וידוי ביום החופה

חופה הנערכת בלילה - החתן אומר וידוי ביום החופה בתפילות שחרית ומנחה.

ואותם שאין אומרים וידוי, טועים הם טעות מוחלטת.

אולם אם מתפללים מנחה בערב סמוך לחופה כשמתכוננים אליה,
והחתן עמהם, או שמתפללים באולם, אפילו החתן אינו מתפלל עמהם,
אין לומר וידוי, כיון שמקום האולם הוא כבית חתנים.
(שו"ת יבי"א ח"ג סימן ט אות א סוד"ה ומה שכתב. צה, צו. הלכה ברורה ח"ז עמוד כט)

חופה הנערכת לפני השקיעה - לבני ספרד, אומרים וידוי בשחרית ומנחה,
אלא אם כן עורכים את החופה סמוך למנחה, שאז אין אומרים וידוי וכנ"ל.

אבל יש מבני אשכנז מקילים שלא לומר וידוי גם בשחרית.

כתב מרן השלחן ערוך (אורח חיים סימן קלא ס"ד),
נהגו שלא לומר וידוי בבית החתן, ולא כשיש שם חתן.

וכתב המשנה ברורה (ס"ק כא) והיינו משעה שנכנס לחופה,
אבל מקודם לכן אומרים וידוי.

ויש מקילים אף בשחרית שלא לומר. ע"כ.

וכן יש נוהגים בבני אשכנז.

אבל מנהג בני ספרד לומר וידוי כל שלא נכנס החתן לחופה,
אלא אם כן מתפללים מנחה סמוך לחופה.

וכן הורה הגאון החזון איש זצ"ל לגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א,
שחתן ביום חופתו אומר וידוי עד כניסתו לחופה.
(ארחות רבנו ח"ג עמ' רי)

והנה, מהלכה זו ישנם מבני אשכנז שטעו שלא לומר וידוי כבר משחרית אף אם החופה תערך בלילה, ולא נתנו דעתם שהקולא שלא לומר משחרית,
היינו ביום החופה דוקא, וכגון כשהחופה לפני השקיעה,
שאז נחשב יום זה כיום טוב שלו.

כי מקור דין זה הוא בתרומת הדשן (סימן פ) שנשאל,
האם יש לומר וידוי ביום שישי בשחרית כשהחתן בבית הכנסת? וכתב,
נראה שאין לומר, הואיל ובאותו יום הוא נכנס לחופה,
כל היום כולו הוא דבר אחד, ומועד שלו הוא.

וראיה מערב פסח שאין אומרים בשחרית 'למנצח' משום שחיטת הפסח,
אף שאין שוחטים את הפסח אלא לאחר חצות. ע"כ.

ומפורש שהחופה באותו יום.

וכן מפורש ברמ"א שם שכתב:
"ואינו נקרא חתן אלא ביום שנכנס לחופה",
אבל כשהחופה בלילה, לא.

וכן פסק בשו"ת שבט הלוי (ח"ז סימן יח) וזה תוכן דבריו:
בענין אמירת תחנון ביום החופה כשהחופה בערב.

הנה, אין מה לדון שמשמעות הפוסקים, תרומת הדשן,
מגן אברהם וכל האחרונים, שמה שיש מקילים שלא לומר תחנון בשחרית כשהחתן שם,
הוא דוקא כשהחופה ביום, אבל כשהחופה בלילה,
ודאי אומרים בשחרית. וכן אני נוהג בבית מדרשי כשהחופה בלילה,
להגיד תחנון בציבור בשחרית אף שהחתן נמצא שם. ע"כ.
(וחזר על כך בח"ט סימן עדר אות ה).

וכן פסק בפסקי תשובות (סימן קלא אות כא) שאם החופה בלילה,
אומרים הקהל תחנון בין בשחרית בין במנחה, אף שהחתן מתפלל עמהם,
ושכן מבואר בשו"ת שאילת שאול


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 152