מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
ביקורים
פגישה במקומות אסורים
חיים ב"ארמון-יה"
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
אהבה דווקא לאחר הנישואין
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
בין האירוסין לחתונה
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
שנה ראשונה - יסודות הבנין
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
דע את זכויותיך / חובותיך?
ערך חיי הנישואין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
שידוכים שקריים
ראיה בפגישות
קנין
הגינות ויושר בקנין
חתימת השטר
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
קודם יראת שמים
פגישה אחרונה
חרם על הבחורים
לעזוב את הוריו
איסור נגיעה במשודכ/ת
הנהגת הפגישות
בין האירוסין לחתונה
גם היהלום קטן הוא
בושם בזמן פגישה
מקום הפגישות
מעלית
משך זמן הפגישות
התערבות ההורים
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
במה קונה איש את אישתו?
גדול עוונו מנשוא
המצוה הראשונה
טבעי שזו את
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
אומנות הקבלה
במי תלויה פרנסת הבית?
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
עצות והנהגות טובות לאשה
נשיאת חן
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
טיפוח החן
הדרך הקצרה לשידוך
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
"לא טוב היות האדם לבדו"
הכל לפי הענין
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
מסר לרעיה יקרה!
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
רודף שלום...!
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
עזר כנגדו
על ה' יזעף ליבו
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
דעה משובשת?!
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
שבע ברכות בבית האבל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
התרפאה המשפחה
לא ידעו ולא יבינו
"אל תטוש תורת אמך"
טעם התקנה
כל גדולי עולם
חוץ לארץ
מרוקו
כתיבת התנאים
אופן המחיקה
קביעת חתונה בשנת האבל
בת אחיו או בת אחותו
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
אופן ההיתר לברר
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
לשון הרע ורכילות
בררנות יתר
תבנית מוגדרת
בדיקת שמות החתן והכלה
המערערים
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
קבלת ברכה
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
ז. נוסח השבועה
בחור ובעולה מאחר
ט. צורת השבועה
איסור שינוי מנהג
יא. טענות המערערים על השבועה
השתתפות בשבת חתן
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
השתתפות בחתונה
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
ח. ביאור הנוסח
השבועה בכתובה מקורות טהורים
כזית פת לחתן ולכלה
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
שני אחים לשתי אחיות
יב. תשובה למערערים
הלכות טהרה
צביעת השיער
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
יראת השמים של המשודך
דעת תורה
בן תורה
הוא לא בן אדם
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
בחירת שידוך - תפילה
מסירה מיד ליד
סיום הש"ס / לישא אשה ?
הליכות והנהגות
שבוע קודם החופה
חשיבות העזרה לזוג
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
אל תלחץ
חלופת מכתבים
לא לבייש בת ישראל
בשמים לכלה
כוח הדיבור בין בני הזוג
התנגדות ההורים לגיורת
גיל נישואי הבת
העיקר שתהיה ברכה
פגישה מוקדמת
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
בן/בת הנידה
אח צעיר לפני אח גדול
התנגדות הורים בנישואין
יציאה לחוץ לארץ
שידוכים מיוחדים שמות שווים
ענוה
נוסח הקיום
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
מידע בעייתי על המשודכים
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
בושה ובזיון מצד ההורים
ימי העומר
הזמנת רחוקים מתורה
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
אין להקל
התאריך בכתובה
תאריכים מסויימים
זמן התשלום
יין אמיתי
בעל תשובה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
בין המצרים
מצוה גדולה
מהתורה או מדברי חכמים
שבת קודש
מוצאי שבת
החוט המשולש - תשלום השדכנות
צילומים בקדושה
שידוכים לחרדים
שידוך לזוג שאינם שומרים
ערב שבת
תעניות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
סימן טוב
ללמוד ולהבין
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
שם ומשפחה
יחוס
תיקון בתאריך מוקדם
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
תאריך לועזי
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים
חודש מנחם אב
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
חול המועד
ערב שבת
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
האירוסין כיום
פסוקים ומאמרים
מהות הכתובה וטעמיה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
תענית לבני אשכנז
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
גרפיקה
קבלה לעתיד
כתיבה מוקדמת של הכתובה
בין אדם לחברו מתכפר?
משפט הכתובה
בני ספרד
וידוי ביום החופה
ניצול הזמן
תפילה
מקוה ביום החופה
צילומים
הגעה לאולם
חגיגת השידוכים [וורט]
יותר מיום כיפור
בנחת ומתינות
סוגריים
חֵ נָ ה
מתנות
תפילין רבנו תם
דמי שדכנות בחסד
היופי מושג רוחני
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתב לא מחיק
קבלת רשות
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
איך מוצאים את האישה הנכונה
תמונות משפחתיות
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
תקנה טובה
כתובה לכתחילה
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
התנגדות לכתיבת שם האב
שם עריסה שהשתקע - כתובה
אב מאמץ
כל המוסיף גורע- כתובה
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מילוי חלל - טיוט
שלבי השידוכים בחברה החרדית
שני שמות עריסה
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
הוחלפו הכתובות
שם נוסף לאבא
ז"ל בכתובה
שבירת צלחת
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
פסק זמן של התבוננות
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
מנהיגות
במה תלויה שמחת הבית?
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה - חומה לבעלה
חלק בשם זה וחלק בשם זה
כשאתה צועק לא שומעים אותך
שני שמות יהודי וגויי
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
חלוקת סיגריות
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הכתובה בארמית
מילוי הכתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
המקום
מסר לבעל היקר!
אפר בראש החתן
לא עשו קנין
ליווי בנרות
חתימת החתן
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
ליווי החתן והכלה
ברכות בפני פריצות
תחת כיפת השמים
תיבה תלויה
ראשי תיבות
שינויים בנוסח
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
קיום לתיקון
התמודדות עם דחיות בשידוך – איך לא לאבד תקווה
מקום הקיום
תיקון לאחר החתימות
כלה גרושה
מנין עשרה
החלפת שם -כתובה
הכניסה לזרים אסורה
השמות בכתובה - תארים
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
לא זכו
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
שם משפחה בכתובה
מילויים שונים - כלה בעולה
הוספת שם - בכתובה
חופה בבין השמשות
שם חיבה -בכתובה
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
מיקום החתן והכלה בחופה
גר צדק
שם המשפחה - כלה גרושה
מחזיר גרושתו
גר וגיורת
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
חופה בבית כנסת
שינויים בשם- כתובה
יכירו וידעו
טבעת
ניגון הברכות
כולם עומדים
העדים - לא קרובי משפחה
יראי שמים
טלויזיא. אינטרנט.
טעימת הכוס
שווה פרוטה
הכרת החתן והכלה
הטבעת בידו
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
הקידושין - האשה נקנית
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
שני העדים
קריאת התורף
טבעת המלך
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
שבירת כוס - זכר לחורבן
להתעטף בציצית
אבן טובה
ברכות ברמקול
ידיעת הסכום
טבעת זהב או כסף
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
איסור הסתכלות בכלה
כסף
כוס היין
איסור יחוד
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
הכתובה
מזיגת הכוס
טבעת הקידושין
מעשה הקנין
החזרת החפץ
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
כיסוי ראש
חדר יחוד - בני ספרד
טעם הקנין
סמוכים לעד לעולם
חופת נידה - דחיית חתונה
זהירות מונעת אסון
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
טעימת הכוס
לא ברבים
שכח טבעת
עדי יחוד
בני אשכנז
יד ביד לא ינקה
אחיזה בימין
לא לשם יחוד
השתתפות החתן והכלה
בכל החתונות
חתן וכלה בשמחה אחרת
טבעת לאיש
הגבהת הכלה
לימוד תורה בעיון
טעימת הכוס
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
עליית החתן לתורה
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
תמונת הכלה
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
וידוי
בגדי כבוד
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
תענית אסתר
"מנהג" אותיות "גהנם"
ריקוד במטפחת עם הכלה
ללא אבנט
'מצוה טאנץ' בזמנם
הפרדה מליאה
כיסוי פני הכלה
זריקת סוכריות?!
גילוח ותספורת
יסודתו בהררי קודש
אשכנזי אצל חתן ספרדי
ריקודים מעורבים
ריקוד לפני הכלה
איסור נגיעה
הברכה הגדולה ביותר
ישיבה מעורבת
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
ירידת הדורות
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ממהר ללכת
כבוד הבריות
לימוד תורה בליל הנישואין
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
התנאים לשבע ברכות
החתן דומה למלך
שותפות בחנות
לא אכל כזית
פרישת הטלית
קנין כספו
הסרת הכפפה
הרי את מקודשת
באור ברכת האירוסין
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן עם הכלה יד ביד
טבעת לחתן?!
ספרדי אצל חתן אשכנזי
מנהג חוץ לארץ
כולכם חייבים בכבודי
תפילה בציבור
לא לדבר
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
בקול רם
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
שבע ברכות
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
החתן קובע
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
מחלל שבת
השגחה פרטית בשידוכים – אין דבר כזה 'סתם הצעה'
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
"אין כמו התורה!"
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
משקפי האמונה
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
ברכת מעין שבע
הפסק בין נטילה להמוציא
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
קבלת היסורים בשמחה
כשההצעות לא מגיעות – להמתין או ליזום?
תפקיד המשפחה בשידוך – ללוות או לנווט?
שידוך מתוך לחץ
כשיש פער בציפיות – האם להמשיך או לעצור?
שידוכים לדתיים
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
"תהיה לה ישועה גדולה"
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
"היום היה לי יום של ישועות"
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
אין טעויות
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
"אשר ברא" עם בני ביתו
ברכת שהחיינו
מחיצה
שבת חתן - בית מלון
שבע ברכות בליל הסדר
מלאכה. וידוי.
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
העליה לתורה
צירוף קטן לשלשה
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבעה מלאים
שבע ברכות עד השקיעה
בחור ואלמנה
הכל נשאר במשפחה
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
גדולי רבני אשכנז
שלשה אנשים
שמחת הלב
שבעה אכלו פת
מה לך נרדם
חופה ביום ויחוד בלילה
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
המברך אוכל פת
שבת - היום השביעי
צילום אחיזת הכתובה
יין לבן
"ואברהם זקן"
שבע ברכות בסוכה
החתן והכלה יצאו
הרם קולך
העיקר שהיא שומעת
ספר התורה ממקום למקום
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
גדול כח הרצון
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
ביטול שידוכין
חכמת לב
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
"חכם לב" = רצון!
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
חכמה זו יראת שמים
העצבות היא בידי האדם
תעודה משלמה המלך
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
כאילו היא לא חולה
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
פרק כו כתיבת שטר תנאים
ברכות מהכתב
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
שידוכים גם בלי תקציב – האם זה אפשרי?
עטיפת הכוס
חלוקת הברכות
זכוכית
יין אמיתי
קריאת התנאים:
כוונה בברכת הגפן
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
טעות בסדר הברכות
הסבא עם הכלה יד ביד
ביאור שבע ברכות הנישואין
כולם עומדים
ברכת חתנים בעשרה
איפה מגיע כח הרצון?
פעמיים באהבה
חינוך במחשבה תחילה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מדריך לפגישת שידוך מוצלחת | מקודשת
אשה כשרה עושה רצון בעלה
פרק ד חינוך הילדים
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יבואו טהורים
"אשת חבר הקני"
לדבר אל הרובד הגבוה
לשאול עצת המורה
הדרך החכמה לניהול שידוכים
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
איך עורכים וורט בצורה נכונה? מדריך מלא
תורת חסד על לשונה
סוד הבחירה של אליעזר
ראשית עריסותיכם...
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
סוף דבר:
העצבות היא בידי האדם
להזהר מלשון הרע בשידוכים
בחור ובעולת עצמו
הלימוד משליחות אליעזר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
חבל להפסיד תורה של רבים
רצון הצדדים
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
שכר שדכנות
גודל האחריות בשידוכין:

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
23/02/2024
939

האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה


אומר הרמב"ם:
"וכן ציוו על האשה, שתהיה מכבדת את בעלה ביותר מדאי,
ויהיה עליה מורא ממנו, ותעשה כל מעשיה על פיו.
ויהיה בעיניה כמו שר או מלך, מהלכת בתאוות לבו ומרחקת כל מה שישנא".

גם האשה וגם הבעל, שניהם זקוקים לאהבה וכבוד האחד מהשני,
אך בעוד שעיקר הצורך של האשה מבעלה הוא - אהבה,
עיקר הצורך של האיש מאשתו הוא - כבוד.

האיש צריך להרגיש שאשתו מכבדת אותו בתור הדמות הסמכותית והחשובה בבית,
הוא בעיניה כמו שר או מלך, והיא משתדלת להשביע את רצונו,
למלא את משאלותיו, ולהתהלך לפי הלך ליבו.

או אז הוא מרגיש מכובד, מרגיש שבא על סיפוקו.

טוב לו - הוא במיטבו!
וממילא הוא פתוח ומסוגל להרעיף טוב, להיות נדיב ומתחשב, להוקיר ולאהוב!
אשתו היא שלו, היא חלק ממנו, קל לו וטוב לו לאהוב אותה ולהרעיף עליה כל טובה שיוכל.

לצערנו, חדרו לתוכנו דעות מסולפות של "שוויון זכויות", "פמניזם" וכדומה,
שגורמות טעויות ובלבול בעניין זה.

כאילו אין זה מכבודה של האשה להתבטל לבעלה ולחוש "הכנעה" כלפיו.

כאילו עליה לדרוש לעצמה סמכות שווה. אבל זו טעות גמורה.

ה"כניעה" לבעל, ההתבטלות אליו - אינה נקודת החולשה של האשה,
אלא נקודת החוזק שלה!

אמרו חז"ל: איזוהי אשה כשרה? זו שעושה את רצון בעלה.

נתבונן ונראה, כי דווקא התנהגות זו נובעת מאישיות בריאה ומאוזנת!

למעשה, האשה ה"מקורית" שעליה נאמר שהיתה עושה רצון בעלה, היא - יעל.

יעל עשתה מעשה גבורה יוצא מן הכלל, ובכך הביאה לניצחון עם ישראל במלחמה. 

היא הזמינה אל אוהלה את סיסרא שר הצבא החזק,
ובמרמה השקתה אותו חלב עד שנרדם, ואז הרגה אותו
[כמסופר בהרחבה בנביא שופטים פרק ד].

אלו תעצומות נפש צריך לזה, איזו אישיות חזקה ואיתנה!

ודווקא ממנה למדו ואמרו חז"ל:
"וכי מה טיבה של יעל שבאה תשועה גדולה על ידה?
אמרו: אשה כשרה היתה, ועושה רצון בעלה".

היא לא היתה אשה חלשת אופי,
אלא אדרבה היא נחונה באומץ ובכושר עמידה יוצאים מן הכלל
שהיו דרושים כדי להרוג לבדה את סיסרא הלוחם האדיר 

[נתאר לעצמנו איזה אומץ צריך רק לעמוד מול דמותו הבריונית
 ולא להיתקף חלחלה ולאבד שיווי משקל].

אבל כל זה לא הפריע לעובדה שדווקא היא הצטיינה במיוחד בכך שהיא "עושה רצון בעלה".

אשה הנותנת סמכות לבעלה אינה מגלה בכך חלישות אופי,
אלא אדרבה מגלה בכך עוצמה של אישיות גדולה, שלימה ובנויה.

אשה שדורשת לעצמה את הסמכויות, זו דווקא אשה חלשת אופי יותר,
שמרגישה שמעמדה מעורער והיא צריכה הוכחות שגם לה יש מעמד.

האיש קיבל בטבעו כלים תקיפים יותר מן האשה,
משום שהוא מופקד על מלחמת הקיום,
וזה יוצר אצלו בהכרח בטבעו את הצורך הנפשי להיות הסמכות הקובעת.

גם אלו שהתכונה שלהם היא להיות נחבא אל הכלים,
שאין להם כל רצון וכל ענין בשליטה על אחרים,
גם מי שיצר השלטון לא שולט בו כלל - כאשר הוא נמצא בביתו,
יש לו טבע גברי להיות שורר בביתו.

אשה שחושבת לעשות נגד הטבע,
מלבד שזה לא רצון ה' וגורמת צער לבעלה,
הרי היא עושה עוול אף לעצמה, והרי היא הורסת את ביתה וממררת את כל חייה.

אשה ש"מצליחה" להשתלט על בעלה עד שהוא מבטל דעתו לדעתה ומציית לדבריה,
מה היא תקבל בסופו של דבר?
בעל מתוסבך ומתוסכל, בזוי בעיני אחרים ובעיני עצמו.

כאשר פוגעים לו בנקודת הכבוד והסמכות,
מאלצים אותו בזה תמיד לעמוד במצב של התגוננות.

בתת הכרתו הוא נמצא בתחרות מתמדת על כסא השלטון.

בכל ויתור קטן מצידו הוא מרגיש כניעה,
ובכל דרישה ממנה כשהוא "מצליח" שהיא תמלאה, הוא רואה ניצחון גדול.

זה גורם לו לאי ויתורים, לדרישות חסרות טעם או מיותרות או גדולות מידי.

הוא מתעקש ועומד על זכותו ודעתו - בכח.
ובודאי שאינו מסוגל לפתח כלפי אשתו רגש עמוק.

לעיל [בנושא "הנהגת הבית"]הצבנו שאלה:
האם בהתבטלותה של האשה כלפי בעלה, אין היא "מאבדת" ו"מקטינה" את אישיותה?
האם אין בזה קיפוח ושלילת עצמאות?

וכעת נענה:
הנה אומנם, קיים באשה לעיתים חשק לספק לעצמה את יצר הכבוד
המדומה והעצמאות בהתנהלות שלה למול בעלה
 [ומיצר זה התפתחו דעות ה"שוויון" וכו'], אך בכך היא מאבדת לעצמה טובה הרבה.

דומה הדבר לכך, שהאדם כפוף לאלוקיו,
אך כפיפות זו אינה מנמיכה את קומתו ו"מקטינה" אותו, אלא להיפך,
דווקא בכך הוא מפתח יותר את עצמו ואישיותו באופן הנכון, 
כיוון שאין זו כפיפות מאולצת וכפויה, אלא כפיפות טבעית,
מהותית ומתבקשת - של האדם לאלוקיו.

ככל שהאדם כפוף לאלוקיו - הוא אדם גדול יותר!

ואומנם גם בהתבטלות אל רצון ה', קיים באדם יצר נגדי של "בשרירות לבי אלך"!
לעשות "מה שבא לו", אך התוצאות רעות וקשות.

עבודת האדם היא להכניע את היצר הזה, ולהכניע את ליבו אל אלוקיו.

דווקא מי שנכנע ליצריו ופורק עול - הוא אדם חלש וקטן, המאבד את צלם האלוקים שלו.

גם לאשה כלפי בעלה, ההתבטלות שלה כלפיו אינה מקטינה אותה כלל,
כיוון שזוהי שייכותה הטבעית והמהותית 
[כפי שהרחבנו רבות בעניין בריאת האדם ויצירת האשה].

להיפך, זוהי גדלותה, ודווקא בכך היא מגלה ומוציאה לפועל את ייעודה ומהותה כאשה, כרעיה.

"האשה אינה מאבדת את אישיותה, אלא מעבדת את אישיותה".
(הציטוט מן הספר הנפלא "משלום בית לשלימות הבית")

הקשר האיתן של איש ואשתו הוא משל לאהבה שאוהב ה' את עם ישראל.

לכן "שיר השירים", שיר האהבה בין עם ישראל להקב"ה,
מובע דווקא במשל של איש ואשה אוהבים.
והנה אומר הפסוק (דברים ז ז): 
"לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר, בכם כי אתם המעט מכל העמים.
כי מאהבת ה' אתכם... ". 

אמרו על כך חז"ל (מסכת חולין פט ע"א):
 אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל: 
חושקני בכם, שאפילו בשעה שאני משפיע לכם גדולה אתם ממעטים עצמכם לפני!
כלומר הקב"ה משבח את עם ישראל שהם מתבטלים לפניו,
וזה הדבר אשר מייחד את אהבתו הגדולה והעצומה דווקא אליהם יותר מכל העמים. 

וכך גם בקשר שבין בני הזוג, ההתבטלות של האשה כלפי בעלה,
שאיננה נובעת מתוך חוסר דעה עצמית, אלא מתוך הרגשת שייכות,
היא זו שיוצרת רבדים עמוקים ביותר של אהבה ביניהם.

עבודתה בתחום זה, היא להתגבר על יצר הכבוד המדומה, שאינו לטובתה כלל.

עבודה זו והתגברות זו על היצר תביא אותה לשלימותה, ברוחניות ובגשמיות.

בגשמיות - 
כפי שראינו לעיל, הנהגה זו נותנת לבעלה את היכולת הנפשית לכבד
ולייקר את אשתו - כגופו, לאהוב אותה ולהתחשב בדעתה.

מה שאין כן כשתשתרר עליו ותגלה "עצמאות" נגדו,
הוא יהיה מתוסכל וממורמר, כי הנפש שלו דורשת את כבודו.

בודאי לא יוכלו כך להגיע לרמת הזוגיות היותר טובה ואיכותית,
לאושר ולקירבה נפשית עמוקה שאליה יכולים בני זוג להגיע.
 

וברוחניות -
ה"אור החיים" הקדוש מבאר (בראשית ג טז),
כי כפיפותה של האשה אל בעלה באה כתיקון למה שפגמה בחטא עץ הדעת.

היא בחטאה רצתה לפרוק מעליה עול של כפיפות לה' יתברך 
[כפי שהסית אותה הנחש ואמר: "והייתם כאלוקים"],
וכנגד זה נתן לה הקב"ה מושל נוסף שישלוט עליה, שהוא בעלה.

כלומר עכשיו כדי להכניע כראוי את יצר המרד ופריקת העול,
עליה לשאת בעול נוסף, לקבל עליה שלטון נוסף, ובזה תוכללהגיע לשלימותה הרוחנית. 

זוהי עבודתה הכפולה כאן בעולם הזה, לשאת בהתבטלות כפולה, ודווקא מתוך זה תגיע לתיקון נפשה.

ישנם כלפי האשה שני שבחים כלליים ידועים ומפורסמים:

האחד -
"אשה יראת ה' היא תתהלל".

והשני - "אשה כשרה עושה רצון בעלה".

ולמעשה הדברים כרוכים יחד,
והדרך שלה ליראת שמים עוברת דרך יראת הכבוד וההתבטלות כלפי בעלה.

עם התגברותה על היצר של העצמאות והשררה אל מול בעלה,
בזה היא גם כובשת את יצרה הרע בעבודת ה'.

ואכן ניתן לראות שאשה שמקבלת את סמכות בעלה,
מפתחת יותר מידות טובות, ענווה, ואף יראת שמים.

לעומת זאת אשה שמסירה מעליה עול זה, מפתחת יצר של פריקת עול, אנוכיות,
גאווה ואף חוסר יראת שמים.

שידוכים לחרדים

מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 71-74

לאחר ההרשמה מקודשת תשבץ אותכם לשדכן הכי טוב עבורם!

השאירו את הפרטים כאן והתחילו לקבל הצעות שידוכים!


לאחר ההרשמה תקבלו מייל עם פרטי השדכן האישי שלכם.



טופס לגברים
טופס לנשים