כל המרבה הרי זה משובח
מדברי חכמים צריך להביא עוד בנים ובנות כפי היכולת.
(עיין טור ובית יוסף ס"א ס"ח)
בגמרא (מסכת יבמות סב ע"ב), רבי יהושע אומר:
נשא אדם אשה בילדותו [ומתה] - ישא אשה בזקנותו,
היו לו בנים בילדותו - יהיו לו בנים בזקנותו,
שנאמר (קהלת יא ו):
"בבוקר[בצעירותך] זְרֶעך [תוליד ילדים], ולערב [לעת זקנותך] אל תנח ידך [אל תפסיק מלעסוק בזה], כי אינך יודע אי זה יכשר [להיות הגון וירא שמים ומתקיים. (רש"י)]
הזה או זה, ואם [ואולי] שניהם כאחד טובים".
ומבואר שיש ענין להינשא ולהביא עוד ילדים אף כשמתה אשתו הראשונה,
כל שכן שאין לבני זוג נשואים למנוע עצמם מלהביא עוד ילדים.
ועוד אמרו (שם ע"א), אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף
[מקום יש בשמים ששמו גוף, ויש בו נשמות,
ואין משיח בן דוד בא עד שיוולדו כל הנשמות כולם. (רש"י)].
ושאלו התוספות (מסכת נדה יג ע"ב), הרי רבי שמעון בן יוחאי אומר (מסכת שבת קיח ע"ב),
אם ישמרו ישראל שתי שבתות כהלכתן, מיד נגאלים, והרי עדיין לא כלו כל הנשמות שבגוף?
ותירצו שאז הקב"ה יעשה נס ונשים רבות תלדנה בכרס אחת,
וכך תרדנה כל הנשמות מהר ויבוא המשיח.
שידוכים לדתיים
מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 89
