עדי יחוד
אין צריך לזמן עדים שיראו את החתן והכלה נכנסים לביתם לאחר החתונה.כן הורו מרן הראשון לציון רבנו עובדיה יוסף,
והגאון רבנו בן ציון אבא שאול, זצוק"ל.
מן הדין אין צריך עדים על הנישואין אלא רק על הקידושין,
כי בזה הוא חב לאחרים שאוסרה על כל העולם,
וכמו שפסקו הרמב"ם ומרן השלחן ערוך,
שרק לענין קידושי ביאה, מתייחד עימה בפני שני עדים ובא עליה,
והן הן עדי יחוד הן הן עדי ביאה.
וכן מבואר בדברי הר"ש בר אברהם בתשובות מיימוניות ובמאירי.
ובשו"ת זבחי צדק כתב, שהוא מנהג ותיקין וטוב ויפה.
גם בערוך השלחן כתב,
שכיון שהכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה,
לכל הדעות אין צריך עדי יחוד שלפני הביאה לגמר נישואין,
ואדרבה, מכוער הדבר. (שו"ת יביע אומר ח"ה אבן העזר ס"ס ח. רנ)
ובספר בית חתנים (ב רפב) כתב,
וכן שמעתי מהגאון רבנו בן ציון אבא שאול,
שאין צורך בעדים בכניסתם לביתם בתום סעודת הנישואין,
ובלאו הכי גם השכנים רואים אותם מידי פעם בכניסתם לבית,
והם נחשבים כעדים.
וכן פסק הגר"ש קלוגר,
שחופה אינה צריכה להיות בפני עדים כלל,
וראיה מגמרא מפורשת בגיטין (נז), וכן כתבו בשו"ת אבני נזר,
חלקת יואב, ושכן מוכח מהרא"ש, [וכן כתבו האור שמח, שו"ת ושב הכהן],
ברכת יוסף, המרחשת, צפנת פענח, ועוד רבים מגדולי האחרונים.
נמצא, שמנהגנו מבוסס על דבריהם של רוב הפוסקים,
ואין לפקפק עליו כלל ועיקר. ע"כ.
וכן הובא בשם הגרא"מ שך בספרו אבי עזרי (ח"א פ"ג מאישות הי"ג) בדעת הרמב"ם,
שאין צורך בעדים לחופה שהיא היחוד, אלא רק לקידושין.
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 224
