מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

כיצד מונעים בעיות שלום בית?
צילומים
המקום
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
חופה לפני השקיעה
תאריך מוקדם
מקוה ביום החופה
חופה בבין השמשות
על ה' יזעף ליבו
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
שורה אחת בכתובה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
לא עשו קנין
די באמירה
ניצול הזמן
"עצם מעצמי"
בני ספרד
וידוי ביום החופה
הוספת שם - בכתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
הרשמה לשידוכים לחרדים
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
ערך חיי הנישואין
הגעה לאולם
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים תהליך פרימיטיבי?
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
דע את זכויותיך / חובותיך?
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
בנחת ומתינות
חול המועד
ימי העומר
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
מצוה גדולה
מקום הקיום
שבת קודש
דמי שדכנות בחסד
החוט המשולש - תשלום השדכנות
זמן התשלום
ללמוד ולהבין
שידוך לזוג שאינם שומרים
סימן טוב
האירוסין במקורות
האירוסין כיום
בין המצרים
הוחלפו הכתובות
דעה משובשת?!
העיקר שתהיה ברכה
כתיבת התנאים
קנין
הגינות ויושר בקנין
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
שידוכים לחרדים
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
אין אישות בלי כתובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
קבלת רשות
תקנה טובה
זמן מילוי הכתובה
ערב שבת
עצה טובה לבני הזוג
קבלת ברכה
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
הנהגות חשובות לבית היהודי
ענין השידוכין
שינויים בשם- כתובה
כתובה לכתחילה
מהתורה או מדברי חכמים
סוגריים
תיבה תלויה
מילוי חלל - טיוט
איך מוצאים את האישה הנכונה
טעות בשם
תענית לבני אשכנז
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
שני שמות עריסה
שני שמות יהודי וגויי
סכום הכתובה
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
כל המוסיף גורע- כתובה
התנגדות לכתיבת שם האב
שם נוסף לאבא
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
עזר כנגדו
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
שני שמות בשני מקומות
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הוא לא בן אדם
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
'דחזו ליכי'
נוסח החתן
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
הכתובה בארמית
נשיאת חן
שם עריסה שמואס בו -כתובה
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
מנהיגות
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
במה קונה איש את אישתו?
שידוכים בידי שמים!
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
אב מאמץ
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
תדמית
הבטחת הקב"ה לאשה
האשה היא הבית!
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
במי תלויה פרנסת הבית?
חופה בבית כנסת
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
איך מוצאים את האשה הנכונה
"לא טוב היות האדם לבדו"
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
מסר לרעיה יקרה!
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
היום המסוגל לשידוכים
הדרך הקצרה לשידוך
תפילה
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שדכן צריך לומר רק את האמת
האשה - חומה לבעלה
בין אדם לחברו מתכפר?
חרם על הבחורים
עצות והנהגות טובות לאשה
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
טבעי שזו את
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
במה תלויה שמחת הבית?
שם משפחה בכתובה
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
מסר לבעל היקר!
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
רודף שלום...!
טיפוח החן
הכל לפי הענין
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
ראיה בפגישות
אופן ההיתר לברר
מידע בעייתי על המשודכים
ענוה
תיקון לאחר החתימות
בחירת שידוך - תפילה
בדיקת שמות החתן והכלה
בן תורה
יציאה לחוץ לארץ
דעת תורה
יראת השמים של המשודך
בירורים מוקדמים
בירור על המשודך
בירור על המשודכת
שני אחים לשתי אחיות
התנגדות ההורים לגיורת
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
גם היהלום קטן הוא
גיל נישואי הבת
תבנית מוגדרת
בן/בת הנידה
התערבות ההורים
סיום הש"ס / לישא אשה ?
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
לשון הרע ורכילות
התנגדות הורים בנישואין
בשמים לכלה
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
הלכות טהרה
מספר הפגישות
אל תלחץ
לא נראה לו
בת עם הארץ
פגישה במקומות אסורים
פגישה אחרונה
מקום הפגישות
"הצעת נישואין"
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
משך זמן הפגישות
חלופת מכתבים
פגישה מוקדמת
בררנות יתר
אח צעיר לפני אח גדול
לא לבייש בת ישראל
חתימת השטר
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
מעלית
מסירה מיד ליד
בין האירוסין לחתונה
הליכות והנהגות
"דברים היוצאים מלב טהור..."
קודם יראת שמים
שבוע קודם החופה
חובות וזכויות הבעל
כלה גרושה
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
חֵ נָ ה
יום החופה - מחילת עוונות
שם ומשפחה
תמונות משפחתיות
החתימות - שם ברור
אין להקל
יחוס
חתימת החתן
מילויים שונים - כלה בעולה
הפרדה
שינויים בנוסח
איסור נגיעה במשודכ/ת
שידוכין מיוחדים שמות שווים
שבירת צלחת
תיקון בתאריך מוקדם
חלוקת סיגריות
צילומים בקדושה
בעל תשובה
לא זכו
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
קיום לתיקון
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
תפילין רבנו תם
חגיגת השידוכים [וורט]
אומנות הקבלה
הזמנת קרוב שנפטר
עשרת ימי תשובה
מתנות
תאריכים מסויימים
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
פסוקים ומאמרים
לבוש צנוע
רק אין יראת שמים
הזמנת תלמיד חכם
תאריך לועזי
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
חודש אלול
בושה ובזיון מצד ההורים
צביעת השיער
שם המשפחה - כלה גרושה
גר צדק
הזמנת רחוקים מתורה
נוסח הקיום
גר וגיורת
מחזיר גרושתו
חודש מנחם אב
החופה - הפרדה בחופה
ביאור נוסח הכתובה
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
חול המועד
זריזות במועד הנישואין
ערב שבת
מוצאי שבת
תעניות
חתונה בימי העומר
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
10/07/2023
81

האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה


אומר הרמב"ם:
"וכן ציוו על האשה, שתהיה מכבדת את בעלה ביותר מדאי,
ויהיה עליה מורא ממנו, ותעשה כל מעשיה על פיו.
ויהיה בעיניה כמו שר או מלך, מהלכת בתאוות לבו ומרחקת כל מה שישנא".

גם האשה וגם הבעל, שניהם זקוקים לאהבה וכבוד האחד מהשני,
אך בעוד שעיקר הצורך של האשה מבעלה הוא - אהבה,
עיקר הצורך של האיש מאשתו הוא - כבוד.

האיש צריך להרגיש שאשתו מכבדת אותו בתור הדמות הסמכותית והחשובה בבית,
הוא בעיניה כמו שר או מלך, והיא משתדלת להשביע את רצונו,
למלא את משאלותיו, ולהתהלך לפי הלך ליבו.

או אז הוא מרגיש מכובד, מרגיש שבא על סיפוקו.

טוב לו - הוא במיטבו!
וממילא הוא פתוח ומסוגל להרעיף טוב, להיות נדיב ומתחשב, להוקיר ולאהוב!
אשתו היא שלו, היא חלק ממנו, קל לו וטוב לו לאהוב אותה ולהרעיף עליה כל טובה שיוכל.

לצערנו, חדרו לתוכנו דעות מסולפות של "שוויון זכויות", "פמניזם" וכדומה,
שגורמות טעויות ובלבול בעניין זה.

כאילו אין זה מכבודה של האשה להתבטל לבעלה ולחוש "הכנעה" כלפיו.

כאילו עליה לדרוש לעצמה סמכות שווה. אבל זו טעות גמורה.

ה"כניעה" לבעל, ההתבטלות אליו - אינה נקודת החולשה של האשה,
אלא נקודת החוזק שלה!

אמרו חז"ל: איזוהי אשה כשרה? זו שעושה את רצון בעלה.

נתבונן ונראה, כי דווקא התנהגות זו נובעת מאישיות בריאה ומאוזנת!

למעשה, האשה ה"מקורית" שעליה נאמר שהיתה עושה רצון בעלה, היא - יעל.

יעל עשתה מעשה גבורה יוצא מן הכלל, ובכך הביאה לניצחון עם ישראל במלחמה. 

היא הזמינה אל אוהלה את סיסרא שר הצבא החזק,
ובמרמה השקתה אותו חלב עד שנרדם, ואז הרגה אותו
[כמסופר בהרחבה בנביא שופטים פרק ד].

אלו תעצומות נפש צריך לזה, איזו אישיות חזקה ואיתנה!

ודווקא ממנה למדו ואמרו חז"ל:
"וכי מה טיבה של יעל שבאה תשועה גדולה על ידה?
אמרו: אשה כשרה היתה, ועושה רצון בעלה".

היא לא היתה אשה חלשת אופי,
אלא אדרבה היא נחונה באומץ ובכושר עמידה יוצאים מן הכלל
שהיו דרושים כדי להרוג לבדה את סיסרא הלוחם האדיר 

[נתאר לעצמנו איזה אומץ צריך רק לעמוד מול דמותו הבריונית
 ולא להיתקף חלחלה ולאבד שיווי משקל].

אבל כל זה לא הפריע לעובדה שדווקא היא הצטיינה במיוחד בכך שהיא "עושה רצון בעלה".

אשה הנותנת סמכות לבעלה אינה מגלה בכך חלישות אופי,
אלא אדרבה מגלה בכך עוצמה של אישיות גדולה, שלימה ובנויה.

אשה שדורשת לעצמה את הסמכויות, זו דווקא אשה חלשת אופי יותר,
שמרגישה שמעמדה מעורער והיא צריכה הוכחות שגם לה יש מעמד.

האיש קיבל בטבעו כלים תקיפים יותר מן האשה,
משום שהוא מופקד על מלחמת הקיום,
וזה יוצר אצלו בהכרח בטבעו את הצורך הנפשי להיות הסמכות הקובעת.

גם אלו שהתכונה שלהם היא להיות נחבא אל הכלים,
שאין להם כל רצון וכל ענין בשליטה על אחרים,
גם מי שיצר השלטון לא שולט בו כלל - כאשר הוא נמצא בביתו,
יש לו טבע גברי להיות שורר בביתו.

אשה שחושבת לעשות נגד הטבע,
מלבד שזה לא רצון ה' וגורמת צער לבעלה,
הרי היא עושה עוול אף לעצמה, והרי היא הורסת את ביתה וממררת את כל חייה.

אשה ש"מצליחה" להשתלט על בעלה עד שהוא מבטל דעתו לדעתה ומציית לדבריה,
מה היא תקבל בסופו של דבר?
בעל מתוסבך ומתוסכל, בזוי בעיני אחרים ובעיני עצמו.

כאשר פוגעים לו בנקודת הכבוד והסמכות,
מאלצים אותו בזה תמיד לעמוד במצב של התגוננות.

בתת הכרתו הוא נמצא בתחרות מתמדת על כסא השלטון.

בכל ויתור קטן מצידו הוא מרגיש כניעה,
ובכל דרישה ממנה כשהוא "מצליח" שהיא תמלאה, הוא רואה ניצחון גדול.

זה גורם לו לאי ויתורים, לדרישות חסרות טעם או מיותרות או גדולות מידי.

הוא מתעקש ועומד על זכותו ודעתו - בכח.
ובודאי שאינו מסוגל לפתח כלפי אשתו רגש עמוק.

לעיל [בנושא "הנהגת הבית"]הצבנו שאלה:
האם בהתבטלותה של האשה כלפי בעלה, אין היא "מאבדת" ו"מקטינה" את אישיותה?
האם אין בזה קיפוח ושלילת עצמאות?

וכעת נענה:
הנה אומנם, קיים באשה לעיתים חשק לספק לעצמה את יצר הכבוד
המדומה והעצמאות בהתנהלות שלה למול בעלה
 [ומיצר זה התפתחו דעות ה"שוויון" וכו'], אך בכך היא מאבדת לעצמה טובה הרבה.

דומה הדבר לכך, שהאדם כפוף לאלוקיו,
אך כפיפות זו אינה מנמיכה את קומתו ו"מקטינה" אותו, אלא להיפך,
דווקא בכך הוא מפתח יותר את עצמו ואישיותו באופן הנכון, 
כיוון שאין זו כפיפות מאולצת וכפויה, אלא כפיפות טבעית,
מהותית ומתבקשת - של האדם לאלוקיו.

ככל שהאדם כפוף לאלוקיו - הוא אדם גדול יותר!

ואומנם גם בהתבטלות אל רצון ה', קיים באדם יצר נגדי של "בשרירות לבי אלך"!
לעשות "מה שבא לו", אך התוצאות רעות וקשות.

עבודת האדם היא להכניע את היצר הזה, ולהכניע את ליבו אל אלוקיו.

דווקא מי שנכנע ליצריו ופורק עול - הוא אדם חלש וקטן, המאבד את צלם האלוקים שלו.

גם לאשה כלפי בעלה, ההתבטלות שלה כלפיו אינה מקטינה אותה כלל,
כיוון שזוהי שייכותה הטבעית והמהותית 
[כפי שהרחבנו רבות בעניין בריאת האדם ויצירת האשה].

להיפך, זוהי גדלותה, ודווקא בכך היא מגלה ומוציאה לפועל את ייעודה ומהותה כאשה, כרעיה.

"האשה אינה מאבדת את אישיותה, אלא מעבדת את אישיותה".
(הציטוט מן הספר הנפלא "משלום בית לשלימות הבית")

הקשר האיתן של איש ואשתו הוא משל לאהבה שאוהב ה' את עם ישראל.

לכן "שיר השירים", שיר האהבה בין עם ישראל להקב"ה,
מובע דווקא במשל של איש ואשה אוהבים.
והנה אומר הפסוק (דברים ז ז): 
"לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר, בכם כי אתם המעט מכל העמים.
כי מאהבת ה' אתכם... ". 

אמרו על כך חז"ל (מסכת חולין פט ע"א):
 אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל: 
חושקני בכם, שאפילו בשעה שאני משפיע לכם גדולה אתם ממעטים עצמכם לפני!
כלומר הקב"ה משבח את עם ישראל שהם מתבטלים לפניו,
וזה הדבר אשר מייחד את אהבתו הגדולה והעצומה דווקא אליהם יותר מכל העמים. 

וכך גם בקשר שבין בני הזוג, ההתבטלות של האשה כלפי בעלה,
שאיננה נובעת מתוך חוסר דעה עצמית, אלא מתוך הרגשת שייכות,
היא זו שיוצרת רבדים עמוקים ביותר של אהבה ביניהם.

עבודתה בתחום זה, היא להתגבר על יצר הכבוד המדומה, שאינו לטובתה כלל.

עבודה זו והתגברות זו על היצר תביא אותה לשלימותה, ברוחניות ובגשמיות.

בגשמיות - 
כפי שראינו לעיל, הנהגה זו נותנת לבעלה את היכולת הנפשית לכבד
ולייקר את אשתו - כגופו, לאהוב אותה ולהתחשב בדעתה.

מה שאין כן כשתשתרר עליו ותגלה "עצמאות" נגדו,
הוא יהיה מתוסכל וממורמר, כי הנפש שלו דורשת את כבודו.

בודאי לא יוכלו כך להגיע לרמת הזוגיות היותר טובה ואיכותית,
לאושר ולקירבה נפשית עמוקה שאליה יכולים בני זוג להגיע.
 

וברוחניות -
ה"אור החיים" הקדוש מבאר (בראשית ג טז),
כי כפיפותה של האשה אל בעלה באה כתיקון למה שפגמה בחטא עץ הדעת.

היא בחטאה רצתה לפרוק מעליה עול של כפיפות לה' יתברך 
[כפי שהסית אותה הנחש ואמר: "והייתם כאלוקים"],
וכנגד זה נתן לה הקב"ה מושל נוסף שישלוט עליה, שהוא בעלה.

כלומר עכשיו כדי להכניע כראוי את יצר המרד ופריקת העול,
עליה לשאת בעול נוסף, לקבל עליה שלטון נוסף, ובזה תוכללהגיע לשלימותה הרוחנית. 

זוהי עבודתה הכפולה כאן בעולם הזה, לשאת בהתבטלות כפולה, ודווקא מתוך זה תגיע לתיקון נפשה.

ישנם כלפי האשה שני שבחים כלליים ידועים ומפורסמים:

האחד -
"אשה יראת ה' היא תתהלל".

והשני - "אשה כשרה עושה רצון בעלה".

ולמעשה הדברים כרוכים יחד,
והדרך שלה ליראת שמים עוברת דרך יראת הכבוד וההתבטלות כלפי בעלה.

עם התגברותה על היצר של העצמאות והשררה אל מול בעלה,
בזה היא גם כובשת את יצרה הרע בעבודת ה'.

ואכן ניתן לראות שאשה שמקבלת את סמכות בעלה,
מפתחת יותר מידות טובות, ענווה, ואף יראת שמים.

לעומת זאת אשה שמסירה מעליה עול זה, מפתחת יצר של פריקת עול, אנוכיות,
גאווה ואף חוסר יראת שמים.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 71-74


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=