י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה

 

אם הביאו לחופה כתובה רגילה עם שבועה בתקיעת כף, 
אבל מסדר הקידושין לא למד סוגיא זו לעומק, 
ורק מעתיק את מנהגי בני אשכנז ומדביקם על בני ספרד, 
ולכן מתנגד הוא לשבועה, רשאים להשתמש בכתובה מבלי להשביע את החתן. 

ואולם, לאחר שילך מסדר הקידושין לביתו, 
יעשו לחתן שבועה ותקיעת כף, אף שהשטר כבר חתום וגמור. 

ואף שהעדים חתמו על כתובה שכתוב בה שנשבע, 
ובפועל הוא לא נשבע אז, בכל זאת, אין כאן חשש עדות שקר, 
כי אין עדותם אלא על התחייבויות החתן ולא על השבועה 
שאינה מוסיפה שום התחייבות חדשה, ואינה "עיקרית" בשטר. 

[והדבר דומה לעדים החתומים בשטר הלוואה שכתוב בו 
'פלוני הכהן הִּ לוה לפלוני', שאינם מעידים אלא שראו את ההלוואה, 
ולא שהוא כהן, כדי שעל פיהם נאכיל אותו תרומה של תורה]. 

(ומה שכתב בשלחן ערוך (ס"ג ס"ב) מדובר בתרומה דרבנן).


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמוד 307-308