מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

כיצד מונעים בעיות שלום בית?
צילומים
המקום
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מקוה ביום החופה
חופה בבין השמשות
על ה' יזעף ליבו
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
לא עשו קנין
די באמירה
ניצול הזמן
"עצם מעצמי"
בני ספרד
וידוי ביום החופה
הוספת שם - בכתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
הרשמה לשידוכים לחרדים
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
ערך חיי הנישואין
הגעה לאולם
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים תהליך פרימיטיבי?
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
דע את זכויותיך / חובותיך?
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
בנחת ומתינות
חול המועד
ימי העומר
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
מצוה גדולה
מקום הקיום
שבת קודש
דמי שדכנות בחסד
החוט המשולש - תשלום השדכנות
זמן התשלום
ללמוד ולהבין
שידוך לזוג שאינם שומרים
סימן טוב
האירוסין במקורות
האירוסין כיום
בין המצרים
הוחלפו הכתובות
דעה משובשת?!
העיקר שתהיה ברכה
כתיבת התנאים
קנין
הגינות ויושר בקנין
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
שידוכים לחרדים
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
קבלת רשות
תקנה טובה
זמן מילוי הכתובה
ערב שבת
עצה טובה לבני הזוג
קבלת ברכה
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
שינויים בשם- כתובה
כתובה לכתחילה
מהתורה או מדברי חכמים
סוגריים
תיבה תלויה
מילוי חלל - טיוט
איך מוצאים את האישה הנכונה
טעות בשם
תענית לבני אשכנז
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
שני שמות עריסה
שני שמות יהודי וגויי
סכום הכתובה
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
כל המוסיף גורע- כתובה
התנגדות לכתיבת שם האב
שם נוסף לאבא
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
עזר כנגדו
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
שני שמות בשני מקומות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הוא לא בן אדם
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
הכתובה בארמית
נשיאת חן
שם עריסה שמואס בו -כתובה
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
מנהיגות
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
במה קונה איש את אישתו?
שידוכים בידי שמים!
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
אב מאמץ
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
במי תלויה פרנסת הבית?
חופה בבית כנסת
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
איך מוצאים את האשה הנכונה
"לא טוב היות האדם לבדו"
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
מסר לרעיה יקרה!
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
הדרך הקצרה לשידוך
תפילה
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שדכן צריך לומר רק את האמת
האשה - חומה לבעלה
בין אדם לחברו מתכפר?
חרם על הבחורים
עצות והנהגות טובות לאשה
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
טבעי שזו את
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
במה תלויה שמחת הבית?
שם משפחה בכתובה
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
מסר לבעל היקר!
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
רודף שלום...!
טיפוח החן
הכל לפי הענין
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
ראיה בפגישות
אופן ההיתר לברר
מידע בעייתי על המשודכים
ענוה
תיקון לאחר החתימות
בחירת שידוך - תפילה
בדיקת שמות החתן והכלה
בן תורה
יציאה לחוץ לארץ
דעת תורה
יראת השמים של המשודך
בירורים מוקדמים
בירור על המשודך
בירור על המשודכת
שני אחים לשתי אחיות
התנגדות ההורים לגיורת
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
גם היהלום קטן הוא
גיל נישואי הבת
תבנית מוגדרת
בן/בת הנידה
התערבות ההורים
סיום הש"ס / לישא אשה ?
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
לשון הרע ורכילות
התנגדות הורים בנישואין
בשמים לכלה
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
הלכות טהרה
מספר הפגישות
אל תלחץ
לא נראה לו
בת עם הארץ
פגישה במקומות אסורים
פגישה אחרונה
מקום הפגישות
"הצעת נישואין"
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
משך זמן הפגישות
חלופת מכתבים
פגישה מוקדמת
בררנות יתר
אח צעיר לפני אח גדול
לא לבייש בת ישראל
חתימת השטר
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
מעלית
מסירה מיד ליד
בין האירוסין לחתונה
הליכות והנהגות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
קודם יראת שמים
שבוע קודם החופה
חובות וזכויות הבעל
כלה גרושה
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
חֵ נָ ה
יום החופה - מחילת עוונות
שם ומשפחה
תמונות משפחתיות
החתימות - שם ברור
אין להקל
יחוס
חתימת החתן
מילויים שונים - כלה בעולה
הפרדה
שינויים בנוסח
איסור נגיעה במשודכ/ת
שידוכין מיוחדים שמות שווים
שבירת צלחת
תיקון בתאריך מוקדם
חלוקת סיגריות
צילומים בקדושה
בעל תשובה
לא זכו
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
קיום לתיקון
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
תפילין רבנו תם
חגיגת השידוכים [וורט]
אומנות הקבלה
הזמנת קרוב שנפטר
עשרת ימי תשובה
מתנות
תאריכים מסויימים
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
פסוקים ומאמרים
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
הזמנת תלמיד חכם
תאריך לועזי
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
חודש אלול
בושה ובזיון מצד ההורים
צביעת השיער
שם המשפחה - כלה גרושה
גר צדק
הזמנת רחוקים מתורה
נוסח הקיום
גר וגיורת
מחזיר גרושתו
חודש מנחם אב
החופה - הפרדה בחופה
ביאור נוסח הכתובה
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
ערב שבת
מוצאי שבת
תעניות
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
23/08/2023
58

חתונה בבין המצרים

מנהג בני אשכנז שלא לשאת אשה בימי בין המצרים,
אבל מנהג בני ספרד לשאת אשה עד ראש חודש אב, כדעת מרן השלחן ערוך שקיבלנו הוראותיו,
ואין צריך להימנע מזה כלל ועיקר, ובפרט בדור הזה שרבו המכשולים,
שבודאי יפה שעה אחת קודם
[וכבר אמרו חז"ל (מסכת אבות פ"ב מ"א): "הוי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה"].

ופשוט שאשכנזי רשאי להשתתף בשמחת נישואין של בני ספרד בימים אלו, וכנ"ל.
(שו"ע או"ח סימן תקנא ס"ב. חזו"ע שם עמ' קמ, קנג)

חתן אשכנזי שאינו נזהר באיסור נגיעה עם כלתו, והגיע להירשם לנישואין,
יקבעו לו את החתונה מהר ככל האפשר ואף בימי בין המצרים, ולא ידחוה לאחר מכן כלל וכלל.

והמחמיר בזה, יוצא שכרו בהפסדו, שמכשילם בעבירות חמורות ביותר, השם יצילנו.

במקום צורך, לפי ראות עיני החכם, יש להתיר אף לחתן אשכנזי בן תורה
לישא אשה בימי בין המצרים.

וזו לשון מרן זצוק"ל (שו"ת יביע אומר חלק ו סימן מג) לפני כ19- שנה:
בבואי שנה זו (תשכ"ט) לשרת בקודש בעיר ואם בישראל, תל אביב רבתי והמחוז,
הוריתי בסייעתא דשמיא לרבנים רושמי הנישואין ברבנות הראשית לתל אביב יפו,
להרשות לעשות נישואין לספרדים ועדות המזרח גם לאחר י"ז בתמוז עד ראש חודש אב,
כדעת מרן השולחן ערוך שקבלנו הוראותיו, וכמנהג עיר קדשנו ותפארתנו ירושלים תובב"א.

ובפרט, שרוב הנרשמים לנישואין, הם רווקים שעדיין לא קיימו מצות פריה ורביה.

ואף על פי שעד כה לא נהגו לרשום לנישואין בימי בין המצרים גם לספרדים ועדות המזרח,
הוריתי שמכאן ולהבא ינהגו להקל כאמור וכו'.

ולאחר שהאריך מרן בביאור טעמי ונימוקי ההלכה בטוב טעם ודעת, סיים כך:
ועוד, שבהיות ועתה על פי הרוב, החופות נערכות באולמות,
וכשהנישואין נדחים עד לאחר ט' באב, אין משיגים בנקל אולם לצורך החופה,
ודוחים את החופה למספר חודשים עד שיתפנה אולם,
ובינתיים החתן שרוי בהרהורי עבירה הקשים מעבירה,
ומכל שכן בעוונות הרבים בדור הזה שהפריצות מרובה,
והמשודכים נכשלים בעבירות חמורות מהתורה, אם כן אדרבה,
מצוה להשיאם, יפה שעה אחת קודם.

ועל כיוצא בזה כתב בתרומת הדשן שהעולם נוהגים להקל,
משום שבכל יום הפרוץ מרובה ורבו בעלי עבירות,
ולכן טוב שלא לאחר להם הנישואין להצילם מן החטא.

והמחמיר בזה, יוצא שכרו בהפסדו,
שמכשילם בעבירות חמורות אביזרייהו דגילוי עריות, השם יצילנו.

ואפילו עדות שנהגו להחמיר כדברי הרמ"א, יש להקל להן בזמן הזה,
כיון שיש תקלה במנהג זה.

וכיוצא בזה כתב הגאון יעב"ץ (שאלת יעבץ ח"ב סימן טו),
כי מר אביו החכם צבי ציוה לבטל מנהג המחמירות... משום שהיא חומרה המביאה לידי קולא,
והרבה ממנהגי אשכנז הלוואי שלא היו ולא נבראו בארץ הלזו, שיוצא מהם חורבה,
ותקלות גדולות ועצומות בגופי איסורי תורה החמורים.

ולכן מצוה לפרסם ההיתר, ביחוד בדורנו שרבתה הפריצות בעולם. עכ"ד.

וכיוצא בזה כתבו כמה אחרונים, נודע ביהודה, תשובה מאהבה ועוד.

וכל זה ראוי להצטרף כדי להתיר לבני אשכנז נישואין אחר י"ז בתמוז כשלא קיימו פריה ורביה,
ויש צורך בדבר, וכמו שכתב ערוך השלחן.

אבל לבני ספרד שנוהגים כדעת מרן שקבלו הוראותיו,
יש להתיר בפשיטות עד ראש חודש אב.

ושמעתי שיש טוענים על דברי, שמאחר והרבנים הראשיים הספרדים לתל אביב יפו שקדמוני,
הניחו המנהג להחמיר, אין לשנות המנהג.

אך אין זו טענה נכונה,
כי ידוע שהרבנים הראשיים הספרדים שקדמוני היו כפופים לעמיתיהם הרבנים הראשיים האשכנזים, הגאון רבי בן ציון עוזיאל זצ"ל היה כפוף לגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל.

וכן הגאון רבי יעקב משה טולידאנו זצ"ל בהיותו רב ראשי לתל אביב יפו,
לא היה יכול להרים ראש כלפי עמיתו הגאון רבי איסר יהודה אונטרמן זצ"ל ולחלוק עליו בהלכה.

והם היו ממונים ושולטים על הרבנים רושמי הנישואין, והנהיגו הכל כמנהג בני אשכנז,
ולמען השלום שתקו, "שרים עצרו במלים, וְכף ישימו לפיהם" (איוב כט ט).

וכל הדברים הללו מפורסמים בבירור גמור, וזה בודאי לא נחשב מנהג.

אבל אנחנו שלא כפופים, תהילות לאל יתברך,
על משמרתי אעמודה להחזיר עטרה ליושנה להורות כדעת מרן שקבלנו הוראותיו,
ולהשוות מנהג עירנו תל אביב יפו כמנהג עיר הקודש ירושלים דדהבא [של זהב],
"כי מציֹון תצא תוֹרָה, וְדבר ה' מירושליִם" (ישעיה ב ג).

וכן קיימו וקבלו הרבנים הגאונים רושמי הנישואין,
ונקבע המנהג זה שנים רבות,
להתיר נישואין לספרדים ועדות המזרח לאחר י"ז בתמוז עד ראש חודש אב.

והבא לשנות ולהחמיר, חטא הרבים נשא, וידו על התחתונה.

ושומע לנו ישכון בטח, ומה' ישא ברכה. ע"כ.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 142-143


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=