לימוד תורה בעיון
טעימת הכוס
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
עליית החתן לתורה
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
תמונת הכלה
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
וידוי
בגדי כבוד
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
תענית אסתר
"מנהג" אותיות "גהנם"
ריקוד במטפחת עם הכלה
ללא אבנט
'מצוה טאנץ' בזמנם
הפרדה מליאה
כיסוי פני הכלה
זריקת סוכריות?!
גילוח ותספורת
יסודתו בהררי קודש
אשכנזי אצל חתן ספרדי
ריקודים מעורבים
ריקוד לפני הכלה
איסור נגיעה
הברכה הגדולה ביותר
ישיבה מעורבת
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
ירידת הדורות
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ממהר ללכת
כבוד הבריות
לימוד תורה בליל הנישואין
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
התנאים לשבע ברכות
החתן דומה למלך
שותפות בחנות
לא אכל כזית
פרישת הטלית
קנין כספו
הסרת הכפפה
הרי את מקודשת
באור ברכת האירוסין
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן עם הכלה יד ביד
טבעת לחתן?!
ספרדי אצל חתן אשכנזי
מנהג חוץ לארץ
כולכם חייבים בכבודי
תפילה בציבור
לא לדבר
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
בקול רם
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
שבע ברכות
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
החתן קובע
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
מחלל שבת
השגחה פרטית בשידוכים – אין דבר כזה 'סתם הצעה'
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
"אין כמו התורה!"
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
משקפי האמונה
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
ברכת מעין שבע
הפסק בין נטילה להמוציא
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
קבלת היסורים בשמחה
כשההצעות לא מגיעות – להמתין או ליזום?
תפקיד המשפחה בשידוך – ללוות או לנווט?
שידוך מתוך לחץ
כשיש פער בציפיות – האם להמשיך או לעצור?
שידוכים לדתיים
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
"תהיה לה ישועה גדולה"
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
"היום היה לי יום של ישועות"
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
אין טעויות
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
"אשר ברא" עם בני ביתו
ברכת שהחיינו
מחיצה
שבת חתן - בית מלון
שבע ברכות בליל הסדר
מלאכה. וידוי.
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
העליה לתורה
צירוף קטן לשלשה
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבעה מלאים
שבע ברכות עד השקיעה
בחור ואלמנה
הכל נשאר במשפחה
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
גדולי רבני אשכנז
שלשה אנשים
שמחת הלב
שבעה אכלו פת
מה לך נרדם
חופה ביום ויחוד בלילה
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
המברך אוכל פת
שבת - היום השביעי
צילום אחיזת הכתובה
יין לבן
"ואברהם זקן"
שבע ברכות בסוכה
החתן והכלה יצאו
הרם קולך
העיקר שהיא שומעת
ספר התורה ממקום למקום
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
גדול כח הרצון
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
ביטול שידוכין
חכמת לב
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
"חכם לב" = רצון!
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
חכמה זו יראת שמים
העצבות היא בידי האדם
תעודה משלמה המלך
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
כאילו היא לא חולה
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
פרק כו כתיבת שטר תנאים
ברכות מהכתב
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
שידוכים גם בלי תקציב – האם זה אפשרי?
עטיפת הכוס
חלוקת הברכות
זכוכית
יין אמיתי
קריאת התנאים:
כוונה בברכת הגפן
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
טעות בסדר הברכות
הסבא עם הכלה יד ביד
ביאור שבע ברכות הנישואין
כולם עומדים
ברכת חתנים בעשרה
איפה מגיע כח הרצון?
פעמיים באהבה
חינוך במחשבה תחילה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מדריך לפגישת שידוך מוצלחת | מקודשת
אשה כשרה עושה רצון בעלה
פרק ד חינוך הילדים
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יבואו טהורים
"אשת חבר הקני"
לדבר אל הרובד הגבוה
לשאול עצת המורה
הדרך החכמה לניהול שידוכים
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
איך עורכים וורט בצורה נכונה? מדריך מלא
תורת חסד על לשונה
סוד הבחירה של אליעזר
ראשית עריסותיכם...
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
סוף דבר:
העצבות היא בידי האדם
להזהר מלשון הרע בשידוכים
בחור ובעולת עצמו
הלימוד משליחות אליעזר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
חבל להפסיד תורה של רבים
רצון הצדדים
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
שכר שדכנות
גודל האחריות בשידוכין:

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
02/01/2024
269

הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר

להלן מעט דברים מתוך תשובת הגאון רבי מאיר ברנדסדורפר זצ"ל,
שכתבה על פי בקשת הגאון רבי יצחק יעקב ווייס זצ"ל,
וזה תוכן דבריו (שו"ת קנה בשם ח"ב סימן קח):
על גודל הנחיצות להעמיד מחיצה המפסקת בין האנשים והנשים,
בעת ה'מצוה טאנץ' כדי למנוע מכשולים ואיסורים חמורים.

הענין נפרץ מאוד לאחרונה בקרב אחינו בני ישראל,
ואפילו אצל החרדים לדבר ה',
בעת ריקודים של מצוה עם הכלה,
יושבים שורה של אנשים מול שורה של נשים,
ונכשלים באיסור הסתכלות בעריות והרהורי עבירה שקשים מעבירה,
והוא נגד דין המפורש בשלחן ערוך אבן העזר (סימן כא)
שצריך אדם להתרחק מהנשים מאוד מאוד,
וגם הנשים מוזהרות בזה להתרחק מן האנשים,
וכמבואר בספר יפה ללב.
[ועיין בב"ח אבן העזר סימן כא אות א]

וכתבו התוספות, הטעם שקוראים בפרשת עריות ביום הכיפורים במנחה,
לפי שהנשים מקושטות לכבוד היום,
וצריך להזכירם שלא יכשלו בהן.

ומוכח מזה, שראיית נשים מקושטות, אף שיושבות בתפילה לעצמן,
רק שאולי יזדמן לראותן, כבר גורמת שיכשלו בהן,
קל וחומר בן בנו של קל וחומר,
שלקבוע עצמם לישב אנשים כנגד נשים מקושטות פנים אל פנים,
שזו פריצות נוראה ואיסור גמור וחמור מאוד,
ואין שום צד היתר בדבר כלל.

ונראה, שלא דוקא כשיושבים שורה של אנשים מול שורה של נשים,
אלא אפילו במקומות שלא נפרץ הדבר כל כך שישבו שורה מול שורה,
רק שהנשים נכנסות לתוך האולם של האנשים,
והם יושבים בקצה האחד, והנשים יושבות בקצה האחר,
מכל מקום, מכיון שרואים אלו את אלו,
אף שאינם יושבים ממש פנים אל פנים,
גם כן אינו הגון, ויעשו מחיצה.

ואמנם, שמחת הריקודים עם הכלה יסודתו בהררי קודש,
וממקום קדוש יהלכון, אך לעומת זה,
בודאי שאין שמחה להקב"ה כשיש הרהורי עבירה,
ועל כרחנו להודות,
שבדורות הקודמים היו זהירים מאוד שהריקודים יהיו על צד
היותר טוב בקדושה וצניעות,
כי מלבד שעצם לבוש הנשים בדורות הקודמים היה יותר בצניעות מבזמנינו,
מכל מקום גם אז לא היו נכנסות הנשים בין האנשים בעת הריקודים,
ורק הכלה לבד נכנסה ופניה היו מכוסות שלא יוכלו להסתכל בה,
וכמבואר בשלחן ערוך שאסור להסתכל בפני הכלה,
ושאר הנשים לא נכנסו כלל בין האנשים,
אלא שמעט מעט נפרץ הדבר שגם שאר נשים מקרובות הכלה
נכנסו יחד עם הכלה ועמדו אצל הדלת,
עד שבימינו נפרץ הדבר לגמרי שנכנסים ויושבים
בתוך האולם סמוך ונראה אצל האנשים.

וברור שאין זה רק ממידת חסידות,
אלא איסור ממש מעיקר הדין לשבת כך אנשים ונשים,
ויש לתקן הדבר ולהחזיר העטרה ליושנה שיהיו ריקודים של מצוה בקדושה וצניעות,
שישבו האנשים לבד והנשים לבד, בהפסק מחיצה גמורה,
אלא שמקום הריקודים יהיה פתוח גם למקום שהנשים
יושבות שגם הן יוכלו לראותם ולשמוח עמהם,
והגברים לא יוכלו לראותן.

והנה זה כמה שנים שכבר התעוררו בזה כמה אברכים יראי ה',
וראיתי כמה וכמה פעמים שעשו התיקון באופן אחר,
שהפסיקו בין מקום ישיבת הנשים לבין האנשים עם וילון פרוס
עשוי מעשה רשת ותלוי בחלל האולם סמוך למקום ישיבת הנשים,
כדי שיוכלו הנשים לראות ולהסתכל דרכו למקום ישיבת האנשים,
והאנשים לא יוכלו להסתכל למקום ישיבת הנשים,
ובכך יהיה המקום מוכשר וראוי להשראת השכינה הקדושה.

ומעשה נורא שמעתי על הגאון רבנו יוסף חיים זוננפלד זצ"ל,
בנישואי נכדתו, שהיתה יתומה מאביה - בנו של הרב,
והרב גידל אותה בביתו כבת, ונישאת לרבי אברהם בלוי,
ובהגיע הזמן של המצוה טאנץ, עמד הרב על רגליו כדי לילך לו לביתו.

 ושאל החתן את הרב,
היתכן שאינו ממתין להיות נוכח במצוה טאנץ של נכדתו הכלה,
ובפרט שגידלה כבתו, ענה לו הרב,
כי איננו רוצה להיות נוכח שם,
מכיון שנשא אשה לאחר גיל עשרים,
והרי הוא ירא וחרד שלא יכשל בהרהור עבירה.

[וכן הובא בהנהגות ופסקים של הגרי"ח זוננפלד,
הנהגות הנישואין אותו, ושכן נהג אף בימי זקנותו].

ואם הגאון הקדוש הזה חשש כן על עצמו,
אנחנו הקטנים מה נענה ומה נאמר,
וברור שעצם הריקודים שם היו על הצד הטוב ביותר בקדושה וצניעות,
ואף על פי כן חשש לעצמו להיות נוכח בעת ריקודים אלו,
אם כן קל וחומר בן בנו של קל וחומר,
שמוטל עלינו להשתדל לכל הפחות שיהיו הריקודים בקדושה וצניעות כדת וכהלכה,
ושלא יצא מזה שום תקלה,
ולהחזיר העטרה ליושנה, ושלא יגרר מהם שום איסור. עד כאן.

הגאון הרב יצחק יעקב ווייס על תשובה זו הנזכרת,
כתב הגאון רבי יצחק יעקב ווייס זצ"ל:
"דברי הגאון הגדול הנ"ל נאמרים בהשכל ודעת תורה,
ואני מצטרף לכל מה שכתב כנ"ל". ע"כ.

הגאון הרב שבט הלוי וואזנר כתב בספר מלבושי מרדכי
בשם הגאון הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל:
בענין המחיצה שבין האנשים לנשים ב'מצוה טאנץ' שנמשך לפעמים כמה שעות,
ולפעמים שומעים גם קצת מילי דבדיחותא,
ולפעמים אף נותנים כיבוד מאכל ומשתה,
ואז תשמח בתולה במחול, בחורים וזקנים יחדיו.

אינו דומה למעמד החופה שהוא זמן מועט,
ואפשר לקיים 'וגילו ברעדה'.

אבל 'מצוה טאנץ' הנהוג היום, אינו כ'מצוה טאנץ' שהיה נהוג מימי קדם,
שבזמנינו נמשכת ה'מצוה טאנץ' שעות ארוכות הרבה יותר ממה שהיה בעבר,
וגם בגדי הנשים של היום אינם כבעבר,
ועוד כמה חילוקים,
וכפי שעורר על כל זה האדמו"ר מזוטשקא זצ"ל והסכים איתו בעל המנחת יצחק,
כפי שכתב בשו"ת קנה בושם. עי"ש.

האדמו"ר מתולדות אהרן ובספר "זכור לאברהם" כתב,
הקפיד האדמו"ר מתולדות אהרן,
שבחורים לא יהיו בשעת ריקודים של מצוה טאנץ לפני הכלה.

ולאחרונה [לאור דברי הגאון רבי יצחק יעקב ווייס והגאון רבי מאיר ברנדסדורפר הנ"ל,]
שהתקינו בעת רקוד, מחיצה סתומה בין הנשים,
ורק הכלה ישבה בפנים מכוסה בפניה, הסכים שישארו.

אבל אחרי ריקודים שלו, ציוה להם ללכת מיד.

ובחתונה הראשונה מיוצאי חלציו,
הסכים רבנו שהבחורים ישארו רק לאחר הפצרות רבות,
ויעמדו באיזה צד ופינה,
וגם לקח משכון עשר פונט מכל בחור שישמור את עיניו,
[וכן עשה בענין הנסיעה בל"ג בעומר למירון],
ואחר כך החזיר את הכסף,
לאחר ששאל כל אחד אם לא נכשל.

וכל זה כדי להשריש בתלמידיו יראת שמים ויראת חטא. ע"כ.

הגאון הרב מנשה קליין ובשו"ת משנה הלכות (ח"ז סימן רמט) כתב:
במדינת ליטא, בכלל לא עשו מה שקוראים 'מצוה טאנץ' אצל הכלה,
ועד היום מרחקים מזה.

וגם במדינתינו שהנהיגו לרקוד לפני הכלה,
גם כן לא נשארו סתם בחורים אלא חסידים ואנשי מעשה,
לאחר החתונה שכבר הלכו להם רובם ככולם,
ולא נשארו רק הקרובים ויחידי סגולה וכולי האי ואולי. ע"כ.

ועיין בשו"ת דברי שלום קרויז (ח"ו סימן קל) שנשאל,
האם ענין זה הנקרא 'מצוה טאנץ' מתיר את החשש של ההסתכלות בנשים,
כי הרי אין מחיצה בין הגברים לנשים.

ובמחילת כבוד תורתו, ירד להציל ולא הציל, וכמה כרכורים כרכר בתשובתו שם,
והכניס עצמו בדוחקים ליישב את מנהגם בכח, כמבואר למעיין שם.

ועל כל פנים, גם הרב כתב שם,
שהכלה תכסה פניה במשך ה'מצוה טאנץ'. עי"ש.

הגאון הרב גרוס גם הגאון הרב גרוס בקובץ אור ישראל (_גליון כא עמוד קמא) כתב,
הרבה מערערים על 'מצוה טאנץ',
ואומרים שקשה מאוד לקוראה "מצוה" אלא בלשון סגי נהור.

ואחר שהאריך בחיוב והכרח המחיצה שבין הגברים לנשים,
כתב: ומה שפותחים המחיצות בין האנשים לנשים ב'מצוה טאנץ',
לא ידעתי שום מקור להיתר זה, ובפרט בזמן שמחה ובדיחות הדעת,
מנין ההיתר לדבר,
הלוא אפילו אין לומר 'שהשמחה במעונו' כשאנשים ונשים בחדר אחר בלא מחיצה,
ואיך יותר לרקוד בפני הנשים בלא מחיצה, ולהוסיף שמן בדחנות למדורה.

וחקרתי ודרשתי היטב על מקור ההיתר, ואין מגיד לי אפילו תירוץ דחוק.

ואדרבה, הגאון ר' גדליה הרץ זצ"ל ראש ישיבת חידושי הרי"ם,
אמר לי שבכמה מקומות בטלו את ה'מצוה טענצל' מטעם שאין מחיצה.

ובימים הקדמונים היו נשארים רק זקני וישישי המשפחה, ועתה,
רובם צעירים ומאריכים הרבה בדברי בדחנות.

על כן, יש לתקן מחיצה ומקום לנשים שיוכלו גם כן לראות בשמחת החתן והכלה,
באופן שלא יראו אותן האנשים,
ועל ידי זה יוכלו הגברים לרקוד ולשמוח לפני החתן והכלה בטהרה.

ופני הכלה יהיו מכוסות בטול, וכך היה נהוג אצל כולם בדורות שלפנינו.

ובודאי, מי שמתנגד למחיצות ב'מצוה טענצל',
אין זה מחמת שבוערת בו קדושת איזה מנהג או מעשה רב כידוע... עי"ש.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 242-244

לאחר ההרשמה מקודשת תשבץ אותכם לשדכן הכי טוב עבורם!

השאירו את הפרטים כאן והתחילו לקבל הצעות שידוכים!


לאחר ההרשמה תקבלו מייל עם פרטי השדכן האישי שלכם.



טופס לגברים
טופס לנשים