בת כהן לישראל

מפאת חשיבותה ומעלתה של בת כהן שהיא מזרעו של אהרן הכהן,
לא נאה ולא יאה שישראל ישאנה אלא כהן, כי מעלים בקודש ולא מורידים,
ובנישואיה עם ישראל, נפגמת המשפחה שמעתה בניה לא יהיו כהנים,
והרי זה כמו חילול לזרעו של אהרן.

ובכנסת הגדולה הוסיף טעם, משום שהמשתמש בכהונה מעל,
וכיון שהאשה משמשת את בעלה באפיה, בישול, כיבוס ושאר עבודות הבית,
היאך ישראל ישתמש בכהנת. 

אולם, אם הבחור ירא שמים, ועוסק בתורה רוב היום 
[אף שעדיין אינו בגדר תלמיד חכם], אדרבה, מעלה ושבח הוא לאהרן הכהן שידבק זה בזרעו,
והרי הם מבורכים ויזכו לעושר וכבוד.

ישראל עם הארץ שאינו שומר תורה ומצוות, לא ישא בת כהן בשום פנים ואופן,
שגנאי הוא לאהרן הכהן שידבק זה בזרעו, ואדרבה נענשים על כך, וסכנה נשקפת לבני הזוג.

בגמרא (מסכת פסחים מט ע"א) אמרו, כל סעודה שאינה של מצוה,
אין תלמיד חכם רשאי ליהנות ממנה, כגון בת כהן לישראל עם הארץ, ואין זיווגן עולה יפה.

וכתב מרן השלחן ערוך (סימן ב סעיף ח):
עם הארץ לא ישא כהנת, ואם נשא, אין זיווגם עולה יפה, שתמות היא או הוא במהרה,
או תקלה תבוא להם [גירושין, עניות או עקרות].

אבל תלמיד חכם שנושא כהנת, הרי דבר זה נאה ומשובח, תורה וכהונה במקום אחד.

ישראל בעל בית שאינו עוסק בתורה כל היום, אבל שומר תורה ומצוות, וקובע עיתים לתורה,
אם נזדמנה לפניו בת כהן, רשאי לישאנה, ויהיה סמוך לבו בטוח בהשם יתברך שלא יאונה לו כל און, אך אין בזה לא שבח ולא גנאי. (ה"ע ז רלט)

שידוכים לחרדים
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 110