בירורי השידוכים בהשגחה פרטית:
יש לנו לדעת כי כל הבירורים שאנו עושים
לפני שידוך ואצל מי
לברר ואצל מי לא לברר,
ה כל נסבב מן השמים, ובאמת אנו רואים כן
מעשים ב כל יום,
שכל הזיווגים הן נגמרים ע״י מקרים שונים ומשונים,
שהם מכוונים מלמעלה בהשגחה נפלאה,
מחוץ לדרך הטבע ושכל
האנושי,
הן בהמצאת השידוך ע״י השדכנים, שראה דרך מקרה בן
פלוני,
ועולה על דעתו שהוא ראוי ל בת פלוני,
ובן שוב כאשר באים
האבות לחקור אחר מהותם,
יש השגחה נפלאה מי שיזדמן לו בדרך
מקרה לשמוע ממנו מה שהוא צריך,
אם הוא זיווג מן השמים ממציאים
לו אנשים שישמע רק טוב,
וכן להיפוך אם אינה מתאימה,
מן השמים
יזדמן לו לשמוע החסרון.
וכ׳׳ז בא מתפילת אליעזר בהשידוך הראשון
שבתורה,
שביקש הקרה נא לפני היום.
שאלו פעם את הרה״ק בעל בית אהרן זי״ע
ומטו כן גם בשם
הרה״ק בעל דברי יחזקאל משינאווא מדוע צריך לברר בהצעות
השידוכין,
הרי ממה נפשך אם שואלים ידיד מגזים הוא לטוב
ולא גדע את אמו אם שואלים השונא מגזים הוא לרע,
ושוב לא נודעה האמת.
ומה הועילו בל הבירורים כאשר כל אחד נותן תשובה לפי הנגיעות
שלו בדבר.
ענה להם הבית אהרן באם השידוך נבון מן השמים,
מסבבים את האדם אל הידידים כדי שישמע הדברים הטובים,
ואם
אינו נבון מביאים אותו אצל השונאים בדי שישמע הדברים שאינם
טובים ולא יעשה השידוך.
מתוך הספר נטעי גבריאל (שידוכים ותנאים) עמודים כח'-כט'
