הדבר העיקרי שצריך לבדוק
בשידוכים על האשה
כתוב בפרשת חיי שרה "ותאמר אליו בת בתואל אנכי בן מלכה אשר ילדה לנחור"(כ"ד, כ"ד).
ונראה לבאר בזה, עפי"מ ששמעתי מרבינו החזו"א בשעה ששאלו בחור אחד מה צריך לחקור ולבדוק על האשה בעסק השידוכים, והשיב לו החזו"א שהעיקר שהיא לא תהא עקשנית, כי אם נכנעת אין מה לחשוש מכלום, כי היא תלך אחר בעלה ותעשה כדעתו ברוחניות ובגשמיות.
יש לתמוה היאך סמך אליעזר על בת בתואל שתתאים להיות אשת יצחק, והרי היא בת עם הארץ, ולכאורה היה ראוי לו לחשוש שלא יתאימו.
וביותר יש לתמוה, מדוע בדק אליעזר את רבקה רק בדבר אחד - אם היא בעלת חסד, [על ידי שאמר לה הטי נא כדך ואשתה וגו'], והרי לכאורה היה לו לבדוק אותה היטב היטב מכל הצדדים, וכמו בענייני אמונה ודעות ויראת שמים וכל שאר העניינים.
וביותר יש לתמוה, מדוע בדק אליעזר את רבקה רק בדבר אחד - אם היא בעלת חסד, [על ידי שאמר לה הטי נא כדך ואשתה וגו'], והרי לכאורה היה לו לבדוק אותה היטב היטב מכל הצדדים, וכמו בענייני אמונה ודעות ויראת שמים וכל שאר העניינים.
ונראה לבאר בזה, עפי"מ ששמעתי מרבינו החזו"א בשעה ששאלו בחור אחד מה צריך לחקור ולבדוק על האשה בעסק השידוכים, והשיב לו החזו"א שהעיקר שהיא לא תהא עקשנית, כי אם נכנעת אין מה לחשוש מכלום, כי היא תלך אחר בעלה ותעשה כדעתו ברוחניות ובגשמיות.
ונראה שלכן בדק אליעזר את רבקה רק בעניין השקאת הגמלים, כי בזה היא הוכיחה על מידת הכנעתה לאחרים להיות כפופה להם, שהרי אפילו לאיש זר שהגיע לתוך מדינתה, התמסרה לו לגמרי מתוך הכנעה להשקות את כל גמליו ]אף שזהו עבודה בזויה, ואע"פ שהיו לו עבדים שהיו יכולים לשאוב עבורו[, ומזה ידע אליעזר שתהא בוודאי ראויה וטובה ליצחק אבינו, כי בוודאי תשמח לשמש את הצדיק ולעשות כל רצונו.
ובזה מתיישב גם התמיהה הראשונה היאך סמך אליעזר על בת עם הארץ שתתאים ליצחק, כי מאחר שהיא נכנעת, ממילא תתאים עצמה בדעותיה והשקפותיה לבעלה, ותרצה תמיד לעשות הכל כרצונו.
עוד נראה שאליעזר היה יכול ללמוד על מידת יראתה גם מתוך התבוננות בצניעותה, כי בפעולותיה להשקותו ולהשקות את גמליו, היה ניכר מידת הצניעות שבה, ]וכגון שירדה לתוך העין ולא שחה עצמה לשאוב מלמעלה כדי שלא תתגלה בשרה, ועוד כמה עניינים וכפי שפירשו המפרשים[, ומזה הבין אליעזר מידת שלמותה, וכמו שאמר רבינו החזון איש זצ"ל שעיקר הקדושה של בת ישראל תלויה במידת צניעותה, וזהו התבלין הכי מועיל אצל בת ישראל לגרש את היצר הרע, וכך כתב אדוננו הגר"א ז"ל באגרתו הידועה (עלים לתרופה נוסח ארם צובא תרכ"ו) "תריס נגד יצר הרע, זכרים עסק התורה, ולנקבות הצניעות והנהגת המידות והמוסר".
מתוך שיחתו של הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א פרשת חיי שרה תשפ"ב
